Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koululaisten vanhemmille!

Vierailija
31.10.2005 |

Olen kuutosluokan ope. Luokkaani olen opettanut vasta tämän syksyn, ja tässä vaiheessa syksyä luokan asiat alkavat aueta minulle. Luokassani on 25 lasta, joista ehkä kymmenellä on erittäin huono lukutaito. Kaksitavuista pidemmät sanat luetaan takellellen, luetun ymmärtäminen on melkoisen heikkoa. Kirjoittaminen tuottaa tuskaa; kaksoiskonsonantit ja pitkät vokaalit sujuvat arpomalla. Monen oppilaan käsiala muistuttaa vauvani ripulia.

Siksi sanon teille, hyvät vanhemmat:

katsokaa lastenne kirjoituksia ja kuunnelkaa heidän lukutaitoaan. Jos näyttää ja kuulostaa huonolta, tehkää jotain. Pakottakaa kersat lukemaan JOKA PÄIVÄ hiljaa jotain ja ääneen jotain. Pakottakaa heidät kirjoittamaan hyvällä kaunokirjoituksella päivittäin esimerkiksi viisi lausetta. Jos jäätte odottamaan, että aika ja kouluopetus tekee tehtävänsä, olette väärässä. Esim. itselläni homma menee niin, että minun on opetettava opetussuunnitelman mukaan: en voi enää tankata perusasioita. Ei ole aikaa. Ei ole erityisopetusta, koska ei ole rahaa.

Epätoivoisena, ope

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran ihan ulkomailtakin tullaan Suomeen mallia ottamaan, niin onhan sen nyt oltava täydellinen! ;)

t. kotiopetuksen kannattaja

Vierailija
2/7 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eivät ne vanhemmat enää kutosten kanssa lue ja kirjoita, hyvä jos edes kuulustelevat kokeisiin.

6.luokan kollega

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhaan tyyliin. Eikä tätä omituista suoraa tavuttamista.

Kirjaimetkin on vaan omituisisa murahduksia ja ähinöitä.

Aikoinaan lapset OPPIVAT lukemaan nykyisin ei enään.

Vierailija
4/7 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todennäköistä, että heillä on jonkinlaisia lukivaikeuksia ja jos heillä on , saattaa vanhemmillakin olla, homma on näet periytyvää. Eli ihan turhaan mitään kotiviestejä kirjoittelet, ei niitä kukaan lue : DD

kokemuksen syvällä rintaäänellä

Vierailija
5/7 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viestitän myös takaisin.

T: 6x äippä

Vierailija
6/7 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset ovat omatoimisia ja reippaita