Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me ollaan asuttu USAssa n. 18 v ja varmaan jokaisessa maassa on omat ongelmansa, niin myös

Vierailija
03.07.2011 |

täällä. En vaan koskaan ymmärrä sitä, kuinka sellaiset suomalaiset, jotka eivät koskan ole USAssa käyneet, "tietävät" tästä maasta paljon paremmin asioista kuin ne jotka asuvat täällä.

Meidän lapset ovat käyneet läpi paikallisen koulujärjestelmän ja nyt yliopistossa vanhin, nuorin edelleen alakoulussa, luulisi meidän tietävän aika lailla tämän maan koulujen tasosta, mutta silti monet suomalaiset "tietävät" nämäkin asiat paremmin. Huvittavaa kuunnella sivusta joskus kun joku oikeen paasaa, tietämättä, että me ollaan oltu itse osallisena ko. koulussa. Eli en Suomessa lomaillessa en edes kerro, että asutaan ulkomailla, sitä ei suomalainen voi sulattaa. Joskus vaan tulee juttua aiheesta ja silloin on huvittavaa kuunnella juttuja :)

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pari päivää samaa jatkuvasti!!! Ei kiinnosta!

Vierailija
2/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justhan sanoin, ettei suomalaiset voi sietää, että joku asuu ulkomailla :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ainakin yksi ja hailee, jos joku asuu ulkomailla.

Vierailija
4/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä siedän vallan hyvin,että asut siellä.miksi ton pitäs mun napaa kaivaa millään tavalla?

Vierailija
5/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvostella kaikkea jos joku kehuu jotain asiaa muualla kuin Suomessa? ap.

Itselleni ainakin yksi ja hailee, jos joku asuu ulkomailla.

Vierailija
6/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvostella kaikkea jos joku kehuu jotain asiaa muualla kuin Suomessa? ap.

En minä ainakaan arvostele, joten olepa kiltti äläkä yleistä jotain asiaa koskemaan kaikkia ihmisiä.

Vierailija
7/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

punainen vaate av-mammoille ;)

Mä tiedän aika paljon USA:sta vaikken ole koskaan tuolla asunut. Kiinnostuin maasta joa ala-asteella sen historian takia. Ja voinpa sanoa, että tiedän yhtä sun toista maan historiasta (intiaanit, uudisraivaajat, sisällissota jne.). Samoin maantiedosta tiedän yhtä ja toista, mm. osaan luetella ulkomuistista kaikkien osavaltioiden pääkaupungit ja osaan sijoittaa ne oikeille paikoille kartalla (mulla on valokuvamuisti, joka auttaa asiaa).

Mulla on myös yks kaveri, joka on muuttanut USA:sta Suomeen ja on suomalaisen kanssa naimisissa.

Rakasta amerikkalaista musiikkia ja kerään amerikkalaisia keittokirjoja ja maasta kertovia kirjoja.

Vierailija
8/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän maanne 'hyvinvointi' perustuu laittomien mexikolaisten ilmaiseen työpanokseen. Ruokanne olisi kaksi kertaa halvempaa, jos sen noukkimisesta maksettaisiin oikea hinta ja työntekijöille eläkkeet ja sairausvakuutus.

Vierailija
9/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tule meksikolaiset enää keräileen vihanneksia :(

Miten se ruoka halpenisi, nyt en oikeen tajua? Selitä ihmeessä!

Teidän maanne 'hyvinvointi' perustuu laittomien mexikolaisten ilmaiseen työpanokseen. Ruokanne olisi kaksi kertaa halvempaa, jos sen noukkimisesta maksettaisiin oikea hinta ja työntekijöille eläkkeet ja sairausvakuutus.

Vierailija
10/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... vaan VAIN vähän.

luulisi meidän tietävän aika lailla tämän maan koulujen tasosta, mutta silti monet suomalaiset "tietävät" nämäkin asiat paremmin. Huvittavaa kuunnella sivusta joskus kun joku oikeen paasaa, tietämättä, että me ollaan oltu itse osallisena ko. koulussa.

Vierailija
11/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maan, eli paremmin kuin moni paikallinen, saati suomalainen :) ap.

... vaan VAIN vähän.

luulisi meidän tietävän aika lailla tämän maan koulujen tasosta, mutta silti monet suomalaiset "tietävät" nämäkin asiat paremmin. Huvittavaa kuunnella sivusta joskus kun joku oikeen paasaa, tietämättä, että me ollaan oltu itse osallisena ko. koulussa.

Vierailija
12/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset siteeraavat ihan vain kansainvälisiä tutkimuksia joiden mukaan USA:n koulujen taso on KESKIMÄÄRIN aika paljon huonompi kuin Suomen.

Vierailija
13/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... vaan VAIN vähän.

koulusysteemista ja alan ammattilaisena voin sanoa etta lapseni on saanut taalla paremman koulutuksen kuin mita olisi saanut Suomessa.

K-12 on ilmaista ja hyvin on jaksettu maksaa tutkinnot kahdessa maan huippuyliopistossa. Kolmannessa maksoi itse tohtorin tutkinnon.

t. melkein 40v. USAssa.

Vierailija
14/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tohtorikoulutttavat saavat varsin usein palkkaa tai apurahaa yliopistolta.

... vaan VAIN vähän.

koulusysteemista ja alan ammattilaisena voin sanoa etta lapseni on saanut taalla paremman koulutuksen kuin mita olisi saanut Suomessa.

K-12 on ilmaista ja hyvin on jaksettu maksaa tutkinnot kahdessa maan huippuyliopistossa. Kolmannessa maksoi itse tohtorin tutkinnon.

t. melkein 40v. USAssa.

Vierailija
15/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten niin moni amerikkalainen ei osaa omaa äidinkieltään oikein kirjoittaa...

Vierailija
16/54 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä luterilaisessa valkoihoisessa sosiaalidemokratiassa on helppo arvostella muita.

Kyllähän jenkitkin tarvittaessa arvostelee Suomea.

Vierailija
17/54 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos esim. urheilujoukkue pärjää state-tasoisesti, stipendi napsahtaa varmasti. Lisäksi on tarjolla laajasti mitä kummallisimmilta kummallisimmin perustein jaettavia stipendejä. Esimerkiksi eräässä yliopistossa pohjoismaalainen opiskelija saa ilman muuta täyden stipendin. Koulussa on 0-1 uutta pohjoismaista opiskelijaa per vuosi. Tiedän yhdet siskokset, jotka ovat tätä kautta päässeet hyvään kouluun...

Oppilaanohjaus maksaa nopeasti itsensä takaisin ja enemmänkin, koska välivuosia ei kerry ollenkaan samaan tahtiin kuin Suomessa. Lisäksi kaksivaiheinen tutkinto on ollut voimassa jo pitkään, ja systeemi, että ensin opiskellaan alempi tutkinto, sitten ollaan jokunen vuosi töissä, ja sen jälkeen tehdään master, on oikein hyvä.

Yhdysvalloissa on ihan ymmärrettävää että oppilaanohjaukseen panostetaan ihan toisella tavalla kuin täällä Suomessa. Yhdysvalloissahan yliopisto-opinnot maksaa (ellei saa stipendiä) ja monella perheellä ei ole varaa maksaa hukkavuosista kun lapsi etsii omaa alaansa.

Toki Suomessa pitäisi enemmän panostaa oppilaanohjaukseen, meillähän moni keskeyttää opinnot ja vaihtaa johonkin toiseen koulutukseen kun ei ollutkaan oikea ala.

Vasta nuo amerikkalaiset teki dokumentin suomalaisesta koulutusjärjestelmästä olivat kovasti innoissaan ja ihmeissään. Koulun ilmaisuus peruskoulusta yliopistoon oli heistä aivan mahtavaa, samoin se kuinka hyvän yleissivistyksen suomalaislapsi peruskoulusta saa. Toimittajan mielestä usalaiset vois ottaa paljon oppia Suomesta.

voisi tehdä innoissaan ja ihmeissään jutun amerikkalaisesta koulujärjestelmästä ja erityisesti sen oppilaanohjauksesta, joka ei jätä lasta heitteille. Meidänkin lasten kouluissa on High Schoolin jälkeen jokaisella oppilaalla opiskelupaikka varmistettuna. Myös mm. arvostelusysteemi on vähemmän pärstäkertoimeen perustuva ja kannustavuus erinomaista.

Vierailija
18/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tohtorikoulutttavat saavat varsin usein palkkaa tai apurahaa yliopistolta.

... vaan VAIN vähän.

koulusysteemista ja alan ammattilaisena voin sanoa etta lapseni on saanut taalla paremman koulutuksen kuin mita olisi saanut Suomessa. K-12 on ilmaista ja hyvin on jaksettu maksaa tutkinnot kahdessa maan huippuyliopistossa. Kolmannessa maksoi itse tohtorin tutkinnon. t. melkein 40v. USAssa.

Suomessahan valtio antaa kainalokepit jo vastasyntyneillekin.

Vierailija
19/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten niin moni amerikkalainen ei osaa omaa äidinkieltään oikein kirjoittaa...

kieli kuin suomi, jonka sanat lausutaan niin kuin kirjoitetaan.

Jenkeissähän lapsilla on tavaamista koulussa.

Ja sitten taas nimien väärin kirjoittamiseen, tuolla kun yks ja sama nimi voidaan kirjoittaa ties kuinka monella tavalla.

Vierailija
20/54 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan samanlaillahan sitä joutuu opettelemaan ääntämisen ja kirjoitusasun englannissa, vaikka se ei oliskaan äidinkieli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme