moneen lapsenne saa valvoa kesälomalla?minkä ikäisiä?
Kommentit (44)
Ovat taas olleet pihalla koko päivän ja tulivat tunti sitten sisään. On kiva, että äitikin saa nauttia vähän lastensa seurasta :)
ja hitto meni tänäänkin heräämään 7.30. Olin illalla sanonut että pitää nukkua 9 asti.
Kyseessä 7 v joka ei osaa kelloa.
Lapset 9 ja melkein 3. Nukkumaan mennään yleensä 23-00 näin lomalla. Aamulla nukutaan pitkään.
Menee petiin samaan aikaan kuin pienemmätkin 3 ja 6 v. Eli n. klo 21.00. Yleensä 23.00 mennessä on hiljaista.
herättelen 14v:n kuitenkin ennen puolta päivää ja 12v heräilee yleensä itsestään 8-9
Mulle on ihan sama miten myöhään valvoo kunhan on hiljaa jos muut nukkuu, ikää sillä on melkein 17-vuotta.
10-vuotias saa valvoa yhteentoista.
Pari viikkoa ennen koulujen alkua ruvetaan etsimnään sitä kouluaamujen rytmiä.
Saa sitten lueskella siellä jos haluaa, mutta sen jälkeen ei riekuta enää...
10-v menee sänkyyn 21 ja 22 asti. Oonkohan ollut liian tiukkis, kun muut näyttävät valvovan paljon pitempään...
kuinka kauan haluavat. Olen itse heidän loman ajan kotona, joten on aivan ihanaa nukkua pitkään. Jos pakottaisin lapset menemään aikaisin nukkumaan, he myös heräisivät aikaisin. Paljon mukavampi mennä nukkumaankin myöhemmin, kun lämpötila laskenut edes hieman.
Meillä 5- ja 8-vuotias pyritään saamaan sänkyihinsä viimeistään yhdeksän jälkeen. silti jaksavat nukkua yhdeksään aamulla. Toki jos on vieraita tai jotain muuta ohjelmaa niin valvovat sitten tarpeen/jaksamisen mukaan mutta normaalina koti-iltana haluan itse esim. katsoa telkkaria (josta tuohon aikaan ei lapsille sopivaa ohjelmaa edes tule) tai lukea rauhassa. En tahdo vaikkapa kymmenen jälkeen puuhata iltapaloja ja iltasatuja...
Meillä 5- ja 8-vuotias pyritään saamaan sänkyihinsä viimeistään yhdeksän jälkeen. silti jaksavat nukkua yhdeksään aamulla. Toki jos on vieraita tai jotain muuta ohjelmaa niin valvovat sitten tarpeen/jaksamisen mukaan mutta normaalina koti-iltana haluan itse esim. katsoa telkkaria (josta tuohon aikaan ei lapsille sopivaa ohjelmaa edes tule) tai lukea rauhassa. En tahdo vaikkapa kymmenen jälkeen puuhata iltapaloja ja iltasatuja...
Sitten sisälle iltatoimiin, kyllä siinä voi hyvinkin se tunti vierähtää.
Eli neljävuotiaat noin yhdeksältä ja 8v ja vauva noin kymmeneltä.
Olen muutenkin kotiäitinä, joten ei ole erityistä eroa "loman" ja muun ajan välillä.
Kyllä LAPSILLA pitää olla selkeät nukkumaanmenoajat.
perusteletko vähemmän naurettava vanhempi vielä, miksi lomallakin pitää?
1v. menee nukkumaan noin kahdeksan aikoihin kuteen yleensäkin. herää aamulla 8-9.
5v. saa kyllä valvoa, periaatteessa niin pitkään kuin tykkää. Yleensä kyllä simahtaa jo ennen yhtätoista touhuttuaan koko päivän ulkona. Arkena mennää nukkumaan yhdeksän kieppeillä.
herää 9-10 aikoihin.
saa valvoa siihen asti, kun haluaa, niin kauan, kun aamut ei veny tolkuttoman pitkään.