Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muka köyhä voi olla ylipainoinen?

Vierailija
29.06.2011 |

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun mulle esitellään terveellistä ruokavaliota, kauhistun: ei mulla ole varaa ostaa noin kallista ruokaa! Eli vähärasvaista lihaa, leikkeitä, juustoja jne. Ne rasvaiset on paljon halvempia ja niinpä niitä voikin sitten ostaa enemmän :-) Ps. eikä tarvitse tulla kertomaan kuinka halvalla saa porkkanoita. En ole kasvissyöjä.

jos syöt sitä epäterveellistä ruokaa paljon tulee se yhtä kalliiksi kuin ne terveelliset vaihtoehdot. Jos syö paljon lihoo - jos syö vähemmän ei liho, oli se ruuan laatu mitä tahansa. Oletko kuullut sanontaa syö vähemmän kuin kulutat?

Vierailija
62/68 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"köyhät",vai eikö kantti kestä?! Eli 5-6e/vrk varattuna ruokaan (kaikilla,todellisesti köyhillä ei ole edes tämän vertaa!!) ja tämä siis PERHEELLE,ei per naama. Tällä sitten päivän ruoat ja kaikki hygienia kamat yms. Eli summa on noinn suunnilleen 200e/kk. Ranskaperunat 1kg 1e Lenkkimakkara 1e Makaronia (valkoista) 0.20c pss Sika-nauta (tosi rasvaista!) jauhelihaa 1,99e/pkt Ranskanleipä 1e i]

Tämä viesti avasi silmäni. Eipä totisesti ole helppoa köyhillä. En tiedä miten meidän perheemme pärjäisi köyhänä, tuskin mitenkään. Ja varmasti myös sortuisin ostamaan noita epäterveellisiä ruokia.

Tsemmpiä köyhille, toivottavasti tilanne on väliaikainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kyllä ole varsinaisesti absoluuttista köyhyyttä. Afrikan riutuneet lapset ovat köyhiä! Suomen köyhät ovat lähinnä moniongelmaisia ja syrjäytyneitä, yhteiskunnan kelkasta pudonneita. El ihmisiä, joilla ei ole oikein mikään asia hallinnassa. Ovat lihavia samasta syystä kuin köyhiäkin. Jokin luonteenlaadullinen tekijä siis kyseessä. Mukavuudenhalu, laiskuus ja saamattomuus.

Vierailija
64/68 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kyllä ole varsinaisesti absoluuttista köyhyyttä. Afrikan riutuneet lapset ovat köyhiä! Suomen köyhät ovat lähinnä moniongelmaisia ja syrjäytyneitä, yhteiskunnan kelkasta pudonneita. El ihmisiä, joilla ei ole oikein mikään asia hallinnassa. Ovat lihavia samasta syystä kuin köyhiäkin. Jokin luonteenlaadullinen tekijä siis kyseessä. Mukavuudenhalu, laiskuus ja saamattomuus.

opiskelen. Me olemme oikeasti köyhiä! Ei aina tarvitse olla syrjäytynyt. Ja Suomen köyhyyttä on turha verrata Afrikan köyhyyteen. Aika julmia kommennteja joiltakin täällä. Rikkaat neuvomassa miten syödään vähillä rahoilla,itse ette ole edes kokeneet elämistä meidän "köyhien" tavoin.

Vierailija
65/68 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Itse syön edullisesti ja kevyesti ja olen hoikka normaalipainoinen. Jokainen tuntemani vähävarainen ylipainoinen käyttää todella paljon enemmän rahaa ruokaan kuin minä.

Itse syön päivässä esim. näin:

Aamupalalla kaurapuuroa ja kesällä metsästä itse poimittuja mustikoita.

Klo 12 aikaan salaattia jossa esim. jäävuori- tai lehtisalaattia (salaatit kasvaa kesällä pihalla, talvisin ostan), kesäisin oman pihan yrttejä, raejuustoa, tonnikalaa, tomaattia, kurkkua.

Klo 17 aikaan syön perheen kanssa kotona edullista kotiruokaa. Esim. keittoa, makaronilaatikkoa, perunaa ja munakastiketta, perunaa ja jauhelihakastiketta (jauhelihaa on usein tarjouksessa, jolloin ostan enemmän ja pakastan), risottoa, kasvis-kanawokkia tms. Usein samaa ruokkaa riittää kahdelle illalle.

Illalla klo 18 kevyt iltapala, esim. maltillinen satsi (noin 200 g) purkkijugurttia tai kaurapuuroa tai ruisleivän palanen voilla ja juustolla ja kurkulla tai banaani tai hedelmäpiltti tms.

Tietämäni ylipainoiset köyhät syövät kyllä paljon esim. suklaata, jäätelöä, sipsiä, limuja, pitsaa, hamppareita, ranskalaisia ja nakkeja/lihapullia ja kun syövät kotiruokaa, niin annokset ovat noin kolme kertaa suurempia kuin mitä mulla.

Itse pidän herkkupäivän noin kerran - pari kuussa ja silloin syön maltillisen määrän herkkua, esim. tilataan pitsat tai syön irtokarkkia arviolta noin 100 g, tai syön jätskin tai juhlissa vaikka kakkua palan ja keksin. Janojuomana pitkin päivää mulla on vesi ja vihreä tee. Ylipainoisilla on usein limua (kallista).

Vierailija
66/68 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euron juustoja joka päivä. Nam nam!

Vierailija
67/68 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä esimerkki asennemvammaisesta ajattelusta. Jostain syystä osaat käyttää termiä "absoluuttinen köyhyys", muttet osaa lainkaan analysoida Suomen vähäosaisten tilannetta.

Yleensä ei myös kehittyneitä ja kehittyviä maita verrata keskenään. Mutta verrataan, kun otit asian esiin.

Meillä ei ole samanlaisia infrastruktuuriin ja politiikkaan yms. liittyviä ongelmia, jotka vaikuttavat ruoanhintaan. -laatuun, -saantiin ja -valmistukseen kuin eräissä Afrikan maissa. Mutta Afrikan maissakin on havaittu se, että kun talouskasvu on lisännyt toimeentulevan keskiluokan määrää kaupungeissa niin tämä väestönosa, joka ei enää kasvata omaa ruokaansa, vaan joka ostaa sen rahoilla supermarketeista, onkin se jonka ylipaino on alkanut kasvaa eniten. Yllättäen nämä ihmiset ovat myös niitä hyvin koulutettuja. Ja ryhmän sisällä ylipaino kasvaa nimenomaan naisten parissa.

Alkaako kuulostaa tutulta?

Kuitenkin mielenkiintoisena lisänä tulee se, että nämä ihmiset ovat yhtäaikaa ylipainoisia ja aliravittuja. On lapsia, jotka ovat ylipainoisia, mutta joiden kasvu on pysähtynyt tarpeellisten ravintoaineiden puutteessa. Tämä johtuu juuri siitä minkälaista ruokaa on tarjolla ja mitä valitaan. Sekä siis valitaan rasvaista ja makeaa (statussyistä), mutta voi olla että tietyillä alueilla tuoretavaraa on vähän, koska se on arvokas sato, joka myydään Eurooppaan.

Naisten ylipainoon liittyy useampi asia: monissa afrikkalaisissa kulttuureissa naisen pyöreys on kauneutta, sekä heijastaa varakkuutta ja korkeaa statusta. Lisäksi keskiluokan naisilla on palvelijat raskaisiin kotitöihin, he voivat vain istua koulussa, töissä ja kotona. Naisten on vaikea harrastaa liikuntaa, koska heille on vähemmän julkisia liikuntapaikkoja ja voi olla ettei pidetä sopivana että nainen käy sellaisissa yksin.

Nyt sitten tullaan Suomen tilanteeseen: meillä tilanne on hyvin sama tilanne siinä, että olemme kaupungistuneet ja ruoan saanti on helppoa. Meillä taas vähävaraisten täytyy ostaa halpaa epäterveellistä ruokaa, koska meille tänne napapiirille pitää suuren osan vuotta tuoda kasviksia muualta, joten ne ovat kalliiita. Istuva elämäntyyli, sekin on siirtynyt meillä työpaikoille asti. Meillä sairaiden ja köyhien on vaikea harrastaa liikuntaa säännöllisesti vuoden ympäri; monet harrastukset maksavat, sariaudet rajoittavat liikkumista mm. talvella ulkona, liikuntaharrastukset ovat monille liian kalliita.

Meillä naisten ja miesten ylipainon ero poikkeaa Afrikan tilanteesta, siellä miehet tekevät enemmän fyysistä työtä ja liikkuvat enemmän ulkona ja ovat naisia hoikempia. Miesten ylipainoa ei siellä pidetä seksikkäänä kuten naisten, enemmänkin lihaksikas mies esim. Länsi-Afrikassa on miesten malli. Meillä Suomessa taas ylipainoisista suurempi osa on miehiä – meidän kotona viihtyvät nörttipojat ovat tavallaan samassa asemassa kuin Afrikan urbaanien keskusten keskiluokkaiset naiset: istutaan kotona paljon ja energiapitoista ruokaa on helppo hakea marketista. Suomessa myös naisten ylipaino ei ole kulttuurinen ihanne, eikä edusta enää (!) vaurautta ja korkeaa statusta.

Vierailija
68/68 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Itse syön edullisesti ja kevyesti ja olen hoikka normaalipainoinen. Jokainen tuntemani vähävarainen ylipainoinen käyttää todella paljon enemmän rahaa ruokaan kuin minä.

Itse syön päivässä esim. näin:

Aamupalalla kaurapuuroa ja kesällä metsästä itse poimittuja mustikoita.

Klo 12 aikaan salaattia jossa esim. jäävuori- tai lehtisalaattia (salaatit kasvaa kesällä pihalla, talvisin ostan), kesäisin oman pihan yrttejä, raejuustoa, tonnikalaa, tomaattia, kurkkua.

Klo 17 aikaan syön perheen kanssa kotona edullista kotiruokaa. Esim. keittoa, makaronilaatikkoa, perunaa ja munakastiketta, perunaa ja jauhelihakastiketta (jauhelihaa on usein tarjouksessa, jolloin ostan enemmän ja pakastan), risottoa, kasvis-kanawokkia tms. Usein samaa ruokkaa riittää kahdelle illalle.

Illalla klo 18 kevyt iltapala, esim. maltillinen satsi (noin 200 g) purkkijugurttia tai kaurapuuroa tai ruisleivän palanen voilla ja juustolla ja kurkulla tai banaani tai hedelmäpiltti tms.

Tietämäni ylipainoiset köyhät syövät kyllä paljon esim. suklaata, jäätelöä, sipsiä, limuja, pitsaa, hamppareita, ranskalaisia ja nakkeja/lihapullia ja kun syövät kotiruokaa, niin annokset ovat noin kolme kertaa suurempia kuin mitä mulla.

Itse pidän herkkupäivän noin kerran - pari kuussa ja silloin syön maltillisen määrän herkkua, esim. tilataan pitsat tai syön irtokarkkia arviolta noin 100 g, tai syön jätskin tai juhlissa vaikka kakkua palan ja keksin. Janojuomana pitkin päivää mulla on vesi ja vihreä tee. Ylipainoisilla on usein limua (kallista).

No ei päde minuun. Syön sinua vähemmän ja terveellisemmin. Koska olen köyhä, enkä omista pihaa enkä mustikkametsää, saati autoa, joudun maksamaan noista tuotteista. En voi ruoka-allergoiden takia käyttää myöskään viljoja, maitotuotteita, soijaa enkä kananmunaa, joten en voi mussuttaa makaronilaatikkoa ja maitorasvaa.

Jos syön terveellisesti, en voi syödä paljon, koska rahat eivät muuten riitä ruokaan.

En syö sokeria, karkkia, suklaata, kakkua, pitsaa, ranskalaisia, hamppareita, yms. enkä juo limua enkä alkoholia. Tällä ruokavaliolla on menty jo pian 20 vuotta.

Silti olen lievästi ylipainoinen. Ei johdu lainkaan ruokavaliosta vaan sairaudesta, jonka olen saanut hoitovirheen seurauksena.

Sun kuvitelmat omasta yli-ihmisyydestäsi rusentuivat nyt kokonaan, sori :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme