Miten se tietous Helsingin kaupunginosista kuuluu yleissivistykseen?
Sori mä vaan en tajua :D kyllä mä keksin monta muuta parempaa tapaa yleissivistää itseäni kuin opetella ulkoa jotain Helsingin lähiöitä mitkä ei merkkaa mulle tai monelle muullekaan yhtään mitään. Esim minä olen erittäin kiinnostunut historiasta ja siksipä löydän Turusta paljon paljon enemmän kiinnostavaa kuin Helsingistä. Helsinkihän on historiallisesti hyvin nuori pääkaupunki.
Kommentit (54)
Pispala: puutaloja ja taiteilijoita (Helsingissä vastaava alue olisi ehkä Käpylä?), olen saanut kuvan että semmoinen boheemimpi kulttuurikaupunginosa.
tai vaikka Hallila...tai Linnainmaa. Tai kerro jotain Pispalasta se on manselaista kultuuria parhaimmillaan :)
24v asti että Tikkurila on kaupunki! Nolottaa :)
ps. Asun nykyään tiksissä, tajusin tämän vasta kunm muutettiin.
yliopistoissakin on tasoeroja.
ehti olla siellä melkoisen kauan ennen siirtoa ja nykyään yliopistoja on Suomi pullollaan...eipä ole Helsingin merkitys mitenkään erityisen suuri enää. Kulttuurihistoriallisesti Turku vaan on ihan omaa luokkaansa verrattuna Helsinkiin.
varsinkin keskusta/maalaisliiton valtakausilla. En lähtis jotain Itä-Suomen (!) tai Lapin yliopistoa vertaamaan akateemisessa mielessä Helsingin yliopistoon kuin ehkä korkeintaan jollain yksittäisellä, hyvin spesifillä erikoisalalla.
Ei minuakaan kiinnosta jääkiekko tai autourheilu, mutta pystyn silti nimeämään muutamia menestyneitä urheilijoita tai joukkueita lajissa. Tiedänpä jopa näiden lajien harrastuspaikkoja.
Kritiikin esittäminenkin on vahvemmalla pohjalla, jos "tuntee" vihollisensa.
Eikös tämä ole tosi yläastemeininkiä kysellä, "mix muka pitäs tietää sitä ja tätä ku ei siit oikeesti oo mitää hyötyy elämäs"? Kasvakaa jo hei vähän. Ei pidä olla katkera siitä että jotkut muut menikin sinne hikarien lukioon eikä amikseen, tai että jotkut ylpeät stadilaiset saa ihan liikaa huomiota ja meijän perähikiä on kuiteskin oikeesti henkisel tasol ihan samanarvonen hei... ja Turuus on ainaski 137% enemmän historiaa ku Hesas ja sehän on Kulttuuripääkaupunki haloo! Saati sit Lappi kun siel puhutaan ainakin kolmea kieltä ja on historiaa ja kaikkee ni kyl nyt tunturien nimet pitäis kaikkien todellaki tietää koska sivistyneet ihmisethän harrastaa laskettelua ja aika sivistymätön wt vl ph yh pitää olla et ei edes hiihtää osaa.
Ei kenenkään tarvitse osata luetella mitään kaupungiosia. On kuitenkin hyödyllistä, että kun kuulee jonkun paikannimen, tietää, onko se Helsingissä, Oulussa tai vaikka Tampereella. Vielä paremmin pysyy kärryillä jos on käsitys siitä onko kyseessä Turun huonomaineisin lähiö vai Espoon kallein alue.
Jos ei tiedä, ei sekään haittaa. Älä huoli.
toivottavasti kenelläkään tämän ketjun kirjoittajista ei ole yhtään lasta. Heikoissa kantimissa on lastenne yleissivistys jos äitin keskustelutaso on "Turku vs Helsinki".
Koittakaas nyt vaan sulattaa se fakta, että Helsinki on pääkaupunki. Turku oli ensimmäinen pääkaupunki. Älkää olko niin negatiivisia ja ennakkoluulottomia kaikkea sitä kohtaan mitä ette tunne.
Jos ei huvita opetella Helsingin kaupunginosia niin älä opettele, mutta älä vedä hernettä nenään jos joku sanoo olevansa kotoisin vaikka Herttoniemestä. Hyppää sen kommentin ohi, koska todennäköisesti sen kirjoittaja ei ole tarkoittanut silla osoittaa että Helsinki olisi maailman napa tai kaikki ihmiset sieltä kotoisin vaan on vaan vastannut Herttoniemi / Hervanta tai mikä tahansa ajattelematta sen enempää mistä lukijat ovat kotoisin.
Mikä ihme teitä vaivaa kun olette tuollaisia kyykäärmeitä?
manselaista kaveria (joita austelee siellä 4-5) oppaaksi Kalevankankaalle, Pispalaan ja muille mestoille luettuani Heikki Ylikankaan "Tien Tampereelle" - mutta yksikään ei tuntenut tarpeeksi kotikaupunkiaan lähteäkseen oppaaksi ylimieliselle ja tietämättömälle stadilaiselle.
Olen hyvin pettynyt.
Sivistys on asenne, ja hyvin monella avmammalla klikkaa juuri asennepuolella. Oman napanöyhtä, oman vauvan kakkapöksyt, oman miehen pikku alkoholiongelma, oi! se uusi mies töissä on ihan ihana. Osv.
34 kerropa missä sijatisee Tampereella Ikuri tai vaikka Hallila...tai Linnainmaa. Tai kerro jotain Pispalasta se on manselaista kultuuria parhaimmillaan :)
Miten moni helsinkiläinen tietää missä Tampereella on Ikuri? Se paikka mistä esim Popeda laulaa...yhtä merkityksellist tietoa kuin Kantrihelenat :D
Mä olen entinen tamperelainen, joka on asunut 14 vuotta Helsingissä. Voin kertoa Tampereesta vaikka mitä.
Luuletteko te, että ihmisen aivot tyhjentyy kaikesta kun se muuttaa Helsinkiin? Iso osa meistä helsinkiläisistä on muualta tulleita.
Ootteko te jotenkin kateellisia, kun ootte jääneet sinne maalle? Kannattaa muistaa, että helsinkiläiset ja muu pk-seutu elättää teitä ja sekös ottaa teitä pattiin;)
tai vaikka Hallila...tai Linnainmaa. Tai kerro jotain Pispalasta se on manselaista kultuuria parhaimmillaan :)
Suomen pääkaupunki. Suomen ensimmäinen pääkaupunki oli Tukholma ja sen jälkeen Moskova. Ja sitten Helsinki.
yleissivistykseen kuulukaan :)
Joillakin helsinkiläisillä vaan taitaa olla ylikorostunut ego kun luulevat asuvansa maailman mahtavimmassa ja tärkeimmässä metropolissa.
Kiva kaupunkihan Helsinki on, ja niin on moni muukin.
Suomen pääkaupunki. Suomen ensimmäinen pääkaupunki oli Tukholma ja sen jälkeen Moskova. Ja sitten Helsinki.
Turku oli pitkään Suomen merkittävin asutuskeskus, maan ensimmäinen pääkaupunki 1809–1812, ja 1840-luvulle saakka myös Suomen suurin kaupunki.
Siinä tarkennukseni. Helsinkikin on muuten ollut Euroopan kulttuuripääkaupunki, ennen Turkua.