Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun vauva karsastaa - koska siihen pitää puuttua???

Vierailija
07.07.2011 |

Meidän vauvamme 2kk karsastaa melko pahasti. Neuvolassa eivät ole sanoneet aiheesta mitään ja olemme mieheni kanssa miettineet, että pitäisikö itse nostaa aihe esiin vai onko karsastus sellainen asia, joka pitäää korjata "omaan piikkiin" kuten esimerkiksi hampaiden oikaisu nykyään.

Muistan omasta lapsuudestani parikin kaveria, joille tehtiin kouluiässä useita karsastusleikkauksia ja vaiva tuppasi vuosien saatossa aina palaamaan. Olen kuullut, että jos karsastukseen puututaan jo vauvana, vaivasta voi päästä kokonaan eroon.

Kokemuksia???

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitettiin n. 1 v ikäisenä. Hampaat oiotaan edelleenkin ilmaiseksi lapsena.

Vierailija
2/7 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meilläpäin hampaita ei juurikaan oiota yhteiskunnan piikkiin, vain pahimmat tapaukset. Jos haluaa oikomishoitoon, itse on maksettava lapselle. Karsastuksesta en tiedä. Meneekö vakuutukseen???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai katsooko edes välillä molemmilla silmillä samaan suuntaan. Meillä poika karsasti varsinkin väsyneenä noin 3kk asti. Neuvolassa silloin sanoivat että jos ei ole kokoaikaista karsastus vaan välillä silmät katselee samaan suuntaan niin korjautuu vähitellen. Kaikki vauvathan alussa karsastaa enemmän tai vähemmän.

Vierailija
4/7 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä huomaat sitten alle vuoden ikäisenä jos karsastaa edelleen.

Meillä nyt 9 kk peitehoidossa.

Vierailija
5/7 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 kk vanhana ja sai rillit maksusitoumuksella, sekä oikomishoito aloitettiin 5-vuotiaana. Rilleistä ja silmälääkäreistä olen maksanut muutamia satasia, oikomishoidosta en mitään.

Nyt 8-vuotiaana käyttää vielä rillejä ja karsastaa vähän.

Vierailija
6/7 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kk en vielä huolestuisi, ellei silmät ole ihan koko ajan kierossa.

Miedän pojalla mielestäni ja valokuvistakin päätellen karsastus paheni 5-6 kk iässä. Sanoin tästä neuvolassa ja terkkeri ohjasi heti lääkärille. Lääkärin mielestä ei ollut paha ja jäätiin seuraamaan. Sanoi, että tarkkaillaan hieman normaalia tarkemmin. Karsastus alkoi sitten taas kadota yhtä mystisesti kuin oli alkanutkin.

Lapsen isällä on lapsena silmät olleet ihan vinksallaan ja siksi olin ehkä liiankin yliherkkä tuolle karsastukselle.

Vierailija
7/7 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan johonkin puolen vuoden ikään asti. Kun kohdensi katseensa ja selvästi tarkkaili, silmät katsoivat samaan suuntaan, mutta muuten ne pyörivät päässä (varsinkin ekoina viikkoina) aika holtittomasti. Olin vähän huolissani, koska lapsen isällä (ja omalla äidilläni) ollut erittäin paha karsastus ja tehty 2 leikkausta lapsuudessa.

Nyt kun on 1,5v, en ole huomannut karsastusta oikeastaan ollenkaan. Voi olla, että sitä joskus esiintyy, mutta erittäin vähäisenä.

Katsopa Lea-testin sivuilta lapsen näön tarkkailusta kotona:

http://www.lea-test.fi/su/silmat/lapsen.html#lapsen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme