KÄYTÄTTEKÖ SUOMESSA AURINKORASVAA LAPSILLE?
Me emme käytä, ellemme sitten ole rannalla, kukaan ei ole koskaan palanut, eikä edes kunnolla ruskettunut. Etelässä sen sijaan huomaa, että palaa heti, jos ei laita aurinkorasvaa ja paljon, menee 2 viikon lomalla useampi purkki perheellämme. Miten muilla? Suomessahan on uv-indeksi huomattavasti pienempi, mitä ulkomailla. (En laske tätä päivää)
Kommentit (57)
Juuri läästin vauvan kädet ja jalat ja posket apteekista ostamallani 50-kertoimen aurinkorasvalla. Sitten istuksimme varjossa viltillä, kunnes väsyin pyyhkimään jatkuvasti ruohotupsuja vauvan käsistä ja kieleltä (n. 10 minsaa).
Itse olen herkästi palavaa sorttia. Nautin kuitenkin kesän lämmöstä ja auringonotosta.
Suomessa paistaa aurinko "pari päivää vuodessa". Täällä on suurempi riski sairastua auringon puutteen vuoksi kuin polttamalla itsensä.
Suomalaiset on vaan tässäkin asiassa peloiteltu tehokkaalla valistuksella niin, että luullaan kuoleman tulevan automaattisesti kun iho on palanut.
Tämä suomalainen hysteria menee vuosi vuodelta pahemmaksi, nyt kelpaa jo rankkasade ja kova tuuli katastrofiotsikoksi mediaan. Oikeasti tämä on niin mieto maa ja aurinkokin paistaa vinosti, ei tämä ole mikään Australia!
Käytän. Mun punahiuksinen ja herkkähipiäinen poitsu aina palaa ilman rasvaa. Jo näin toukokuussa.
Kyllä, koska itsekin palan Suomessa jos en käytä. Sk 25 riittää meille kaikille, sen kanssa rusketutaan eikä paleta. Fysikaalista suojaa käyttää kaikki, saan aurinkoihottumaa hajusteellisista normirasvoista.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 15:14"]
Kyllä, koska itsekin palan Suomessa jos en käytä. Sk 25 riittää meille kaikille, sen kanssa rusketutaan eikä paleta. Fysikaalista suojaa käyttää kaikki, saan aurinkoihottumaa hajusteellisista normirasvoista.
[/quote]
"Aurinkoihottumaa", eli valoihottumaa ei saa mistään rasvasta..
Voi juma mitä porukkaa.. "suomessa UV-säteitä vain pari kertaa vuodessa. ." ,
"En pala joten UV-säteet ei häiritse." ,
"Olen ulkona vain pilvisellä säällä.."
Suurin osa ei tiedä säteilystä yhtään mitään mutta "tietoa" löytyy ja mielipiteitä senkin edestä.
Ja näistä aurinkorasvojen "vaaroista".. olen todella kiitollinen että mies on biokemisti niin tiedän saavani oikeaa tietoa eikä tartte tapella idioottien kanssa internetissä.
Kysymykseen; lapsella ja vanhemmilla on kesällä aina aurinkosuojaa kun ulos mennään ja siltikin pysytään eniten varjossa.
KYLLÄ KÄYTÄN, MUTTA AIKA HARVOIN KUITENKIN.
En ymmärrä keskustelua siitä että palaako vai ei suhteessa siihen että käyttääkö rasvaa vai ei.
Eli jos iho ei pala niin ei käytä ja
jos palaa niin käyttää aurinkorasvaa.
Eikö se aurinko ole kaikille ihan yhtä vaarallista huolimatta siitä että palaako vai ei (uva+uvb-säteet)
Toinen säteily vanhentaa ja toinen polttaa, näin olen käsittänyt.
Paloi tai ei niin ihonsa on syytä suojata rasvalla. Suoja on nimenomaan suoja niitä haitallisia sateitä vastaan, ei vain palamista.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 19:03"]En ymmärrä keskustelua siitä että palaako vai ei suhteessa siihen että käyttääkö rasvaa vai ei.
Eli jos iho ei pala niin ei käytä ja
jos palaa niin käyttää aurinkorasvaa.
Eikö se aurinko ole kaikille ihan yhtä vaarallista huolimatta siitä että palaako vai ei (uva+uvb-säteet)
Toinen säteily vanhentaa ja toinen polttaa, näin olen käsittänyt.
Paloi tai ei niin ihonsa on syytä suojata rasvalla. Suoja on nimenomaan suoja niitä haitallisia sateitä vastaan, ei vain palamista.
[/quote]
Jatkan.
Rasva heijastaa auringon vaaralliset säteet ihosta pois päin.
Aurinko ei AIHEUTA ihosyöpää. vaan riski melanoomaan on geneettisesti, jolloin ihon PALAMINEN lapsuudessa voi lisätä sairastumisen riskiä, muttei se siitä auringosta yhtäkkiä vaan tule. Ja nimenomaan palaminen.. tää tieto on peräisin terveyskirjaston ja käypähoidon sivuilta.
Varjo ja vaatteet eivät muuten suojaa kaikelta säteilyltä.. Tämänkin tulisi olla kaikkien tiedossa, mutta ei...
Toki laitetaan. Esim keväthangilla ja veneillessä sekä alkukesällä ihan muutenkin. En halua ihosyöpää.
Ihan turhaa hysteriaa tuo säteilyvaara!
Tietenkään ihoa ei saa polttaa, eli varjoon tai kevyttä vaatetta päälle.
Aurinko on ainut D-vitamiinin lähde tänä päivänä suomilapsille kun vitamiinisuositukset on meillä ihan vaarallisen alhaiset. Tiesittehän että aurinkovoide estää tehokkaasti vitamiinin imeytymisen?
Olkapäihin ja poskipäihin laitoin tänään 2 vuotiaalle kun oltiin rannalla.
Itse miehen kanssa palvomme kyllä aurinkoa aina kun se paistaa :)
Ja emmekä ole palaneet. Tankkaamme porkkanamehua keväällä ja läpi talven 125 mikrogrammaa D-vitamiinia, lapsille väh. 50, siinä paras suoja vaarallisilta säteiltä!