Arghh, anoppi pitää minua teiniäitinä, ei jaksa enää...
Meillä on yksi (nyt 1v 2kk) lapsi ja toinen on tulossa, raskaus tosin ihan alussa vielä.
Sain esikoisemme 20-vuotiaana ja anoppi oli jo odotusaikana kauhuissaan kun minusta tulee teiniäiti. Omasta mielestäni en kyllä ole teiniäiti, mutta toisaalta ymmärrän tuon anopin ajattelumaailman, koska hän on saanut esikoisensa 40+ iässä.
Sitten kun esikoisemme syntyi niin sain jatkuvasti kuulla, miten olen nuori/teini ja kaikki käytökseni/tekemiseni viittaa siihen, että en vielä ole kypsä äidiksi.
Esimerkkinä nyt muutama miksi olen anoppini mielestä teiniäiti ja epäkypsä äidiksi. Aloitin lenkillä käynnin aamuisin vauvan ollessa 1kk ikäinen. Vauva heräsi syömään 4-5aikoihin ja syötön jälkeen laitoin vauvan takaisin nukkumaan ja lähdin itse reilun tunnin lenkille. Vauva ei jäänyt yksin vaan isä tarvittaessa reagoi vauvan itkuun, yleensä tarvitsi vaan tutin ja jatkoi uniaan kunnes minä olin tullut takaisin ja käynyt suihkussa. Tuo aamuinen lenkki auttoi jaksamaan päivän paremmin ja käyn vielä nykyäänkin aamuisin lenkillä.
Palasin harrastukseni pariin vauvan ollessa 2,5kk ikäinen. Harrastukseni on pari kertaa viikossa ja kestää kerralla 2,5-3tuntia. Tuon ajan vauva oli isänsä kanssa.
Siitä asti kun vauva on ollut 8kk ikäinen olen ollut töissä aina muutaman päivän kuukaudesta ja aina kun minä olen töissä niin vauva on isänsä kanssa. Joskus myös kummillaan, jos on sattunut niin, että isä onkin joutunut yllättäen töihin samaan aikaan kun minä. Syy tuohon osittaiseen töihin paluuseen on se, että pysyisin suurin piirtein ajan tasalla työasioissa.
Minusta mikään näistä ei tee minusta sen paremmin teiniäitiä kuin epäkypsääkään äitiä. Anoppini on muuten ihan mukava, mutta alan vaan olla korviani myöten täynnä tuota, etten tee mitään oikein.
Olen yrittänyt antaa anopin puheiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta sekään ei aina ole niin helppoa. Tästä on myös keskusteltu anopin kanssa ja hetken muistaa käyttäytyä hyvin meillä vieraillessaan kunnes taas palaa samaan vanhaan.
Kommentit (43)
aina toitotetaan sitä, että nuorena ne lapset pitää tehdä. Sitten kun näin teet, saat kuulla olevasi joku vitun teiniäiti! Itse tein lapsen yli 30v:nä ja oon saanut kuulla, et miksi jätit lapsenteon noin myöhäiseksi? Eli ilmeisesti olen ikäloppu. Hohhoi...
vähän ennen kun täytin 21v ja nyt olen 22v.
Aloituksessani kun mainitsin, että palasin töihin vauvan ollessa 8kk ja että OSASYY töihinpaluulle oli, että pysyn kärryillä työasioissa, toisaalta pidän myös työstäni enkä ole nähnyt siinä mitään haittaa, että vauva on viikossa 1-2päivää isänsä kanssa. Toinen syy töihin paluulle oli se, että tiesimme, ettemme pärjää taloudellisesti, jos olen vaan hoitovapaalla ja että hieman lisätuloja on saatava ja näin se onnistuu paremmin kuin että mies tekisi kahta työtä.
ap
vaikka oli ensin sairaslomalla niin on hyvinkin voinut olla poissa työelämästä jo vuoden kun vauva 8kk. Tämän tosin voi kertoa vain ap. Minä tiedän useitakin töitä, joista ei ole hyvä olla monta vuotta putkeen poissa ja eihän lapsi tuossa mitenkään kärsi kun on isänsä kanssa eikä missään hoidossa. ohis
vai mikä on sellainen työ, josta 20v putoaa 8 kuukaudessa kärryiltä, jos ei pysyttele suurin piirtein ajan tasalla työasioissa?
joissa 20 vuoden ikäisen naisen ammattitaito rapistuu noin 9 kk aikana. Eli jos ei käy tuona aikana töissä, putoaa auttamatta kehityksestä.Ja nyt täytyy jättää aivokirurgit listan ulkopuolelle, koska 20v ikäinen ei sitä työtä vielä voi tehdä.
jos ei ole hajuakaan viimeisen vuoden aikana ilmestyneistä kirjoista.
että anoppini olisi kateellinen minulle. Hän on tietääkseni ainakin suurimmaksi osaksi lapset hoitanut itse ja tällä välillä "ylpeileekin" ja toteaa usein, että kyllä hän aina itse hoiti lapset eikä sysännyt niitä muille jne.
ap
anoppisi olla kateellinen että jaksat urheilla ja hoitaa itseäsi myös pikkuvauvan kanssa? Ja että sinulla on muutakin elämää kuin lapsi? Voisiko olla että anoppisi ajatusmaailma on niin vanhanaikainen että hän ajattelee että äidin paikka on kotona 100% omistautuen lapselle ja miehelle?
Anoppisi voi ajatella että miehen ei tarvitse hoitaa lasta ja siksi on harmissaan että sinun miehesi niin tekee, voi olla että hänen miehensä ei auttanut ollenkaan vauva-aikana.Oli miten oli, sinusta saa erittäin fiksun ja järkevän kuvan kirjoituksesesi perusteella, harmittelen itsekin etten aikanaan lapsen kanssa apnostanut urheiluun riittävästi: se olisi auttanut jaksamaan suht rankan vauva-ajan.
vaikka oli ensin sairaslomalla niin on hyvinkin voinut olla poissa työelämästä jo vuoden kun vauva 8kk. Tämän tosin voi kertoa vain ap. Minä tiedän useitakin töitä, joista ei ole hyvä olla monta vuotta putkeen poissa ja eihän lapsi tuossa mitenkään kärsi kun on isänsä kanssa eikä missään hoidossa. ohis
vai mikä on sellainen työ, josta 20v putoaa 8 kuukaudessa kärryiltä, jos ei pysyttele suurin piirtein ajan tasalla työasioissa?
joissa 20 vuoden ikäisen naisen ammattitaito rapistuu noin 9 kk aikana. Eli jos ei käy tuona aikana töissä, putoaa auttamatta kehityksestä.Ja nyt täytyy jättää aivokirurgit listan ulkopuolelle, koska 20v ikäinen ei sitä työtä vielä voi tehdä.
Joskus vaikka pelkän loman jälkeen voi olla töissä sellainen olo että on tippunut kärryiltä. Ei ap välttämättä tarkoita mitään mullistavia uudistuksia, vaan ihan perus työtä.
Olet tarttunut asiassa niiin epäoleelliseen asiaan ettei usko Erkkikään.
Vai onko se lapsen kehityksen kannalta maaailman järkyttävin asia jos äiti käy kerran kuussa töissä?? Oikeasti? Järki käteen hyvä ihminen.
syy miksi halusin muutamina päivinä kuukaudessa alkaa tehdä töitä oli se, että kyllä ne taidot ruostuu, jos niitä ei ollenkaan harjoita ja kun tämä sopi työnantajalle ja kuten jo aiemmin kirjoitin, että jotain lisätuloa oltais kuitenkin hoitovapaalla tarvittu niin tämä tuntui järkevimmältä vaihtoehdolta.
Enkä ole ainoa, joka tekee tätä työtä hoitovapaalla, jotta ei ihan tipahda kättyiltä ja taidot täysin ruostu. Minunkin työpaikassani on kaksi muuta, jotka ovat vauvan kanssa kotona, mutta töissä muutaman päivän kuukaudesta.
ap
ja lasta hoitaa tuolloin isä? Miksi ihmeessä ap ei saisi sen kaksi kertaa viikossa tehdä jotain muuta ja tarjota isälle mahdollisuus olla nyt taaperon kanssa? Oletko niitä äitejä, jotka omivat sen vauvan ja sen jälkeen taaperon ja lopulta laittavat miehen pihalle, kun ei me tarvita sitä mihinkään? Tietenkin olet. Se selittäisi tuon kommenttisi. Ei tarvitse olla aivokirurgi tajutakseen, mikä on perheen paras kokonaisuutena. Mutta sinä näet takuulla vain oman parhaasi.
9 kk ollut pois työpaikalta? Missä työssä on niin nopeaa kehitystä, että 9 kk poissaolo merkitsee auttamatta ammattitaidon vanhentumista?`Tämä oli se kysymys. Ei suinkaan se, saako vauva olla isänsä kanssa.
toisen lapsen. Ensimmäinen lapsi on 8-vuotias ja edellisestä avioliitosta. Anoppi kohtelee minua kuin älykääpiötä ja teiniäitiä, joka ei tiedä lapsista mitään. Lapsi on pojallensa ensimmäinen, joten hänelle kyllä uusi tilanne... Mutta itse kyllä tiedän lasten hoidosta yhtä sun toista. Väittäisin jopa, että enemmän kuin anoppi,jolla on se yksi ainokainen. Kyllä on ollu hermot kovilla, kun anoppi näyttää mulle miten lasta pidetään sylissä ja röyhtäytetään ja neuvoo vauvan pukemisessa. Huoh.
siis justhan ap sanoo olevansa TÖISSÄ. ja mitä hemmettiä - saahan vanhatkin äidit äitiysrahaa, ja joku ne sossun tuet saa kuitenkin - eikö ole parempi, että nuoret perheet saa apua sossusta, kuin vanhat työttömät alkkikset ? Ja huom. useimmilla se mies käy töissä, joten ei nuori äiti saa muuta kuin äitiyspäivärahan ja lapsilisän, ihan kuten muutkin äidit. joten HALOOOOOO...
Vai käykö joku nuori mamma sun, mikä numero sinä rahastainisijä olitkaan, rahapussilta ihan konkreettisesti varastamassa rahojasi ?
ei sitä kukaan pysty kieltämään, jos olet ollut vuoden yli teini-iän kun olet lapsen saanut niin ei se kaukana ole teiniäidistä.
Noista esimerkeistä en äitiyttäsi arvostelisi, mutta minusta jokaisen ihmisen tulisi voida nauttia vapaasta aikuisuudesta ennen kuin hankkii lapsia.
minusta jokaisen ihmisen tulisi voida nauttia vapaasta aikuisuudesta ennen kuin hankkii lapsia.
Tuon jälkeen ei ole tehnyt mieli juhlia ja ammattiin valmistuin ollessani 18v ja vähän tuon jälkeen pääsin töihin nykyiseen työpaikkaani.
Ja oma taustani on muutenkin sellainen, ettei enää tulis mieleenkään juhlia niin kun teininä. Ehdin myös kokea vapaan aikuisuuden ja työelämän, joskaan emme vauvaa ihan näin aikaisin suunnitelleet, mutta elämä heittää yllätyksiä eteen emmekä ole päivääkään katuneet, että päätimme antaa raskauden jatkua.
Olin siis kyllä lähes 2v yli teini-iän kun esikoisemme syntyi. Mutta en kyllä enää 18v iässä kokenut mikään teini olevani vaan ihan aikuinen.
ap
ei sitä kukaan pysty kieltämään, jos olet ollut vuoden yli teini-iän kun olet lapsen saanut niin ei se kaukana ole teiniäidistä.
Noista esimerkeistä en äitiyttäsi arvostelisi, mutta minusta jokaisen ihmisen tulisi voida nauttia vapaasta aikuisuudesta ennen kuin hankkii lapsia.
syy miksi halusin muutamina päivinä kuukaudessa alkaa tehdä töitä oli se, että kyllä ne taidot ruostuu, jos niitä ei ollenkaan harjoita ja kun tämä sopi työnantajalle ja kuten jo aiemmin kirjoitin, että jotain lisätuloa oltais kuitenkin hoitovapaalla tarvittu niin tämä tuntui järkevimmältä vaihtoehdolta. Enkä ole ainoa, joka tekee tätä työtä hoitovapaalla, jotta ei ihan tipahda kättyiltä ja taidot täysin ruostu. Minunkin työpaikassani on kaksi muuta, jotka ovat vauvan kanssa kotona, mutta töissä muutaman päivän kuukaudesta. ap
ja lasta hoitaa tuolloin isä? Miksi ihmeessä ap ei saisi sen kaksi kertaa viikossa tehdä jotain muuta ja tarjota isälle mahdollisuus olla nyt taaperon kanssa? Oletko niitä äitejä, jotka omivat sen vauvan ja sen jälkeen taaperon ja lopulta laittavat miehen pihalle, kun ei me tarvita sitä mihinkään? Tietenkin olet. Se selittäisi tuon kommenttisi. Ei tarvitse olla aivokirurgi tajutakseen, mikä on perheen paras kokonaisuutena. Mutta sinä näet takuulla vain oman parhaasi.
9 kk ollut pois työpaikalta? Missä työssä on niin nopeaa kehitystä, että 9 kk poissaolo merkitsee auttamatta ammattitaidon vanhentumista?` Tämä oli se kysymys. Ei suinkaan se, saako vauva olla isänsä kanssa.
Ihanan salaperäistä olla kertomatta, että on grillimyjä :-).
av-mamman pitäis saada tietää, että mikä työ tuollaista vaatii, jotta voisi sitten arvostella, että ei kyllä tarvitse töissä käydä jne.
joten fakta on, että et ole teiniäiti, vaikka nuori oletkin.
Tuohon lenkkeilyyn sen verran, että taustalla voi tosiaan olla katkeruutta omasta uupumuksesta vauva-aikana, ja silloin kannattaa asian antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Työstä muuten, noin nuorena nimenomaan tulee helposti sellainen kokemus, että ammattitaidosta haluaa pitää kiinni, harvalla nimittäin on työssä niin monta vuotta työkokemusta, että olisi oikeasti niin rautainen ammattitaito, ettei se harjoittelusta hyötyisi.
Ihan normaalia äitiyttä siinä oli.
Kyllä ongelma on nyt anopin puolella.
t: myös teiniäiti, vaikka ikää on jo 31v (anoppi on 80v...)
"Vai käykö joku nuori mamma sun, mikä numero sinä rahastainisijä olitkaan, rahapussilta ihan konkreettisesti varastamassa rahojasi ? "
Mutta ap:ssa ei kyllä ole vikaa, aikuisen oloinen äiti, enemmän kuin moni vanhempi esim. tällä palstalla.
Monikin työ on sellainen että kärryiltä putoaa helposti, mm. kaupan alat, joihin tulee jatkuvasti uutuuksia.
anoppisi olla kateellinen että jaksat urheilla ja hoitaa itseäsi myös pikkuvauvan kanssa? Ja että sinulla on muutakin elämää kuin lapsi? Voisiko olla että anoppisi ajatusmaailma on niin vanhanaikainen että hän ajattelee että äidin paikka on kotona 100% omistautuen lapselle ja miehelle?
Anoppisi voi ajatella että miehen ei tarvitse hoitaa lasta ja siksi on harmissaan että sinun miehesi niin tekee, voi olla että hänen miehensä ei auttanut ollenkaan vauva-aikana.
Oli miten oli, sinusta saa erittäin fiksun ja järkevän kuvan kirjoituksesesi perusteella, harmittelen itsekin etten aikanaan lapsen kanssa apnostanut urheiluun riittävästi: se olisi auttanut jaksamaan suht rankan vauva-ajan.