Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen alkoholisti

Vierailija
01.01.2025 |

tai suurkuluttaja, miten se määritelmä nyt meneekään. 

Olen kyllästynyt  juomiseen, siitä tulee paha olo ja jatkuva ripuli.

Ajattelin lopettaa. Tipaton tammikuu jne.

Onko kukaan onnistunut lopettamaan ilman apua?

Kukaan ei kai tiedä ongelmastani.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko juot viikossa?

Vierailija
2/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2 litraa punaviiniä päivässä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan sille! Ei vais, hae apua, se on helpompaa.

Vierailija
4/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirja Allen Carr: Korkki kiinni. Minulla tulee kohta 2v ilman alkoholia, enkä tehnyt muuta kuin että luin tuon kirjan ajatuksella. 

Vierailija
5/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve ihminen voi lopettaa suurkulutuksensamilloin vain itse. Riippuvuussairas alkoholisti tarvitsee hoitoa. 

Vierailija
6/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan sille! Ei vais, hae apua, se on helpompaa.

Täytyy yrittää. Sanomattakin on selvää, että olen myös masentunut. Vähän hankala yhtälö. Molemmat johtavat toisiinsa. Alkoholismi ruokkii masennusta ja masennus ruokkii alkoholismia. 

Jostain pitäisi kai aloittaa. Mutta mistä?

Vierailija
7/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monikin varmastikin tietää. Hyvin tyypillistä luulla että kukaan huomaa mitään.

Vierailija
8/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve ihminen voi lopettaa suurkulutuksensamilloin vain itse. Riippuvuussairas alkoholisti tarvitsee hoitoa. 

Nyt pitäisi varmaan osata määritellä, olenko suurkuluttaja vai riippuvuussairas alkoholisti. Siihen varmaan löytyy joku testi?

AP

Vierailija
9/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue kirja Allen Carr: Korkki kiinni. Minulla tulee kohta 2v ilman alkoholia, enkä tehnyt muuta kuin että luin tuon kirjan ajatuksella. 

Kiitos, tilaan tuon kirjan 

Ap

Vierailija
10/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sen tiedä siitä pystyykö lopettamaan pelkästään päättämällä. Itse en taitas pystyä.

Vierailija
11/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Etsi netistä avominne ja ilmoittaudu heidän alkuinfoon. Luen juuri kirjaa viimeinen pisara, joka on avominnen porukan kirjoittama.

Vierailija
12/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi varmaan osata määritellä, olenko suurkuluttaja vai riippuvuussairas alkoholisti. Siihen varmaan löytyy joku testi?

AP

Olet suurkuluttaja kun otat alkoholia suuria määriä joka päivä. Olet alkoholisti kun alkoholi määrittelee tekemisesi, aikataulusi ja raittiina ollessasi ajattelet alkoholia. Voit olla alkoholisti vaikket ole suurkuluttaja ja voit olla suurkuluttaja muttet alkoholisti. Tämä tosin erittäin harvoin koska suurkuluttaja on yleensä alkoholin pauloissa.

Vierailija
13/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä päästä Minnesotamalliseen hoitopaikkaan. Niissä käsitellään perusteellisesti sairautta nimeltä alkoholismi nimenomaan SAIRAUTENA. Hoitojaksot on kalliita, jotain 5000-6000, mutta sosiaalitoimen kautta voi yrittää saada maksusitoumusta vaikka olisi työssäkäyväkin ja joissakin paikoissa on myös osamaksu mahdollisuus.

"Päihdekuntoutus" nimistä palvelua tarjoavissa laitoksissa oman kokemukseni mukaa henkilökunnan osaaminen riippuvuussairauksista on usein heikkoa ellei olematonta. Ohjelmassa ei välttämättä ole paljon muuta kuin ruokailu ja jokaisen ongelmat halutaan ratkaista (lue: lakaista matonallle) aloittamalla masennus- tai muu psyykenlääkitys. No, eihän ne siellä pysy! Siellä käydään lepäämässä, että jaksetaan juoda lisää ja sitten tullaan vähän päästä takaisin sinne samaan laitokseen.

Hoitojakso jos kestää kuukauden, siinä pääset alkuun, sitten voit jatkaa esim. aa-ryhmissä tai jollain terpaeutilla, että pysyt myös kuivilla.

Vierailija
14/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä päästä Minnesotamalliseen hoitopaikkaan. Niissä käsitellään perusteellisesti sairautta nimeltä alkoholismi nimenomaan SAIRAUTENA. Hoitojaksot on kalliita, jotain 5000-6000, mutta sosiaalitoimen kautta voi yrittää saada maksusitoumusta vaikka olisi työssäkäyväkin ja joissakin paikoissa on myös osamaksu mahdollisuus.

"Päihdekuntoutus" nimistä palvelua tarjoavissa laitoksissa oman kokemukseni mukaa henkilökunnan osaaminen riippuvuussairauksista on usein heikkoa ellei olematonta. Ohjelmassa ei välttämättä ole paljon muuta kuin ruokailu ja jokaisen ongelmat halutaan ratkaista (lue: lakaista matonallle) aloittamalla masennus- tai muu psyykenlääkitys. No, eihän ne siellä pysy! Siellä käydään lepäämässä, että jaksetaan juoda lisää ja sitten tullaan vähän päästä takaisin sinne samaan laitokseen.

Hoitojakso jos kestää kuukauden, siinä pääset alkuun, sitten voit jatkaa esim. aa-ryhmissä tai jollain terpaeutilla, että p

Näistä on varman joillekin apua, mutta on myös toinen näkökulma, jossa alkoholismi ei ole sairaus, koska kenelläkään ei ole "alkoholismin geeniä". Lisäksi näissä hoidoissa lähdetään siitä, että ihminen syyllistetään sairaaksi, eikä huomata että ongelma on se myrkyllinen alkoholi. Lisäksi yhteiskunta on tehnyt alkoholista laillisen huumeen, ei ihme että ihmiset on sekaisin. Kaikista järkevintä olisi lopettaa alkoholin käyttö kokonaan.

Vierailija
15/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monikin varmastikin tietää. Hyvin tyypillistä luulla että kukaan huomaa mitään.

Jos ei koskaan ole ihmisten ilmoilla vanhalta alkoholilta haisten niin et sinä alkoholistia erota vaikka masennuksesta, stressistä, unettomuudesta kärsivästä. Työt hoidetaan hyvin, ulkonäköön panostetaan, se on yleensä vasta ihan loppuvaihe addiktiosta mikä selkeästi jo näkyy kun kulissit ei enää mitenkään pysy pystyssä. Tosin moni esim. irtisanoutuu työstään itse ennen tätä vaihetta kun ei halua lopettaa eikä myöskään halua että kukaan saa tietää.

Vierailija
16/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Suurkuluttaja= kännissä on kiva olla mutta elämässä on paljon muutakin hyvää oloa tuottavaa, juominen ei aiheuta ongelmia ihmissuhteissa, työssä, harrastuksissa

Alkoholisti= juominen on pakonomaista tunteiden turruttamista, jatkuvat "nyt loppuu"-päätökset jotka eivät pidä. 

Noin sen itse ajattelen.

Vierailija
17/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh. Ilman viinaa et saa naista etkä kaverisuhteita. Sinusta tulee joku niuhottava uskovainen.

Otetaan taas. Mä tarjoan.

Vierailija
18/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tilaan tuon kirjan 

Ap

Ei oo hyvä olla kokonaan ilman. Silloin tällöin voi ottaa, jos seuraavana päivänä ei oo töitä. Mutta tupakkaa ei kannata polttaa yhtään.

Vierailija
19/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole juonut kertaakaan tänä vuonna! 

Vierailija
20/20 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole juonut kertaakaan tänä vuonna! 

Joo, mut ei oo saavutus, koska nyt on vasta toinen päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän