Apua! niskaturvotus ja seulontatutkimus!!
Kamala olo! Kävin tänään niskapoimu-ultrassa, viikkoja 13+4 ja turvotuksen yläraja ylittyi! Huomenna aika Naistenklinikalle uuteen tutkimukseen, samalla tehdään todennäköisesti lapsivesi- tai istukkanäytetutkimus. Onko kenelläkään kokemusta näistä, ja miten kävi?
Olo on tosi toivoton, vaikka kiltti kätilö sanoikin ettei vielä kannata surra. Olisi niin kamalaa aloittaa kaikki alusta, tämä alkuraskaus kun ei ole ollut niitä kaikkein helpompia. Itkettää, ei voi mitään. Voi kunpa jollain olisi jotain positiivisiakin kokemuksia aiheesta....
Kommentit (5)
Kertoi elämän olleen yhtä helvettiä np-ultran jälkeen ja sitten, kun testit oli tehty ja niitä piti odotella pitkään. Saivat lopulta helpotuksen ahdistukseen, tulokset olivat normaalit ja heille on tulossa niiden tutkimusten perusteella terve vauva. Koskaanhan ei tietty voi tietää, nuo testithän kertovat vain osan poikkeavuuksista. Lisäksi ystäväni tietää 100% varmuudella, kumpi on tulossa, mutta he pitävät tiedon itsellään. Heillä siis loppu hyvin kaikki hyvin. Älä menetä voivoasi!!!
Charlotte ja poika 5kk ja rv9+3
Minulla oli edellisessä raskaudessa niskaturvotus normaali mutta ' jäin kiinni' seerumiseulassa. Jännitin kamalasti kun sain tiedon siitä koska kirje tuli perjantaina ja pääsin vasta maanantaina tutkimuksiin.
Halusin lapsivesitutkimuksen koska olin jo valinnut yhden tutkimuksen enkä halunnut jättää asiaa puolitiehen.
Itse lapsivesipunktio oli täysin kivuton!! Punktion jälkeen jännitin keskenmenoa viikon verran ja tämän jälkeen odotin tuloksia kuin tulisilla hiilillä.Oli kamalaa kun puhelimeen tuli soitto tuntemattomasta numerosta,koskaan ei tiennyt oliko se sairaalasta..
Kaksi viikkoa kului ja postilaatikossa oli kirje jossa sanottiin että meille tulee kromosomeiltaan terve tyttö! Huh,mikä helpotus. Loppuraskaus meni huomattavasti kevyemmissä tunnelmissa.
Aion taas mennä seerumiseulaan (jos en kärähdä np-ultrassa ennen sitä) ja toivon että ' pääsen' lapsivesitutkimukseen jotta saan tietää miten kohdussa jaksellaan.
Kaikki menee hyvin,älä huolehdi!!
T.Jas 10+0
Mulla kanssa tässä toisessa raskaudessa niskaturvotusta rv13. Käytiin sitten 16 viikolla lapsivesipunktiossa ja ooteltiin 2 vk vastauksia. TERVEEN paperit poika sitten sai! Tutkimukseen odottaminen ja sinä aikana syntyvät kauhuskenaariot on pahimpia. Luota vaistoosi ja yritä rentoutua.
Toivottavasti tekevät istukkanäytetutkimuksen sillä se voidaan tehdä ennen 16 viikkoa, ei tartte ootella. Lapsivesipunktio tehdään sen takia vasta myöhemmin että sitä vettä on tarpeeksi. Meidän pienellä paikkakunnalla istukkanäytetutkimusta sitä ei edes tehdä koska se on kallis toimenpide, sanoivat.
Rv 21+1
Mun terkkari sanoi että hänen 18v uran aikana yhdelläkään ei ole tullut komplikaatioita siitä näytteenotosta ja KAIKKI vauvat kenellä on turvotusta ollut ovat olleet TERVEITÄ!
Mulla ei ole kokemusta vastaavasta, mutta viestisti kosketti niin, että on pakko kirjoittaa.
Varmasti tuntuu nyt kauhealta, mutta älä vielä menetä toivoa. Meidän neuvolasta saama pruju kertoo, että suuri osa näistä np-ultran ikävistä tuloksista on ns. vääriä hälytyksiä: " Valtaosa riskiraskauksien ryhmään joutuneista lapsista syntyy terveinä ja vain yhdellä neljästä testipositiivisesta oli poikkeava kromosomisto istukka- tai lapsivesitutkimuksessa."
Huomenna sä tiedät paljon enemmän, joten koeta tsempata yön yli.