Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia käynnistetyistä synnytyksistä?

Vierailija
28.06.2011 |

Synnytykseni menee todennäköisesti käynnistykseen. Olisi enää muutama päivä vauvalla aikaa syntyä luonnollisesti ennen käynnistysaikaa.

Olen monelta tutulta kuullut, että käynnistetyt synnytykset ovat yleensä hirveitä - kovat kivut nopeasti ja saattaa myös pitkittyä, jos synnytys ei meinaa lähteä käyntiin ja käynnistys uusitaan monta kertaa.

Tietysti onhan niitä monia käynnistystapoja - oksitosiini, cytotec, kalvojen puhkaisu - eikä mitä tahansa niistä voi käyttää, vaan riippuu kohdunsuun tilanteesta. Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on? Olisi kiva kuulla myös hyvistä käynnistyskokemuksista!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menin viikkoa ennen la päivystykseen koska verenpaine nousi.oli ollut elämäni pahin yskä,hirveä flunssa,ja oli käynyt niin että vauva oli kääntynyt perätilaan..siinä sitten käänneltiin ja jäin sairaalaan.aamulla vauva oli kääntynyt itestään,lääkäri sai vain puolittain..huh!

Alettiin sitten käynnistää tabletilla,eipä tuo paha ollut.illalla olin jo kipee,mutta koska suu ei ollut avautunut,homma keskeytettiin..

Niinpä nukuin yön jolain pillerillä kun tukki..aamulla oottelin koska mua aletaan taas käynnistää,ja puol 10 tuli ihme olo.Ja käynnissähän homma oli.sain kipulääkettä ja menin (jälkeenpäin tajusin)lähes kiehuvaan suihkuun,istuin ja annoin kuuman veden valua,se helpotti aivan valtavasti.Kun tulin suihkusta ,tuli lääkäri saman tien ,tutki ja sanoi,hyvänen aika,nyt äkkiä synnyttään..

klo oli n.12 kun menin saliin,mitään ihmelääkkeitä ei voitu enää antaa.SAIN jonkun tiukan piikin reiteen ja se helpotti.PIAN NOUSIN PUKILLE,VÄLILHAAN VEDELTIIN PIIKKEJÄ,JA 20 MIN PONNISTUS,TYTTÖ TULI.

Kätilö oli huippu ja huumorintajunen,ompeli tosi hyvin välilihan koska eppari tehtiin tästä kakkosestakin,edellisestä synnytyksestä yli 10 v.sanoin että jos saan sut seur synnytykseen niin teen vielä kolmosenkin!

Aivan mahtava kokemus!vETELIN MUUTEN ILOKAASUA JA SAIN HYVÄN OPASTUKSEN SIIHEN,AUTTOI PALJON!Tsemppiä sulle!

t.mamma 39 ja ihana tyttö 1 v 3kk

Vierailija
2/11 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käynnistettiin synntys tammikuussa raskausmyrkytyksen takia. Vaikka siinä vaiheessa laskettu aika oli parin päivän päässä ei kohdun suulla ollut tapahtunut ihmeemmin mitään muutoksia.

Ensin antoivat kohduun suulle pari kertaa illan aikana cytotec murua. Se kypsytti hiukan kohdun kaulaa ja teki epäsäännöllisiä supistuksia yöksi. Aamulla oli kohdun suu sen verran auki että kalvot puhkaistiin. Supistukset ei kuitenkaan lähteneet tihentymään tai voimistumaan kalvojen puhkaisusta, joten sain oksitosiinia tippana.

Oksitosiini tippa oli aika kurja kokemus ainakin minulle, Supistukset olivat todella kivuliaat ja tulivat hyvin pian niin tiheästi ettei niiden välissä ollut oikeastaan taukoa ollenkaan. Koska kohdun suun tilanne oli mikä oli en saanut paljoa kivunlievitystä että avautuminen ei loppuisi kokonaan tai pitkityisi. Lopulta sitten totesivat että ei taida homma edetä mihinkään ja vauva syntyi sitten sektiolla puolitoista vuorokautta ensimmäisen cytotecin antamisen jälkeen.

Kun sektio päätös tuli, ottivat heti samantien oksitosiini tipan pois. Tunnin odottelin että sain epiduraalin ja päästiin leikkaussaliin. Sinä aikana säännölliset supistukset loppuivat. olisivat kuulemma voineet odottaa seuraavaan päivään ja yrittää uudelleen käynnistystä, mutta koska raskausmyrkytys oli sen verran paha pitivät sektiota parempana vaihtoehtona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan nyt kuitenkin että synnytys käynnistyisi itsestään, sehän käy kuitenkin joka päivä aina vain todennäköisemmäksi ja todennäköisemmäksi ja jos kyse on yliaikaisuuden vuoksi käynnistämisestä niin SUURIN OSA sellaisista synnytyksistä käynistyy itsestään ennen h-hetkeä.

Jos käynnistykseen päädytään, niin tässä hyvä neuvoni: ÄLÄ JÄÄ SÄNGYN POHJALLE MAKAAMAAN ja odottamaan lääkkeiden vaikutusta. Lähde kävelylle, istu keinutuolissa, vedä vaikka sairaalan portaita edes takaisin, anna kehollesi mahdollisuus päästä tapahtumaan mukaan.

Vierailija
4/11 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalvot puhkaistiin ja sain oksitosiini tipan. Kaikkiaan synnytys kesti vajaat viisi tuntia, viimeiset puolituntia kaikkein tuskaisimmat, koska avautuminen kävi todella vauhdilla ja puudutuksen sain juuri ennen ponnistusta eli eipä juuri auttanut =) Ei jäänyt mitään kauhuja, nopeaa, ehkä supistukset hiukka terävämpiä.

Vierailija
5/11 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä epäilty vauvan suuri koko, joka osoittautui tosin virhearvioksi.

Käynnistys tapahtui cytotecillä. Aamulla sain ekan murun klo 9 maissa, seuraava puolen päivän jälkeen. En muista sainko vielä kolmannen annoksen, ennen kuin synnytys kunnolla käynnistyi.

Supistukset alkoi noin klo 19 ja oli jonkin verran voimakkaammat kuin edellisissä, itsestään käynnistyneissä synnytyksissä. Ei mitenkään järkyttäviä kuitenkaan. Ponnistus pitkittyi (virhetarjonta), vauva syntyi vähän ennen puolta yötä.

Olin myös kuullut etukäteen hurjia juttuja käynnistetyistä synnytyksistä ja jännitin jonkun verran. Mulla synnytys ei paljonkaan eronnut edellisistä ja kaikki meni oikein hyvin.

Vierailija
6/11 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliaikaisuuden takia. Kolme kertaa päivässä laitettin kohdunsuulle cytotecia ja vasta kolmannen päivän illalla käynnistyksen aloittamisesta vauva sitten lopulta päätti syntyä tosin hätäsektion kautta.

Synnytyksessä mulle nousi kuume ja vauvan sydänäänet romahti. Lisäksi vauva oli avotarjonnassa. Mutta lopulta siis kaikki hyvin vaikka vauva joutuikin muutamaksi päiväksi teholle.

Vierailija
7/11 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä riitti pelkkä kalvojen puhkaisu ja supistukset lähtivät käyntiin (rv 42+2...). Oli ensisynnytykseksi nopeahko (5-6 h) ja sain epiduraalin. Hyvät kokemukset jäi.

Toinen synnytys käynnistettiin kalvot puhkaisemalla ja tipalla vauhditettiin kun ei muuten lähtenyt (rv 38, kaksoset). Kesti 3 h, kivunlievityksenä akvarakkulat ja ilokaasu. Loistavasti meni!

Älä siis turhaan pelkää. Itse en koe, että käynnistetyt olisivat olleet jotenkin erityisen kivuliaita, tosin ei ole mihin verrata.

Vierailija
8/11 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyskokemuksena kipujen puolesta aika samanlainen kuin lapsivesien menolla käynnistynyt. Spontaanisti supistuksilla käynnistynyt on ollut itselleni helpoin (tosin vauvan ison koon ja istukkaongelmien vuoksi ei helpoin sairaalahenkilökunnalle).

Minullakin käynnistetiin kohdun suulle pantavilla tableteilla ja ne tehosivatkin näppärästi. Muistaakseni kerran lisättiin. Edellisenä yönä oli kyllä supistellut ihan oikeastikin ja olin jo harkinnut sairaalaan lähtöä, mutta supistukset loppuivat kuitenkin omia aikojaan. Synnytyksen käynnistymistä odotellessani kävin ulkona kävelyllä.

Menin siis sairaalaan aamulla klo 8, klo 12 alkoivat säännölliset kivuliaat supistukset (jotakin pientä sitä ennen) ja klo 20 vauva syntyi. Oli synnytyksistäni nopein. Tämä kolmosen synnytys oli sikäli hiukan kimurantti, että vauvan sydänäänet laskivat, mutta sillä ei ollut mitään tekemistä itse käynnistyksen kanssa, kunten vauvan synnyttyä selvisi. Vauva oli vain onnistunut kieputtelemaan napanuoransa aidolle, oikealle umpisolmulle ja lapsivesien poistuttua solmu alkoi hieman haitata menoa.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Lapsi syntyi huonoilla pisteillä, mutta terveenä. Minä itse - kun ipanan ulos sain - olin loistavassa kunnossa. Edelliset olen synnyttänyt yöllä (syntyivät siis aamutuimaan), tämän kolmosen käynnistyksenn takia päiväaikaan, joten oli luontevaa synnytksen jälkeen ruveta nukkumaan ja seuraavana päivän olin hyvisssä voimissa. Ei siis mitään pahaa käynnistyksestä :)

Vierailija
9/11 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kohdallani kokeiltiin kaikki mahdolliset lääketieteelliset käynnistyskeinot muutama päivä ennen laskettua aikaa raskausmyrkytyksen vuoksi.

Niillä ei ollut mitään vaikutusta, ehkä vähän pientä supistelua jossain vaiheessa. Lapsiveden menon jälkeen päädyttiin sitten sektioon.

Vierailija
10/11 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynistetiin ennen laskettua-aikaa cytotecillä. Sain ekan, ei tapahtunut mitään. Siitä 4 tuntia sain tokan ja siitä 4 tuntia alkoi synnytys. Kun synnytysalko niin se oli raju ja lyhyt. Pääsin synnytyshuoneeseen ja sain epiduraalin, jolloin kivut poistui lähes kokonaan. Kun kivut alkoi palata pyysin ja sain lisää. Vauva syntyi 4,5 tunnissa eli kivut ja supistukset oli vain sen 4,5 tuntia. Itse otan mieluummin tälläisen synnytyksen kuin ensimmäisen joka kesti yli vuorokauden.

Vierailija
11/11 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka rv 41+3, kun vedet menivät, mutta supistukset eivät alkaneet. Sain Cytotecia kohdunsuuta kypsyttämään ja supistuksia aikaansaamaan kolme kertaa, 6 tunnin välein. Sitten olikin jo kohdunsuu niin kypsä, että laitettiin oksitosiinitippa ja kärrättiin saliin. Vesienmenosta syntymään meni 3 päivää ja käynnistelyn aloittamisesta tehokkaiden supistusten alkamiseen 1 päivä. Synnytys oli kyllä superkivulias ja supistukset ihan kamalia.

Toinen synnytys käynnistettiin komplikaation vuoksi täysin epäkypsällä kohdunsuulla 2kk ennen laskettua aikaa. Käynnistys vei 4 vuorokautta, sain Cytotecia kolmesti päivässä ehkä 8-9 tabua yhteensä ja loppuvaiheessa kalvot puhkaistiin, vauvat syntyivät siitä 4h kuluttua. Heti Cytotecien annosta lähtien supisteli, eka vrk melko kivuttomasti, toka kivuliaasti, mutta niin, että kesti hyvin pelkällä Panadolilla ja viimeiset 2 vrk niin paljon, etten voinut nukkua. Tämä toka synnytys oli kuitenkin kipujen suhteen helpompi kuin eka.