4-vuotias yksin ulkona klo22 asti
Naapuritalon juuri neljä täyttänyt poika ulkoilee aina yksinään rivitaloyhtiömme pihassa. Lähinnä parkkipaikoilla ja sinne tulevalla tiellä. Poika on käynyt jutustelemassa omien lapsieni kanssa ja pyytänyt melkein 4-vuotiasta poikaani leikkimään. En ole antanut lupaa lähteä kuitenkaan omasta pihasta, kun taloyhtiön leikkipaikka on talon toisella puolella siten, että meiltä ei ole sinne näköyhteyttä.
Nyt kesäaikaan poika saattaa touhuilla pihalla vielä kymmeneltä illalla ja tuli mieleeni, että onkohan tämä ihan ok. Pitäisikö asiaan puuttua, vai antaa olla. Tänäänkin huuteli lastani nimeltä 21.30 takapihalla, kun huomasi meidän takaoven olevan auki.
Kommentit (23)
Lähes päivittäin hän kyllä täällä on, mutta ymmärsin pojan puheista, että on isovanhemmilla täällä ollessaan.
Tästä syystä en siis vanhempia tunne. Olen vain nähnyt heitä tuomassa ja hakemassa poikaa. Olen kyllä itsekin sitä mieltä, ettei asia minulle kuulu, mutta kuitenkin tuntuu jotenkin "väärältä"
ap
Mutta et valitettavasti oikein voi puuttua, jos vanhemmat ei siinä asu, olis se aika noloakin mennä kielimään..vaikka jos minä olisin se äiti niin TODELLAKIN haluisin tietää jos anoppi tuollaista harjoittais..tiedän että oma äitini ei tuota tekisi.
Jospa isovanhempien hoitotyyli ei ole vanhemmilla tiedossa? Onko lapsi muuten hoidetun oloinen?
Pesulla käynyt, siistit vaatteet ja syönytkin hyvin. Vanhemmat hakevat poikaa monesti autolla tosi myöhään, jopa puolilta öin, joten ehkä vanhemmat siinä mielessä ovat tietoisia valvomisista jne.
ap
Jospa isovanhempien hoitotyyli ei ole vanhemmilla tiedossa? Onko lapsi muuten hoidetun oloinen?
3 - 8 -vuotiaat olivat tänään ulkona klo 22 saakka. Nyt on kesä ja loma ja koko perheellä hiukan eri vuorokausirytmi kuin normaalisti. EN näe siinä mitään pahaa.
3 - 8 -vuotiaat olivat tänään ulkona klo 22 saakka. Nyt on kesä ja loma ja koko perheellä hiukan eri vuorokausirytmi kuin normaalisti. EN näe siinä mitään pahaa.
Saavat lapset meilläkin lomalla valvoa (tosin tipahtavat jo paljon ennen kymmentä), mutta yksin en hädin tuskin neljävuotiasta päästäisi parkkipaikoille ja pihaan leikkimään mihin ei ole näköyhteyttä.
ap
Jos pieni lapsi leikkii parkkipaikalla!!!
Ei ulkona iltakympiltä kukaan ton ikästä enää pidä; eiköhän tossa ollut jo ihan riittävästi infoa perheestä.
Vaikka lomalla oltaisiin niin lapset tarttee unta ja säännöllisyyttä. Ei sitä että seikkaillaan kaduilla yksin YÖLLÄ. On se kumma kun jotkut ajattelee että pienelle lapselle on tarpeen lomalla valvoa pidempään ja sekin aika minkä lapsi on hereellä tapahtuu muutettuna miten aikuinen itse haluaa olla.
Aikuiselle se ei ole kumma juttu olla valveilla yötämyöden, mutta lapsi ei sitä kelloa niinvaan loman jälkeen käännä toiseksi.
MUTTA KUKAAN EI SAA LEIKKIÄ PARKKIPAIKALLA! Se on yksinään poliisiasia.
mun mielestä kellonaika nyt on pienin asia, mutta kuka hullu antaa lapsen leikkiä parkkipaikalla ja ajotiellä?
Ei ulkona iltakympiltä kukaan ton ikästä enää pidä; eiköhän tossa ollut jo ihan riittävästi infoa perheestä.
Vaikka lomalla oltaisiin niin lapset tarttee unta ja säännöllisyyttä. Ei sitä että seikkaillaan kaduilla yksin YÖLLÄ. On se kumma kun jotkut ajattelee että pienelle lapselle on tarpeen lomalla valvoa pidempään ja sekin aika minkä lapsi on hereellä tapahtuu muutettuna miten aikuinen itse haluaa olla.
Aikuiselle se ei ole kumma juttu olla valveilla yötämyöden, mutta lapsi ei sitä kelloa niinvaan loman jälkeen käännä toiseksi.MUTTA KUKAAN EI SAA LEIKKIÄ PARKKIPAIKALLA! Se on yksinään poliisiasia.
Voi nyt hyvä JÄRKI HOI! Mitä jos ottaa lasta kädestä ja kiikuttaa sinne mummolaan ja sanoo, että lapsi leikkii täysin asiattomissa paikoissa asiattomaan aikaan ja pitäkääs mukelosta parempi huoli. Mua ottaa niin päähän, että nykyään odotetaan aina jonkun viranomaisen puuttumista kaikkeen. Oltaisko nyt kuitenkin ihan ihmisiä toisillemme. Yhteiskunta ei oo yhtä kun viranomaiset. Vähän YHTEISVASTUUTA PELIIN MAMMAT.
Aikuiselle se ei ole kumma juttu olla valveilla yötämyöden, mutta lapsi ei sitä kelloa niinvaan loman jälkeen käännä toiseksi.MUTTA KUKAAN EI SAA LEIKKIÄ PARKKIPAIKALLA! Se on yksinään poliisiasia.
Voi nyt hyvä JÄRKI HOI! Mitä jos ottaa lasta kädestä ja kiikuttaa sinne mummolaan ja sanoo, että lapsi leikkii täysin asiattomissa paikoissa asiattomaan aikaan ja pitäkääs mukelosta parempi huoli. Mua ottaa niin päähän, että nykyään odotetaan aina jonkun viranomaisen puuttumista kaikkeen. Oltaisko nyt kuitenkin ihan ihmisiä toisillemme. Yhteiskunta ei oo yhtä kun viranomaiset. Vähän YHTEISVASTUUTA PELIIN MAMMAT.
Muutaman kerran on ollut pakko karjaista että olkaa nyt jo hyvänen aika hiljaa siellä, kun kuumuuden takia on pakko ollut pitää ikkunaa auki ja kamala kälätys vaan käy. Joskus kuuluu myös sisälle vaikka ikkuna olis kiinni, en tiedä mitä vesisotaa leikkivät...
Viranomaset on hei meidän yhteisvastuuta! :)
Jos lapsi keikkii parkkiksella yöllä niin minä soitan poliisille kuin lähden kiikuttamaan sitä kotiinsa. Toki haen sen sieltä turvaan koska vanhemmat on jättäny heitteille mutta tollasessa tilanteessa parempi että konstaapeli saattaa lapsen kotiin ja sanoo että soosoo kuin minä.
Poliisin työhön kuuluu tälläset asiat. Jos lapsen henki on vaarassa noin että lapsi saa leikkiä parkkiksella niin kyllä sen voi ilmoittaa viranomasille.
11
vaan se että on yksin ulkona.
Esim. meillä on 6 v tyttö mennyt lähes koko loman ajan nukkumaan n. klo 22-22.30. Herää sitten joskus 9-10 välillä eli unta tulee n. 11 h. Arkena herätys on n. klo 7 ja menee nukkumaan klo 20-20.30 aikoihin. Päiväunia ei ole nukkunut vuosiin, aamulla herää pirteänä. Vuorokausirytmi voi siis olla säännöllinen vaikka oliskin keskimääräistä myöhäisempi.
kun täällä te aina tiedätte kaiken, mitä toisten tulee syödä, koska toisten tulee nukkua, miten hoitaa lapsensa ja, ja, ja, ihan kaiken!
no asiaan: ap ei tunne lasta eikä vanhempia, mutta tietää, et se on vähän alle 4-v. Mistä? Meitä on monen kokoisia, mitä jos se onkin pienenkokoinen, mutta vanhempi?
Ja valoisana kesäiltana kello 22 ei ole myöhä, edes jollekin 4-veelle, joka saa aamulla nukkua niin pitkään kun nukuttaa. Mistä Jumalan sääntökirjasta te katsotte jotain soveliaita kellonaikojanne???? Ehkä jumala antoi valoisat kesäillat nautittaviksi, jopa lapsille?
mutta tällaiset kyttääjät kuin nyt esim. aapee, eivät koskaan todella ajattelekaan kyttäämänsä lapsen/perheen parasta, vaan haluavat jollain tavalla vahingoittaa ja tuottaa ongelmia, tehdä viranomaisasian. Todellisesti lapsesta huolissaan oleva menisi tosiaan tutustumaan perheeseen...
Ei voi sanoa kuin yök mitä pahantahtoisuutta ja tyhmyyttä...
niin ainakin meidän lapsella kääntyy parissa päivässä, toki kääntäminen aloitetaan jo ennen loman loppua. Tyyliin yhtenä aamuna herätetään puoli tuntia aiemmin kuin mitä lomalla on noussut, seuraavana päivänä taas puoli tuntia jne.
Niin, teillä.. Mutta sivuutat muut perheet. ;)
Toisiin viesteihin vastaan että kyllähän se niin on että lapset nukkuu kymmeneltä viimestään. Ei ole minun henkilökohtanen mielipide vaan ihan yleinen terveydenhuollossa ettei 4- vuotias ole hereellä yöllä. Se on sun asiasi jos olet erimieltä!
Viranomasien työtä on tälläset asiat! Taitaa olla eräillä pahoja ongelmia kotonaan jos kehtaa sanoa että ei saisi viranomasia laittaa tuomaan lapsia kotiin yöllä. Ei ole minun asia vaan sinun hoitaa lapsesi ja soitan poliisin jos näen asian tarpeelliseksi. Kyllä ne sanoo ettei puutu jos asia ei ole merkittävä.
11
on hyvä vaan, ja laittaa poliisit ihan kenen perään tshtoo, se just kertookin susta kaiken. Ja yleinen käytäntö "terveydenhuollossa" saa kans olla ihan mikä tahansa, onneksi mä en elä elämääni terveydenhuollossa, vaan omassa onnellisessa perheessäni. Ja vielä, onneksi en ole tosielämässä törmännyt tän sortin kyttääjiin kuin tällä palstalla
kommentoin vaan sitä kun joku sanoi että lapsen vuorokausirytmi ei helpolla käänny, eli tarkoitus oli sanoa että kaikilla se ei ole vaikeaa.
Voisitko kertoa mitä terveysvaikutuksia on sillä että lapsi menee nukkumaan eism. klo 22 eikä klo 20, jos kokonaisunimäärä on kuitenkin sama?
Ja soita vaan poliisi jos haluat. Tosin veikkaan ettei poliisia kiinnosta se ettö tyttö tulee kotiin viimeistään klo 20, mökillä saattaa olla tunnin pidempään ulkona - aikuisten kanssa tietysti.
Niin, teillä.. Mutta sivuutat muut perheet. ;)
Toisiin viesteihin vastaan että kyllähän se niin on että lapset nukkuu kymmeneltä viimestään. Ei ole minun henkilökohtanen mielipide vaan ihan yleinen terveydenhuollossa ettei 4- vuotias ole hereellä yöllä. Se on sun asiasi jos olet erimieltä!
Viranomasien työtä on tälläset asiat! Taitaa olla eräillä pahoja ongelmia kotonaan jos kehtaa sanoa että ei saisi viranomasia laittaa tuomaan lapsia kotiin yöllä. Ei ole minun asia vaan sinun hoitaa lapsesi ja soitan poliisin jos näen asian tarpeelliseksi. Kyllä ne sanoo ettei puutu jos asia ei ole merkittävä.
11
Ei se musta nyt periaatteessa mikään ls-asia vielä ole, jos lapsi on myöhään ulkona. Kokonaisuus ratkaisee, mutta itse varmaan tuossa tilanteessa pyrkisin tutustumaan perheeseen paremmin ja selvittämään asioita sitä kautta.