Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Millanen on keskenmeno?
27.06.2011 |
Tartteeko mennä lääkäriin jos epäilee keskenmenoa vai odottaa jotain, tulee vaikka kuume?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Keskenmeno tarkoittaa, että sikiö lakkaa kasvamasta eli kuolee kohtuun. Se ei ole äidille mitenkään vaarallista, paitsi hyvin hyvin harvoin voi tulla tulehdus kohtuun jos ei se lähde itsestään tyhjenemään.
Yleensä kuitenkin AINA kohtu jossain vaiheessa tyhjenee itsestään, verenvuotona.
Keskenmenon hoito on erilainen riippuen siitä oletko alku- vai keskiraskaudessa. Loppuraskaudessa ei enää puhuta keskenmenosta vaan kohtukuolemasta.
ALKURASKAUDESSA (ennen ensimmäistä ultraa):
Jos olet alkuraskaudessa, ennen ensimmäistä ultraa, voit odotella aivan rauhassa. Ultrassa sitten selviää tilanne. Ikävä kyllä tässä vaiheessa ei voi tehdä yhtään mitään keskenmenon ehkäisemiseksi, joten hoitoa ei ole.
Verenvuodon takia ei vielä tarvitse lähteä lääkäriin, eivätkä ne ota vastaankaan (julkisella puolella) jos vähän verta tiputtelee. Vasta, kun verta tulee "tulvien", sinulla on mahdollisuus päästä naistentautien poliklinikalle tai päivystykseen.
Olen itse kokenut neljä keskenmenoa joista kahden kohdalla en mennyt mihinkään päivystykseen, annoin luonnon tehdä tehtävänsä koska oloni oli normaali ja tiesin etten vuoda "liikaa" (ei tullut heikko olo).
Useimmiten kohtu tyhjenee itsestään eikä sinun tarvitse ottaa mitään lääkkeitä tai kohdun kaavintaa ei tehdä. Vuotoa voi jatkua pari viikkoa, aluksi niukkaa ja sitten runsaampaa, jossain vaiheessa tulee hyytymiä (jos raskaus on ehtinyt joo viikoille 7-8 tai pidemmälle). Kipuihin voi ottaa buranaa ja parasetamolia.
Kun vuoto on ohi, parin viikon kuluttua siitä on hyvä tehdä raskaustesti ja varmistaa sillä, että raskaudesta ei enää näy merkkiä (ei tule viivaa) - se tarkoittaa, että kohtu on tyhjentynyt kunnolla. Jos raskaustesti näyttää positiivista vaikka vuoto on ollut runsasta, ota yhteys lääkäriin.
Jos sinulla on ollut HIEMAN vuotoa tai muusta syystä epäilet keskenmenoa alkuraskaudessa (esimerkiksi raskausoireet loppuvat kokonaan) mutta vuotoa ei ole tullut kunnolla, niin ensimmäisessä ultrassa nähdään onko alkio vielä elossa ja jos ei ole, nähdään milloin se on lakannut kasvamasta. Sinulle voidaan antaa lääkkeitä jotka käynnistävät kohdun tyhjennyksen. Saat neuvoja silloin.
KESKIRASKAUDESSA:
Jos olet jo ollut eka ultrassa, ota yhteys synnytyssairaalasi äitiyspoliklinikkaan jos epäilet keskenmenoa. He neuvovat.
JOS TULEE KUUMETTA:
Jos epäilet keskenmenoa (esimerkiksi sinulla on vuotoa) ja sinulle nousee kuume, tai vuoto muuttuu pahanhajuiseksi tai sinulle tulee muuten todella huono olo, ota yhteys lääkäriin (päivystykseen). On mahdollista että sinulla on kohtutulehdus. Se on harvinaista, mutta vaarallista.
Olen pahoillani puolestasi, jos toivottu raskaus menee kesken. Kuten sanottua, olen itse kokenut sen neljä kertaa joten puhun kokemuksesta. Lisäksi olen ollut töissä naistentautien poliklinikalla, jossa keskenmenoja hoidetaan.