Juoksijat! Osaatteko auttaa aloittelijaa?
Innostuin juoksemisesta/hölkkäämisestä n. 1kk sitten ja olen käynyt lenkillä 3-4krt/vko. Vauhti on vielä hidas ja matkatkin suht. lyhyitä (5-10km). Nyt parilla viime lenkillä polveni on alkanut vihoitella ja lenkin jälkeen sitä on arastanut seuraavanakin päivänä ihan astuessa. Kääk.
Mulla on tosi huonot, ikivanhat marketin lenkkarit ja hankintalistalla on toki kunnon kengät. Olen vain odotellut hyvää kenkätarjousta ja samalla varmistanut, että innostukseni juoksemiseen säilyisi (ettei tuloksena olisi kallis kenkäpari kaapissa ja lenkkeihin kyllästynyt nainen...)
Onko todennäköistä, että polvikipuni johtuu noista lenkkareista? Vai onko tämä joku ikuisuusvaiva, joka lopulta estää koko kivan harrastuksen? Eli kannattaako nyt panostaa noihin kenkiin kunnolla ja olettaa, että se kipu häviäisi niillä?
Voiko polvia vahvistaa/jumpata jollakin konstilla?
Kommentit (6)
Eli olet aloittanut liian innokkaasti. Vähennä lenkit nyt alkuun 2 kertaan viikko ja anna jalkojen levätä. Osta myös hyvät juoksukengät, erityisen tärkeää on tietää tarvitseeko pronaatiotukea. Jos astut linttaan, niin varmasti saat polvesi kipeäksi!
t. juoksija
Hän näkee heti askellatko esim. väärin. Hän kertoo myös millaiset lenkkarit sun pitää hankkia.
Aika hurja aloitustahti sulla, multa meni 2 kk että pystyin juosta 10 km lenkkejä, ja olen sentään juossut 8 vuotta sitten marathonin. Eli höllennä tahtia ettet ihan kyllästy/ riko itseäsi.
Jokatapauksessa, mene sinne fysioterapeutille.
En olisi kyllä edes tajunnut, että tahtini voisi olla liian kova... Olen yrittänyt pitää aina lepopäivän juoksupäivän jälkeen ja juokseminen on tuntunut tosi mukavalta. Taidan tosiaan himmata vähän ja lenkkeillä vaikka 2krt/vko nyt jonkin aikaa. Kuulostaako sopivalta aloittelijalle?
Tänään kävin paikallisessa urheiluliikkeessä katsomassa, josko löytyisi tajouksesta juoksulenkkareita ja kyselin samalla myyjältä vinkkiä kenkiin. Hän kertoi noista pronaatiojutuista vai mitä olivatkaan ja teki mulle sellaisen testinkin. Siis seisoin lasilevyllä ja tietokone laskeskeli jalkojeni asentoja. Kuulemma hyvät jalat, mutta hitusen olisi tuota ylipronaatiota.
Eli hitaampi lenkkeilytahti ja älyttömän kalliit kengät (huoh), ja asia korjaantuu?
välttämättä tarvitse superkalliita kenkiä. Epäilen vahvasti, että juoksutekniikkasi on vain vähän pielessä. Ja kuten muutkin ovat sanoneet, tahtisi on ollut vähän turhan kova.
Etsi netistä tai kirjastosta tietoa oikeasta juoksutekniikasta. Videoi omaa juoksuasi (edestä ja takaa) jotta näet, juoksetko suoraan. Siitä se lähtee!
Tuo kuvaaminen saattaa olla vähän hankalampaa, mutta jotain kirjoja voisin toki lainata ja tutkailla. Kiitos tästäkin vinkistä! AP
mutta minusta kyse saattaa olla liian ahkerasta aloituksesta. Kuukaudessa olet alkanut hölkätä 3-4 x 5-10 km / viikko. Aikamoinen rasitus varsinkin jaloille. Koita pitää lepoa ja rauhoittaa vaiva, ja aloittaa rauhallisemmin uudelleen. Ja tietty ne hyvät kengät.