Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

niukka lapsivesi + sikiön pienikokoisuus

Vierailija
07.07.2011 |

..onko jollain kokemusta, mitä tässä käytännössä joudutaan kokemaan?.. kävin tänään ylimääräisessä ultrassa, rv 35+4. siellä sitten todettiin lapsivettä olevan niukanlaisesti ja sikiön painoarvioksi saatiin vain 2,2kg. mittailtiin ja syynättiin useita kertoja ja aina vaan samat tulokset. kun lääkäriltä kysyin asiasta, niin sain vain ympäripyöreitä vastauksia ja uuden ajan painokontrolliin. nyt kauhullani olen pari tuntia selaillut googlea, löytäen toinen toistansa kauheampia tarinoita epämuodostumista ja ennenaikaisuuksista kohtukuolemineen.. mitään "asiantuntevaa" sivustoa ei ole löytynyt, vaan kaikki keskustelupalstoja, joissa tutun tutut ovat jälleen asian oikeasti kokeneita viisaampia.. eli mihin tässä nyt oikeesti pitää varautua? tai mitä tuo niukka lapsivesi ylipäänsä aiheuttaa? tai lapsen pienipainoisuus?.. tuntuu, että juuri kun yhdestä ongelmasta on selvitty, niin ne vaan muuttuu kahta kertaa pahemmiksi:(

niin joo, istukan virtaukset katsottiin myös, kun epäili että siinä jotain vikaa. ei kuitenkaan mitään selitystä kummallekaan asialle:/

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä oli liian vähän ja vauvan kasvua seurattiin ultralla. Kun vauva ei kasvanut ja vesi edelleen väheni (tai ei lisääntynyt), nin lapsi syntyi käynnistettynä rv 37+4. Paino oli arvioitu usealla ultralla ja erikoislääkärin voimin max. n. 2,5 kg, mutta yli 3 kg terve poika syntyi. Kaikki oli oikein hyvin.

Minulle suurimpana riskinä kerrottiin napanuoran jääminen puristuksiin (ja lapsen menehtyminen) vähäisen veden takia. Aikaisemmissa ultrissa kaikki ok ja tilanne huomattiin rv 35, joten mitään epämuodostunia jne. eivät ainakaan ääneen maininneet. Ilmeisesti istukan kalkkeutuminen syynä.

Vierailija
2/16 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tullut vieläkin vastauksia:) kiitos kaikille:) ilmeisesti minullakin tuota kalkkeumaa sitten on istukan puolesta.. tai en ainakaan enää itse keksi mitään syytä tälle.. ja kun virtaukset kuitenkin olivat ihan ookoo.

voiko tuota lapsiveden määrää jotenkin korjata kotikonstein? esim. juomalla enemmän?.. tosin juon kyllä nytkin reilu 3l/päivä, varsinkin näillä helteillä..

t.vielä ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se saattaa vähän vaikuttaa. Tai ehkä paremminkin niin päin, että äidin nestehukka voi heijastua lapsiveden määrään. Asuin lämpimässä ilmastossa tuohon aikaan, ja lepoa ja juomista minulle suositeltiin. No ei se mitään vaikuttanut, joten voi olla että keksivät vain minulle jotain "tekemistä", mutta ei siitä mitään haittaakaan ole.

14

Vierailija
4/16 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihyvinkin olla ihan geeneissä pienipainoisuus. Näin oli ainakin mun molemmilla lapsilla, juoksin ultrissa kerta viikkoon pienen painon ja vähäisen veden takia, mutta ihan geenien mukaisesti kasvoivat. Eli terveita tyttöjä molemmat, vaikkakin pieniä syntyessä, niin kuin äitikin oli :)

Vierailija
5/16 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihyvinkin olla ihan geeneissä pienipainoisuus. Näin oli ainakin mun molemmilla lapsilla, juoksin ultrissa kerta viikkoon pienen painon ja vähäisen veden takia, mutta ihan geenien mukaisesti kasvoivat. Eli terveita tyttöjä molemmat, vaikkakin pieniä syntyessä, niin kuin äitikin oli :)

mutta mies syntyi kuukautta aikaisemmin.. ja kuitenkin meillä tuo esikoislapsi oli syntyessään 3,6kg, että en oikein menisi tuohon geeni-asiaankaan luottamaan..

Vierailija
6/16 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva syntyi 35+0 kun vettä oli liian vähän ja vauva oli liian pieni viikoihin nähden. Eli synnytys käynnistettiin, koska epäiltiin ettei vauva kasva kohdussa tarpeeksi hyvin.

Liian vähäinen vesi aiheuttaa, ettei keuhkot kypsy tarpeeksi. Meillä vauva joutui hengityskoneeseen kun ei osannut hengittää.

Toivottavasti teillä kaikki ok!

Vierailija
7/16 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siinä oli kaikki ok, on jo monta huolta vähemmän.

Itselläni toisen lapsemme kohdalla lapsiveden vähyys herätti neuvolassa huomiota ja sitten kun pääsin tarkempiin tutkimuksiin, huomattiin että vauvalta puuttuivat munuaiset kokonaan. Rakenneultraa ei silloin vielä tehty kaikille odottajille, eikä munuaisten puuttumista siis oltu huomattu aiemmin. Saimme pienen enkelipojan joka menehtyi synnytyksessä rv 34.

Tällä en halua sua pelotella vaan tulipa nyt kerrottua oma tarinani. Toivon että sulla on kaikki hyvin!

Vierailija
8/16 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siinä oli kaikki ok, on jo monta huolta vähemmän.

Itselläni toisen lapsemme kohdalla lapsiveden vähyys herätti neuvolassa huomiota ja sitten kun pääsin tarkempiin tutkimuksiin, huomattiin että vauvalta puuttuivat munuaiset kokonaan. Rakenneultraa ei silloin vielä tehty kaikille odottajille, eikä munuaisten puuttumista siis oltu huomattu aiemmin. Saimme pienen enkelipojan joka menehtyi synnytyksessä rv 34.

Tällä en halua sua pelotella vaan tulipa nyt kerrottua oma tarinani. Toivon että sulla on kaikki hyvin!

eikä siinä ollut mitään outoa missään.. ellei sitten nyt jälkikäteen ole tullut jotain häiriötekiöitä jonnekin. tänään ultrassa ei kuitenkaan sanottu mistään mitään, ihmeteltiin vaan kovasti pientä kokoa ja veden niukkuutta..

Vierailija
9/16 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oisin lukenut omaa raskaudenajan seurantaa kun luin sun, ap, kirjoituksen. Minulla oli niukasti lapsivettä ja lapsen koko oli pieni. Istukan virtaukset tutkittiin muttei mitään häikkää löydetty. Vauva syntyi normaaliajassa, painoa 2630g ja pituutta 46cm. Muistan kun yritin kysellä viimeisissä kontrolleissa syytä lapsen pieneen kokoon mutten mitään selkeää vastausta saanut. Yksi kätilö puhui juuri epämuodostumien mahdollisuuksista yms. Olin aivan paniikissa ja sanoin miehelleni, että heti kun näät lapsen lasket sormet ja varpaat! Kaikki oli kuitenkin hienosti ja vauva kasvoi tosi pian kiinni omat ikäisensä kasvukäyrällä. Nyt meillä on upea 17v nuori nainen. Vatsassa tuntuu vieläkin ilkeältä kun muistelen raskauden loppuvaiheita, minua kun epäiltiin neuvolassa salatupakoinnistakin!

Toivon sinulle kaikkea hyvää loppuraskauteen ja yritä nauttia siitä peloista ja huolista huolimatta. Tiedän tosin, että se on vaikeaa kun joku on sanonut epäilyksiä ääneen.

Olen varma, että kaikki menee hyvin:)

Vierailija
10/16 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrattuna siihen että meidän neitis ynty 38+3 ja paino 2,4kg ihan normaalissa kohdussa.

Vesi tosiaan kehittää keuhkoja, eli se on ehkä se suurin huoli. Ja tosiaan jos painoarvio on yläkanttiin niin voi olla että vauva joutuu jäämään sairaalaan keräämään painoa. Mutta painoarviota heittää usein myös se vedenpuute.

Tsemppiä, ja toivotaan, että viikkoja kertyy hyvin lisää. Ja älä aiheuta itsellesi turhaa huolta lukemalla netistä jotain mututietoa, vaan keskity siihen, että vauvalla olis muuten kaikki hyvin kohdussa. Eiköhän kaikki mene hyvin.

Vierailija
11/16 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähäisen lapsiveden ja vauvan kasvun hidastuman takia. Olin raskausviikolla 34 ja olin käynyt painokontrolleissa kymmenen päivän välein ja sitten kun vauvan painoarvio putosi liikaa ja lapsivesikin oli vähentynyt niin synnytys päätettiin käynnistää. Sain vauvan keuhkoja varten kortisonipiikit.

Ihan terve vauva syntyi, ei ollut mitään muita ongelmia kuin syöminen eli vauva ei aluksi jaksanut oikein syödä itse. Pääsi kotiin kymmenen päivän ikäisenä. Välillä mietityttää, että käynnistettiinkö synnytys turhaan, mutta toisaalta en voi tietää, että mitä olisi tapahtunut jos tähän ratkaisuun ei oltaisi päädytty.. Jossittelua siis.

Tsemppiä!!

Vierailija
12/16 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun ystävällä oli vähän lapsivettä ja vauvaa pidettiin erittäin pienipainoisena rv 36 synnytys käynnistettiin kun painoarvio oli vain 1,7kg. Lopulta syntyi käynnistyksessä mut täysin ok alakautta 2,4 kg painava vauva. Oli ekan yön happikaapissa, mut sen jälkeen ei ole ollut mitään. Lapsi nyt 3v

Mulla huomattiin niukka lapsivesi vasta ihan rv 39. Istukan virtaukset oli ok ja painoarvio 3 kg. Annettiin käynnistysaika rv 40+0 mut lapsi syntyi sitä ennen. Painoikin vain 2600g eli taas arvio heitti. Kaikki on ollut kunnossa tähän asti, poika nyt 2,5v.

Eli ainakin näiden kokemuksien perusteella ei ole ollut mitään haittaa. Mun poika oli muuten ihan alusta asti vierihoidossa ja täysimetyksessä, joten pieni koko ei sinänsä vaikuttanut mihinkään( toki herättelin öisin syömään mut ei tarvinnut mitään tippoja tai muuta lisää missään vaiheessa)

Vierailija
13/16 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..toivon tosissani, ettei tässäkään ole mitään ongelmaa. pelottaa vaan kovin, kun ei oikein mistään saa mitään tietoa ja lääkärikin kovin lyhytsanainen oli olevinaan..

täytyy yrittää pitää pää kasassa nämä pari viikkoa, kun sitten ultraillaan taas uudelleen..

t:ap

Vierailija
14/16 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on ehdottomasti hyvä asia. Toinen erittäin hyvä asia on se, että raskausviikkoja on jo noin hyvin. Ja vaikka tuo painoarvio on viikkoihin nähden pieni, niin vauvallasi kuitenkin on jo ihan hyvin painoa. Jos hän syntyisi lähipäivinä, lähtötilanne olisi kuitenkin kohtuullinen.

Tiedän muutaman vauvan, jotka ovat selvinneet viikkoja (jopa yli 10 viikkoa) lähes vedettömässä kohdussa. Näissä tapauksissa kyse on ollut hyvin varhaisesta vedenmenosta. Oma lapseni sinnitteli ilman vettä reilut kaksi viikkoa, ja joutui syntymään 24-viikkoisena. Lopputuloksena on terve, ihana ja iloinen 7-vuotias.

Vedettömyys/niukka lapsiveden määrä tosiaan vaikeuttaa keuhkojen kehittymistä, ja vauva voi tarvita siitä syystä jopa hengityskonetta ensimmäisinä viikkoinaan. Toisaalta voi olla mahdollista, että vauvallasi ei ole merkittäviä ongelmia vastasyntyneenäkään. Gynekologien mukaan hämmästyttävän pienikin vesimäärä voi riittää, että vauva kehittyy ja kasvaa riittävän hyvin.

Vierailija
15/16 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..koska minuakin asia kiinnostaa..

Vierailija
16/16 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia huomattiin vasta synnytystapa-arvioinnissa viikolla 37-38. Sen jälkeen kävin äitiyspolilla parin päivän välein, siellä tarkkailtiin painoa ja sydämen toimintaa. Käynnistyspäätös tehtiin viikon 39 alussa, sillä lääkärit olivat huolissaan vauvan voinnista. Synnytys meni lopulta hätäsektioon, mutta tuloksena syntyi terve tyttö. Istukkani oli normaalia pienempi, mikä aiheutti pienen koon (2410g) mutta muuta haittaa siitä ei ollut. Ihan normaali taapero meillä :) Eräs lääkäri totesi, että saattaa vain olla, että minä 'teen' pieniä vauvoja.

Ymmärrän AP:n pelot hyvin, itsekkin olin aivan paniikissa ja näin mielessäni kauhukuvia epämuodostumista jne. Jossain vaiheessa tajusin lopettaa asian googlettamisen (löysin vain negatiivisia tietoja) ja mieleni koheni. Uskon että AP:nkin tarina päättyy hyvin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän