Mä en tajua, miksi aina on noita vähätteleviä mammoja jotka eivät usko mihinkään suosituksiin
eikä varoituksiin... Kun kerrottiin, että ei suositella että lapset olisivat tänään ulkona klo 11-15 niin mammat vähätellen toteavat vain, että blaa blaa, kyllä niitä ihmisiä etelänmaissakin asuu. Johan ne olisivat siellä kaikki kuolleet jos ulkoilusta jotain vaaraa olisi.
...
Aika lapsellista kieltää riskit tuolla tavalla.
Tai jos suositellaan, että raskausaikana ei syötäisi tiettyjä listeria-riskin sisältäviä ruokia, vähättelijämammat iskevät taas: Blaa blaa, minä ainakin söin graavilohta ja terve muksu tuli. ihan turhaa vouhotusta siis heidän mielestään....
kuitenkin esim juuri tyhjiöpakatun graavikalan riskit raskaudelle on ihan oikeasti osoitettu.
tai jos ravitsemussuositukset kehottavat syömään vähärasvaisia tuotteita, vähättelijämammat ovat taas puolustuskannalla: blaa blaa. Syötiin sitä ennenkin ihraa ja punaista maitoa eikä kukaan koskaan kuollut.... (ai ei vai... no miksi sitten Pohjois-Karjalassa sydäntautikuolleisuus väheni Pohjois-Karjala-projektin myötä)
näitä esimerkkejä voisi jatkaa loputtomiin. Mikä tahansa virallinen suositus tai varoitus annetaankin, on kohta paikalla äänekkäiden vähättelijämammojen joukko, joka hokee sitä että "ei sitä ennenkään jne...."
Kommentit (35)
Itelleen saa vain järkyttävän stressin jos niitä kaikkia meinaa noudattaa. KUn pitää olla rasvaista kalaa, mutta lohta ei saa syödä kuin ehkä kaksi kertaa kuussa. Pitää olla välillä rasvatonta ruokaa ja välillä se rasva onkin ihan hyvä asia.
Moni rasvaton tuote on muuten totaalista huijausta. Niihin tungetaan suolaa ja sokereita niin paljon ettei usko Erkkikään.
No, olen kuitenkin aina ollut tekemissä ruoan kanssa, opiskellut ravintolakokiksi, siitä restonomiksi, joten nuo ruokaineet ovat tulleet urani aikana tutuiksi. Liikaa urbaanilegendoja ja hössötystä on ns. normaalin ruoan ympärillä. Nythän taas joku suositus on että kaikkien tulisi käyttää eläinrasvoja ja "sinistä"maitoa.
Raskaana ollessani söin graavilohta, tosin tein sen itse. Söin yös silliä, jos sille tuntui. Mutta en noitakaan päivittäin tai edes viikottain.
Ja kun ne ovat _suosituksia_ ei äärettömän ehdottomia ohjelinjoja.
Järjen käyttö on luvallista, ellei jopa suotavaa.
että suositukset ovat vain suosituksia, eivät Ainoita Totuuksia (vaikka moni niin luuleekin). Jokaisella vuosikymmenellä on omat hassutuksensa, kymmenen ja kahdenkymmenen vuoden päästä aivan eri asiat ovat sallittujen ja kiellettyjen listalla, joten miksi ressata jostain joka muuttuu koko ajan. Muutenkin on kivempi elää 80 vuotta onnellisena kuin 120 vuotta pipo kireällä.
Elämähän on kuolemaan johtava sairaus joka tapauksessa. En tajua miksi esimerkiksi liikenteen seassa liikkumista ei ole kielletty kaikilta raskaana olevilta ja alle 18-vuotialta ja heidän vanhemmiltaan, vaikka aivan taatusti liikenteessä kuolee tilastollisesti enemmän ihmisiä kuin jotain listeriakalaa syöneitä raskaana olevia menettää vauvansa.
Muutenkin esimerkiksi ulkomaanmatkailu pitäisi tehdä pakolliseksi kaikille raskautta suunnitteleville: on meinaan uskomatonta millaisilla tavoilla muissa maissa lapset kasvavat ihan isoiksi ja terveiksi ilman ainuttakaan suomalaista suositusta. Kyllä siinä vakuumipakattua kalaa ja aurinkoa välttävä suomimamma paskoisi housuunsa kun näkisi...
kun esikoiseni syntyi 18-v sitten suositeltiin ehdottomasti kiinteisiin siirtymsitä 3kk iässä ja . Kun minä olin vauva suositeltiin imettämistä 4 tunnin välein. Kun kuopus syntyi suositeltiin 6kk täysimetystä.
Suositukset ovat usein oman aikansa tuotetta, jotka jollain tutkimuksella kumotaan. Tulee uusia suosituksia jne. Kaikki me teidämme että ihon polttaminen on vaarallista, mutta tosiaan jos asut vaikka Espanjassa saat kuukaudessa huomattavasti suuremman säteilyannoksen kuin täällä vuodessa. Eli jokainen voi silloin omalta kohdaltaan miettiä miten toimii.
Ystäväni lapsi vammautui vaikeasti kun äiti sairasti odotusaikana influenssan. No voidaanhan ajatella että suositus on että odotusaikana ei kannata oleskella flunssaisten ihmsiten kanssa. Eikä syösä graavilohta, eikä vaihtaa kissan hiekkoja eikä tupakoida, eikä juoda lasillistakaan alkoholia eikä matkustaa lentokoneessa veritulppariskin takia eikä syödä lisäaineita. Muistaa käyttää xylitolia 5 kertaa päivässä jne. jne. Suosituksia on lukemattomia ja jokainen joutuu arvioimaan mitä niistä noudattaa. Valitettavasti en usko että löytyy yhtään ihmsitä joak noudattaa akikkia viranomaisten suosituksia
osaan suhtautua kriittisesti myös asiantuntijoiden suosituksiin ja pystyn tekemään ihan itsenäisesti järkeviä ratkaisuja oman ja lasten terveyden suhteen.
Esim. jonkun ihosyövän kehittymisen taustalla vaikuttavia tekijöitä on tosi järkevää arvioida mutu-pohjalta :D
Mutta itse asiaan, kohtuus kaikessa. Suosituksia kannattaa kuunnella, mutta elämästä pitää myös nauttia. Kohtuus kaikessa.
Ei niitä viranomaisten suosituksia ja määräyksiä voi kaikkia sokeasti totella ja uskoa että ne on meidän parhaaksemme.
Mites se pandemia rokote? jokos se on unohdettu? Miten valtio pumppas ekana meidät silloin raskaana olleet sitä paskaa täyteen ja myrkytti meidät. Meneppä kysymään niiltä narkolepsiaa sairastavien lasten vanhemmilta että kannattiko?
Nimim. Itse rokotteen ottanut ja myöhäisen keskenmenon viikoilla 21+ kärsinyt. Syytän itseäni, omaa tyhmyyttäni kun sokeasti luotin siihen ettei suomenkaltaisessa hyvinvointivaltiossa mitä tahansa sontaa laiteta markkinoille. Väärässä olin.
Enää en luota.
sairasti sikainfluenssan ja on nyt työkyvyttömyyseläkkeellä. SUhteellesen nuori ihminen.
Ei niitä viranomaisten suosituksia ja määräyksiä voi kaikkia sokeasti totella ja uskoa että ne on meidän parhaaksemme. Mites se pandemia rokote? jokos se on unohdettu? Miten valtio pumppas ekana meidät silloin raskaana olleet sitä paskaa täyteen ja myrkytti meidät. Meneppä kysymään niiltä narkolepsiaa sairastavien lasten vanhemmilta että kannattiko? Nimim. Itse rokotteen ottanut ja myöhäisen keskenmenon viikoilla 21+ kärsinyt. Syytän itseäni, omaa tyhmyyttäni kun sokeasti luotin siihen ettei suomenkaltaisessa hyvinvointivaltiossa mitä tahansa sontaa laiteta markkinoille. Väärässä olin. Enää en luota.
joskus sitä sairastuu ja joskus ei. mut enää en tollasta paskaa itteeni tai nyt pieneen lapseeni tunge.
t.30
Hyvillä mielin monta tuntia taaperon kanssa retkellä, itse osaan suojata lapsen ilman suosituksiakin, on pitkähihaiset puuvillapellavat ja lierihattu ja kasvot ja kädet aurinkovoiteella suojattu.... Ei tulis mieleenkään jäädä sisätiloihin näin kauniina päivänä kun voi nauttia kesästä!
mutta katsoin kyllä vähän kaikkia niitä paljasihoisia lapsia säälien, jotka leikkivät ulkona puolenpäivän aikaan...
joskus sitä sairastuu ja joskus ei. mut enää en tollasta paskaa itteeni tai nyt pieneen lapseeni tunge.
t.30
olet ilmeisesti niitä jotka eivät anna normi rokotuksia lapsilleen ja joiden ansiosta *taputtaa ihan pirun lujaa selkään* tuhkarokkoa on taas esiintynyt. Hei, kiitti v***sti.
kertoo kyllä omaa karua kieltään lasten auringossa käristämisen vaarallisuudesta. Ihan vaikka joskus sota-aikana joka lapsen kuuluikin palaa rakkuloille vähintään kerran kesässä. Suurin osa ihmisistä (myös tässä keskustelussa) on vain valitettavasti näitä "minullehan ei mikään helsingin herra tule sanomaan, miten paljon otan aurinkoa/poltan röökiä/juon viinaa, kyllä MINÄ tiedän jotain Pekka Puskaa paremmin".
Ja näille "kyllä etelässäkin"-märisijöille: kuinka monen paikallisen näet lojuvan auringossa liki alastomana keskipäivän aikaan?
Mielenkiintoista muuten, että suunnilleen kaikki muualta tullut tutkimus leimataan jonkun Pekka Puskan tekemäksi.
Kun lapset ovat syntyneet ja eläneet suhteellisen terveinä monta sukupolvea ennen neuvoloiden kieltolistoja ja uv-suosituksia ym. niin on opittu käyttämään ihan ikiomaa maalaisjärkeä.
Myönnän, että on ennenkin kuollut ihmisiä, ja kuolee ja sairastuu edelleen joka päivä.
Vaikka viittaa kintaalla ohjeille ja suosituksille, niin maalaisjärkeä sopii silti käyttää. Eihän ihminen voi elää koko elämäänsä pelkästään toisten antamien ohjeiden, määräysten ja suositusten varassa. Kyllä sitä pitää ihan itse osata päättää asiat.
Kyllä meilläkin on aina kuljetettu lapsia autossa turvaistuimessa (vanhassa) ja isompana turvavöissä, ei koskaan sylissä.Ulkona on pidetty sen verran suojana vaatteita, että eivät ole palaneet ennen kuin vasta itse aikuisina. Eivätkä paleltuneet, vaikka ovat olleet ulkona niin helteessa kuin pakkasessa.
kaikesta mahdollisesta muuttuneet niin monta kertaa, et parasta vaan luottaa omaan tuntemukseen. Kuka tahansa jonkun verran opiskellut voi alkaa asiantuntijaksi, siihen nyt ei mitään ihmeempiä vaadita, ja totuushan on että se joka jostain tutkimuksesta jotain maksaa, saa myös itselleen myönteisen tutkimustuloksen, puolueetonta tutkintaa ei ole. Kuka esimerkiksi menisi leimaamaan ksylitolia syyksi suolisto-ongelmiin, pitkällä aikavälillä?
Että minä ainakin puen tyttöni Hypen uv-vaatteisiin ja suuntaan rannalle / stadikalle. Ja nautin täysin siemauksin.
Ihanaa kesää kaikille.
Eikö vain?
Jos suositellaan jotakin tekeväksi, se ei ole sääntö