Onko kokemuksia baby halerista?
8kk vauvalle määrättiin ensiapu hätään ventoline.
Mietin että mitenköhän saan sitä annettua kun lääkärissä maskilla hengittelykin oli yhtä taistelua.
Onko muilla kokemusta ja miten olette saaneet onnistumaan?
Kommentit (12)
olleet kai jotain 1-2 vuoden väliltä. Ensimmäisen kanssa taistelua ja kikkailua, toisen kanssa meni heti hyvin.
babyhaalerin maski lapsen kasvoille ja pisät sitä vasemmalla kädellä kasvoissa kiinni ja samalla lapsen leukaa paikallaan. Oikealla kädellä suljet lapsen kädet sekä lapsen itseäsi vasten.
babyhaalerin maski lapsen kasvoille ja pisät sitä vasemmalla kädellä kasvoissa kiinni ja samalla lapsen leukaa paikallaan. Oikealla kädellä suljet lapsen kädet sekä lapsen itseäsi vasten.
näin minäkin olen sen kuvitellut, mutta todellisuus varmaan on eri :/
Ap
jos tuntuu että on hankalaa, niin pyydä esim. miestä pitämään käsiä niin itse voit keskittyä päähän. Pidät silloin vasemmalla kädellä otsasta ja oikealla leuasta ja baby halerista kiinni, lapsi tietysti selkä rintaa vasten. Nyt meillä jo sujuu, mutta ensimmäiset kerrat oli hankalia...
Pakko oli vaan olla tiukka ja päättäväinen ote muksusta.
iskä vaan asuu eri osoitteessa, muuten oiva neuvo. No toivotaan ettei tulisi tilannetta vastaan ja vauvan tauti menisi ohi pian.
Muistaakseni Ventolinea saa myös nestmäisenä ihan pienimmille. Meillä ainakin oli sellaista ekan lapsen kanssa. Mutta muuten lohdutan, että en ole tavannut lasta joka ei tuohon Baby Haleriin tottuisin muutamien käyttökertojen jälkeen.
jouduin antamaan 1-veelle ventolinea ja se ei ollutkaan helppo juttu, kun lapsi rimpuili, eikä minulla ollut apujoukkoja. itse tein näin: lapsi makaamaan lattialle, itse kyykkyasentoon lapsen päälle, sitten polvilla painan lapsen käsiä, ettei pysty niillä huitomaan ja omat kädet jää vapaaksi babyhalerin käyttöön. parin kerran jälkeen lapsi ei enää rimpuillut ja sain annettua lääkkeen helpommin.
kuin hengitettävä. Että saisi saman vaikutuksen, pitäisi nestemäistä ottaa niin paljon, että se vaikuttaisi jo mm. sydämen toimintaan, puhumattakaan tärinästä.
ohjeistaa. Lisäksi kävelin ja vähän hytkyttelin samalla, niin meni huomaamatta melkein. Katseltiin ikkunasta ulos ja jutustelin koko ajan ja välillä lauloinkin. Kaikki kokeiltiin ja hyvin onnistui ainakin meillä.
tärkeintä on, että saatte lääkkeen lapselle annettua, mutta jos mahdollista niin ei väkisin, ettei lapselle tulisi kammoa lääkkeenottoa kohtaan. Koettakaa tehdä siitä leikki jotenkin.. lauletaan, lorutellaan tai kohdistetaan huomio muualle.
Vähän isomman lapsen voi ottaa mukaan lääkkeenottoon. Esim. annatte lapsen ottaa ja laittaa babyhalerin säilytyspussiin, meillä lapsi saa ravistaa itse haleria ja saa yrittää ottaa korkkia pois ja laittaa takaisin paikoilleen. Koettakaa itsekin pysyä rauhallisena, ettei lapsi ala panikoida. Selostatte vaikka koko ajan mitä nyt tehdään ja tapahtuu ja miksi.
Eli maski vaan kasvoille, voi pitää maskista kiinni peukalolla ja etusormella ja lapsen leuasta pikkurillillä ja nimettömällä. Jos lapsi liikuttelee kovasti päätään unissaan, voi laittaa toisen käden otsalle. Näin lääke menee perille helposti ja ilman taistelua. Meillä neljä astmalasta, joille kaikille joudun vieläkin antamaan ventolinea välillä öisin- näppärästi tuo käy lapsen nukkuessa.
Kuinka pieni ap:n lapsi on? Pienen vauvan voi vaikka kapaloida, itse olen kapaloinut yksivuotiaankin kun vastusti lääkkeenottoa niin kovasti... tosin meillä vastusti lääkkeenottoa sairaalassa mutta ei kotona babyhalerilla, ilmeisesti pelkäsi sitä höyryttimen suhinaa.
Tärkeintä on toimia päättäväisesti ja nopeasti, lääke otetaan eikä siitä neuvotella. Nopeasti lapsi tottuu siihen, kun sitä usein joutuu tekemään.
mutta vasta parivuotiaalle, jolle hengittelystä oli helppo jo tehdä leikki. Tsemppiä!