Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies syyttää mua tuhlauksesta, vaikka itse on aivan holtiton rahankäyttäjä!

Vierailija
07.07.2011 |

Voi helvetti tota äijää, olen lopen kyllästynyt! Olen 10 vuotta paininut saman ongelman kanssa, miten saan tämän aisoihin?

Meillä on yhteinen tili, jolta hoidan laskut. Mies ostelee itselleen ja lapsille kaikkea turhaa, ja ihmettelee syyttävään sävyyn, miksi tili on tyhjä. Sitten siirrän käyttötilille rahaa toiselta tililtä, jolla on esim. mun perintörahoja. Aina välillä mies tekee "tilintarkastuksen", jonka jälkeen alkaa armoton paasaus ja kuulustelu, että miten voi olla mahdollista, ettei meidän palkkatulot riitä elämiseen, vaan pitää syödä säästöjä.

Millä systeemillä mä saisin tän tilanteen tasapainoon?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistusaineistoa millä todistat. kuka taloudessanne oikein tuhlaa.

Vierailija
2/11 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kuitit talteen, joka ikisestä ostoksesta. 1-2 kertaa kuussa käytte niput läpi ja lajittelette menonne. Ladatkaa tuolta Excel-pohjat tai tilatkaa sieltä valmis tilikirja:

http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/talouden_suunnittelu/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jotenkin asennevammainen, kun tuhahtelee mun säästöideoille. Hän ei tajua, että pienistä heräteostoista tulee ajan myötä isoja summia. En kestä, kun hän innoissaan ostaa lapsille "edullisia" vaatteita; poikkeuksetta liian nafteja kooltaan, eli jäävät kertakäyttöisiksi. Lisäksi täysin tarpeettomia useimmiten, esim. paitoja, joita on muutenkin liikaa.

Muutama vuosi sitten alkoon meni 200e kuussa, se oli hänestä pikku summa, jolla ei ole merkitystä! Jos joku lehtimyyjä soittaa, hän tilaa lehden, kun ei osaa sanoa ei päästäkseen myyjästä eroon. Sitten minä perun aina uudelleen jotain helvetin valittujapaloja.

Jos mä sanon, että nyt tilillä on niin vähän rahaa, ettei saa ostaa mitään ylimääräistä, voi olla varma, että isä ja lapset tulevat kolmen muovikassin kanssa; taas on tehty Tarjoustalossa edullisia ostoksia.

Sitä mä en kans ymmärrä, että miten se onnistuu saamaan MINUT tuntemaan syyllisyyttä huonosta taloudenpidosta.

Vierailija
4/11 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies aina kaiken rahalla, siis nostaa tililtä käteistä? Kaikki kortilla maksetuthan näkyy suoraan tiliotteesta, voitte yhdessä käydä läpi niitä tiliotteita ja laskea kuinka paljon on tullut tuhlattua turhiin tavaroihin. Ei auta miestä, vaikka olisi kuitit hukattu! Näkyyhän ne tiliototkin, mutta vaikeampi muistaa mihin käteinen on kulunut.

Vierailija
5/11 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ette osaa talousasioista sopia. Minä alkaisin itse kerätä omat kuittini ja pitää kirjaa ja joka kerta kun mies pukahtaisi jotain törsäämisestä, löisin kirjanpidon käteen ja käskisin laittamaan omat tietonsa jonon jatkoksi.

Ihan oikeasti, ne nyt törsäämänne rahat voisivat olla loistava pesämuna opiskelemaan lähtevän lapsen koulukirjoihin, takuuvuokraan tai kalusteisiin, autokoulusta puhumattakaan. Tai jos lomamatkalle mielitte, kertyy ilmaan poltetuista summista aika kiva matkakassa.

Mutta valintahan on teidän.

Vierailija
6/11 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkkaaminen. Joskus olen sen tehnyt, ja on auttanut joksikin aikaa. Ap.

Vierailija
7/11 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ette osaa talousasioista sopia. Minä alkaisin itse kerätä omat kuittini ja pitää kirjaa ja joka kerta kun mies pukahtaisi jotain törsäämisestä, löisin kirjanpidon käteen ja käskisin laittamaan omat tietonsa jonon jatkoksi. Ihan oikeasti, ne nyt törsäämänne rahat voisivat olla loistava pesämuna opiskelemaan lähtevän lapsen koulukirjoihin, takuuvuokraan tai kalusteisiin, autokoulusta puhumattakaan. Tai jos lomamatkalle mielitte, kertyy ilmaan poltetuista summista aika kiva matkakassa. Mutta valintahan on teidän.

Lapsilla on säästöjä ja osakesalkut, kiitos vain. Ja juuri olimme viikon lomamatkalla.

Kaikilla muilla on ilmeisesti nuukat miehet. Yleensähän se onkin niin päin, että naiset tuhlaavat ja mies yrittää hillitä menoja. Ap.

Vierailija
8/11 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meillä kyllä se on jo perheen sisäinen vitsi ja hän tietää asian. Meillä se on ratkaistu niin, että miehellä on oma "kuukausiraha" jonka hän voi vapaasti käyttää miten haluaa; itseensä tai perheeseen tai säästää -jos onnistuu:) Loput rahat tulee kaikki mun tilille josta hoidan koko perheen talouden. Jos jotakin jää tämän jälkeen niin niistä sitten päätetään erikseen yhdessä esim puolivuosittain tai lomien aikaan tuhlataan yhdessä:) Meillä tämä käytäntö oli miehen oma ehdotus joten meillä asiat on sinänsä hyvin onnellisesti -en tiedä miten asian hoitaa jos mies ei tajua olevansa perheen rahareikä. Ehkä se on vaan oltava mustaa valkoisella excel-taulukko josta käy ilmi miehen käyttämät rahat (vaikka et tietäisi mihin ne on käytetty -näet ainakin että mies on ne käyttänyt) niin ehkä siten?

Vierailija
9/11 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaatte miehen kanssa menot, eli päätätte mitä kukakin maksaa.

Pitäisi miehen oppia huomaamaan että ihan itse tyhjentää tilinsä.

Vierailija
10/11 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaatte miehen kanssa menot, eli päätätte mitä kukakin maksaa.

Pitäisi miehen oppia huomaamaan että ihan itse tyhjentää tilinsä.

Ei tarvitse kummankaan pyytää lupaa hankintoihin. Laskut jaettu tasan, omat lehtitilaukset ym. maksamme tietysti omistamme. Päivittäistavaroihin laitamme rahaa yhteiselle s-tilille.

Vierailija
11/11 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko miehen kuukausiraha on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi