Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako nuorelle ostaa alkoholia?

30.06.2011 |

Tule kertomaan mielipiteesi Elämä On Parasta Huumetta ry:n keskusteluun!

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/76/viestiketju/1425051/kannattaako…

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on laitonta ja ei ole mitään mieltä myrkyttää ketään lasta / nuorta. Turvallista määrää alkoholia ei ole määritelty ja mitä pidemmälle pystytään alkoholikokeilut / humalajuominen lykkäämään, sitä epätodennäköisempää on päihteiden ongelmakäyttö tulevaisuudessa ko. henkilöllä. En keksi yhtään syytä, miksi pitäisi alaikäiselle hankkia päihteitä.

Vierailija
2/18 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin itsekin sen näen. Yllätävää kuitenkin mielestäni on se, että kesäkuun Turun Sanomien mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta hyväksyy alkoholin ostamisen alaikäiselle, tulos selviää Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämästä tutkimuksesta. Miksi? Ajatellaanko että silloin tiedetään mitä ja kuinka paljon lapsi juo? Onko alkoholin ostamisella tekemistä hyvien juomatapojen opettamisen kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin isä ostaa tytölleen siideriä jonka saa juoda kotona.

Mies on minulle sanonut, että toimii noin jotta nuori ei joisi sitten kylillä.

Valitettavasti se nuori tottuu siihen alkoholiin ja juominen ei jää sinne kotiin.

Siideriä hankitaan jostain ja juo sitten itsensä pyörryksiin ulkona.

Se ei siis päde, että kotona alkoa saava nuori jättäisi pussukkakännit vetämättä.

Vierailija
4/18 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sillointällöin ostanut meidän 17-vuotiaalle muutaman sidukan. Mutta esim. 13-vuotiaalle en ostaisi mistään hinnasta.

Riippuu myös siitä miten luottaa lapseen ja säännöistä. Meillä esim. mun puheluihin on vastattava kun soitan ja mä haluan tietää kenen kanssa on liikkeellä.

Mä en aikaisempina vuosina ole lapselle alkoholia ostanut, mutta tiedän että on sitä silti juonut että ihan kokematon ei ole alkoholin käytössä. Ja olen sitä mieltä että ei siitä kannata ihan hirveetä tabua tehdä, mitä sitten jos lapsi ei uskalla puhua vanhemmille tai kertoa missä on kun on juonut? tai mitä sitten kun täyttää 18-vuotta ja saa jopa ostaa sitä itse, siitähän se riemu repeää kun se on aikaisemmin kielletty ja nyt ei ja ei ole mitään kokemusta alkoholin vaikutuksista.

Joo, ja tämä ei nyt tarkoita sitä että hyväksyisin ihan tolkuttoman kännäämisen tai että hyväksyisin sen että minkäikäinen vaan voi juoda. Mutta tietty järki ton alkoholin suhteen, ei ihan mustavalkoinenkaan kannata olla sen suhteen.

Mua joskus huvittaa kun kuuntelen tarinoita siitä että "ei meidän martta juo" ja ihan satavarmaan tiedän että on juonut kun olen itse sen lapseltani kuullut. Mä olen ihan tyytyväinen meidän tilanteeseen, mä luotan lapseen ja lapsi muhun, tietää että aina voi tulla kotiin oli missä kunnossa tahansa, vaikkakin muistan aina varoittaa alkoholin vaaroista ja muista ikävistä asioista.

Vierailija
5/18 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olin teini 90-luvulla, niin kaverini äiti osti meille jotkin kevyet alkoholipullot sillä ehdolla, että "juopottelimme" heidän kotonaan. Saimme olla aivan omassa rauhassa kellarikerroksessa, ja hauskaa oli. Määrä oli kohtuullinen, eikä siinä "kännissä" oltu. Tämä ainakin rauhoitti meidän kokeilunhaluja siinä määrin ettei tullut kuljeksittua missään ja muualta haettua viinaa. Tottakai muutenkin kasvatus ja perheolot tähän vaikuttaa, mutta meillä ainakin toimi. Laitontahan se tietysti on. :|

Vierailija
6/18 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin asiat ovatkaan mustavalkoisia. Voisiko nuorelle kertoa asioista sekä oman kantansa nuoren alkoholin käyttöön ja olla tuomitsematta. Ilman muuta kodin pitäisikin olla paikka jonne voi aina tulla, oli tilanne mikä tahansa. Ehkä alkoholin käyttöä voisi opettaa ilman että sitä välittää lapselle, omalla esimerkillään?? Ostamisen kannalla olevat vanhemmat perustelevat asiaa sillä, että lapset saisivat ensimmäiset maistit turvallisesti kotona. Kuitenkin tutkimusten (Marklund 1990) mukaan ne nuoret, joille kotona tarjotaan alkoholia juovat enemmän kuin ne joille ei tarjota.

Vierailija
7/18 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa nyt, jos lapsi jää joskus kiinni juomisesta ja tehdään lastensuojeilmoitus ja

siellä tulee esille, että vanhemmat ostaa alkoholia ja joku muu.

Vierailija
8/18 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäraja on 18 vuotta ja nuorelle on opetettava, että se pitää.

Vierailija
9/18 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa nyt, jos lapsi jää joskus kiinni juomisesta ja tehdään lastensuojeilmoitus ja

siellä tulee esille, että vanhemmat ostaa alkoholia ja joku muu.

Oma lapsi ei oo ikinä kertonut kuka sille on sitä ostanut, ei edes sossussa. On sanonut että oli joku random, oli sitten totta tai ei.

Vierailija
10/18 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut alkoholijuomia hänelle. Hän tietää sen, etten ostaisikaan. Hänen oma tavoittensa on juoda vasta 18-vuotiaana.

Vierailija
11/18 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini kanssa päätös ostaa jotain mietoja alkoholijuomia pikkuveljelleni, kun hän oli vähän alle 18-vuotias. Ajateltiin, että on parempi, että hän tietää, millainen olo alkoholin juomisesta tulee, ettei tule sitten tötöiltyä viinasten kanssa, kun (tai jos) aloittaa alkoholin kanssa klottaamisen - veljeni ei nimittäin ollut tuohon mennessä kokeillut juomista, hän on ollut aika kotona viihtyvää sorttia.

Mieheni osti velipojalle pari kertaa lonkeroa, ja veli sitten joskus saunan jälkeen joi. Mitään muovikassillista emme kuitenkaan olisi hänelle muualla tapahtuviin rientoihin ostaneet. Velipoika on alkanut 18 täytettyään sitten käymään välillä viihteellä, ja osaa ottaa aika hillitysti.

Vierailija
12/18 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannuksena oltiin mökillä, annoin sille 3 lonkeroa illan mittaan.

Jouluna sai punaviiniä lasillisen mummolassa missä oltiin suvun kanssa joulua viettämässä.

Serkkunsa ylioppilasjuhlissa joi lasin kuohuvaa.

Laitonta tai ei, niin olen noi kaikki sallinut ja en näe että oltaisiin kauheita rikollisia tai vastuuttomia vanhempia.

Vierailija
13/18 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olin teini 90-luvulla, niin kaverini äiti osti meille jotkin kevyet alkoholipullot sillä ehdolla, että "juopottelimme" heidän kotonaan. Saimme olla aivan omassa rauhassa kellarikerroksessa, ja hauskaa oli. Määrä oli kohtuullinen, eikä siinä "kännissä" oltu. Tämä ainakin rauhoitti meidän kokeilunhaluja siinä määrin ettei tullut kuljeksittua missään ja muualta haettua viinaa. Tottakai muutenkin kasvatus ja perheolot tähän vaikuttaa, mutta meillä ainakin toimi. Laitontahan se tietysti on. :|

Melkein kuvasit omat kokemukseni teini-iässä, sillä erotuksella että välillä olimme myös humalassa ja sekin tuli koettua turvallisissa oloissa kantapään kautta, eikä kaupungilla pakkasyönä kantapään kautta. Minusta tuo oli opettavaa ja pidän tuota mallia hyvänä.

Vierailija
14/18 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä alkoholin ostaminen alaikäiselle ei missään nimessä ole vanhemman tehtävä. Näin toimivat ainoastaan vanhemmat, jotka A) haluavat olla lastensa parhaita kavereita B) ovat jotenkin huolissaan jos nuori ei ole vielä itse aloittanut alkoholikokeiluja C) kuvittelevat, että alkoholin käyttö olisi silloin jotenkin maltillisempaa, jos siihen annetaan lupa kotoa tai D) kun kaikki muutkin saa. Kertokaahan ihmeessä, jos keksitte jonkun hyvän syyn, millä perustella alkoholin ostaminen omalle alaikäiselle lapselle kannattaa!

Vierailija
15/18 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä alkoholin ostaminen alaikäiselle ei missään nimessä ole vanhemman tehtävä. Näin toimivat ainoastaan vanhemmat, jotka A) haluavat olla lastensa parhaita kavereita B) ovat jotenkin huolissaan jos nuori ei ole vielä itse aloittanut alkoholikokeiluja C) kuvittelevat, että alkoholin käyttö olisi silloin jotenkin maltillisempaa, jos siihen annetaan lupa kotoa tai D) kun kaikki muutkin saa. Kertokaahan ihmeessä, jos keksitte jonkun hyvän syyn, millä perustella alkoholin ostaminen omalle alaikäiselle lapselle kannattaa!

Millä tavalla kuvittelet, että tuo kohta C) ei pidä paikkaansa? Tällä hetkellä päihteet ovat osa yhteiskuntaamme hyvässä ja pahassa. Miksei päihdekasvatus voisi olla vanhempien vastuulla siinä missä muutkin kasvatuksen osa-alueet?

Vierailija
16/18 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 16-vuotiaina saa jo ostaa/nauttia mietoja alkoholijuomia (kalja, viini). Sen nuoremmalle en missään nimessä ostaisi enkä tarjoaisi.

Eli en siis asu Suomessa (selvennykseksi:)

Vierailija
17/18 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 16 vuotias, enkä todellakaan haluaisi vanhempieni ostavan minulle alkoholia. Mielestäni alkoholi on aivan liian suureksi väännetty juttu ei koko elämä pyöri alkoholin ympärillä. Itseäni ei alkoholi kiinnosta juurikaan ja on erittäin ihmeellistä miksi se on joidenkin aikuisten mielestä niin kummallista. Aikuiset ihmiset kyselevät, urkkivat ja puhuvat jatkuvasti muinulle "Oletko maistanut?" "Haluatko maistaa?" "Koska vedit ekat kännit?" sitten ihmetellään, kun vastaus on "En oo koskaan juonut eikä mua se niinkään kiinnosta:" Hämmästelyn jälkeen vastauksena on "älä valehtele kyllä sä olet juonut" Ei voi olla totta... Miksi minua pitäisi alkoholi kiinnostaa jos en ole sitä ikinä maistanut. Nykypäivänä on ihan tavallista, että on nuoria joilla on muutakin mielessä kuin alkoholi. Koittakaa aikuiset ihmiset pitää alkoholi asiana joka ei ole itsestään selvää. Te teette siitä paljon isomman jutun kun se onkaan. 

Vierailija
18/18 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivalla hain laatikollisen pojille jotka oli söpöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi