Hitas-asunnon plussat ja miinukset?
Mietimme mieheni ja pienten lastemme kanssa hommaavamme asunnon Helsingistä. Nyt olemme kierrelleet jo useamman kuukauden ajan etsimässä ja vastaan tuli yksi todella potetiaalinen asunto. Mutta mutta - kyseessä on Hitas -asunto, enkä tiedä siitä oikein mitään. Onko järkeä hankkia sellainen? Kuinka tuottoisa se on sijoituksena?
Kommentit (11)
Tarvitsimme suuremman, muuten emme olisi muutaneet.
Ostimme omamme uutena ja asunnon arvo nousi 10 vuodessa noin 100 tuhatta euroa (130 000:sta 2300 00:een). Kattohinta seurailee jotakin indeksiä.
HITASin suora etu oli huomattavasti halvempi tontin vuokra kuin naapuritaloissa, joka pienentää asuinkustannuksia sen lisäksi, että asuntomme oli alueen hintatasoon nähden edullinen.
Jotkin HITASit saattavat olla hieman huonommin rakennettuja kuin aivan vapaarahoitteiset, mutta ehkei ero ole suuri ja vanha HITASimme tuntuu olevan rakenteiltaan jopa parempi kuin uusi asuntomme, joka on samaa ikäluokaa ja saman rakentajan. Eli eivät välttämättä edes huonompia.
Minä itse en näe mitään syytä olla ostamatta HITAS-asuntoa, jos sellainen kohdella sattuu ja sellaisen saa. Omammekin meni kaupaksi reilussa vuorokaudessa eli kysyntää hyvällä paikalla olevalle saattaa olla.
Jos setäs jäis kiinni vuokraamisesta, saisi sievoiset sakot.
Hitasta saa vuokrata, mutta on ongelmallista siinä mielessä, että esim Skattalta ei KOSKAAN vapaudu yhtään Hitas-asuntoa, koska sijoittajat ovat ne aikoinaan hyvin pitkälle ostaneet. Eli vuokraavat systemaattisesti niitä mm. diplomaateille ja ulkomaisille virkamiehille sikahintaan. Eli sallittua on vuokraaminen vahoissa Hitas-asunnoissa. Uusissahan ne mietti ainakin jossai vaiheessa, että pitäisi itse asua muutama vuosi ennenkuin voi laittaa vuokralle. Mitään sakkoja ei Hitaksen vuokraamisesta voi saada!
Helsingin kaupunki suunnittelee uudistusta, jonka mukaan vuokraamiseen puututaan. Asunnot on suunniteltu kohtuuhintaista asumista varten eikä ulkoiseen sijoittamiseen. Liian usein asia on niin, että Hitas-järjestelmää käyttää hyväkseen joku vaurastumismielessä ja tämä puoli on aikomuksena kitkeä pois.
Meidän eka asuntomme oli hitas ja sen hinta nousi 3 vuodessa 25%. Mun mielestä ihan kohtuullinen hinnannousu?
Ostimme omamme n. 12 vuotta sitten, eikä arvo ole todellakaan noussut tänä aikana. Ottaa päähän koko kauppa. Nyt olemme yrittäneet myydä pois ja ostajaehdokkaat empivät, eikä kukaan kiinnostu. Pelkäävät kai jällleenmyynnin vaikeutta. Olen kyllä manaillut mieheni kanssa monesti, että jos olisimme ostaneet vapailta markkinoilta samankokoisen, niin hinnat olisivat nousseet taivaisiin tänä aikana. Olisi ollut sijoituksena tuhat kertaa parempi.
köyhä hankkii tarpeeseen. Halvalla iso kämppä, se on jujuna nääs.
Tai sitä seuraavana. Tämä tarkoittaa elinkustannusten radikaalia nousua.
maalt muuttajat voivat opiskella hitaksesta ihan vaikkapa kaupungin hitas sivuilta, helppoa. Ja hitas ei ole sijoituskämppä daijut. Tosin meille indeksi oli suopea 3n vuoden aikana. Ostimme täyteen hintaan ja myimme täyteen hintaan: 48 te voittoa.
mun setäni aikoinaan hommasi Hitasin, asuu nyt muualla ja pitää sitä Hitasia vuokralla. Saa sievoiset vuokratulot, kun vuokrien hinnat on nousseet muutenkin. Sanoo aina, ettei aio myydä pois, kun ei sais tuollaista asuntoa samaan rahaan muualta.