HELMISIMPUKAT 2012, vko 26.
Kommentit (63)
Christabel: Tuota odotan itsekkin, että voisin huokaista helpoituksesta, että pikkuinen on oikeassa paikassa. Huomenna se selviää.. :)
Omppunpomppu: Ihanaa kun pieni jaksaa matkassa! Isot rutistukset sinulle :)
Aurinkonainen: Ihmettelin missä pahoinvointini on, ilmeisesti siellä.. Tsemppiä sulle ja toivottavasti pystyt nauttimaan lomapäivistä edes jotenkin.
Täällä mennään väsyneenä, aamuyöstä melko levotonta unta mulla aina! Päivisin alkanut väsyttää entistä enemmän. Kuten varmaan muillakin, mieli erittäin ailahteleva. Voi mies raukkaa ;) Vaikka kyllä siitä itsekkin kärsii kun ei pysty yksinkertaisesti hallitsemaan itseään.
Kivaa keskiviikko päivää teille,
EmmaL 6 + 5
turvotuksesta Helmikuunhelmi kyseli. Täällä on yksi rantapallo, meinaa vaatteet revetä kun maha turpoaa etenkin iltaa kohden ihan mahdottoman suureksi :D Huvittavaa. Mutta ei kovin miellyttävää..
Kotidoppler odottaa postissa noutajaa, täytyy hakea loppuviikosta. Ei tässä niin kiire kun ei vielä mitään kuulukaan.
Oireista: oksentelen noin 1-2 kertaa päivässä, paha olo kyllä tuntuu lisääntyvän, VÄSYTTÄÄ (Zzzzz), vessassa saa ravata yöllä, alavatsa nipistelee ja supistelee, eilen tuntui ihan sisäreisissä saakka jotain outoja tuntemuksia, alavatsa tuntuu myös siltä, että siellä on "jotain", lääkärituttava sanoikin, että kohtu on kasvanut aika lailla (lieneekö syynä se, että kolmas raskaus kyseessä, kaikki levähtää heti alkuunsa ;D) ja olen tuntevinani sen, esim. jos istuu etunojassa niin "painaa" tonne alavatsaan. Tissit on kipeät ja turvonneet, pitäisi ostaa isompia rintsikoita (mies iloitsee tästä :D minä en niinkään, muutenkin on D-kuppia), välillä on vaikea keskittyä ja unet on aivan hervottomia, enimmäkseen kauhuosastoa :P
Tyttöfiilis on edelleen.
emmaL: toivottavasti, ja etköhän, saat huomenna hyviä uutisia :)
Tsemppiä kaikille taas!
Christabel 6+4
Heippa!
Mahtaako tämä tulla oikeaan paikkaan, mutta meillä on LA 3.2.2012, eli lähestytään kovaa kyytiä vkoa 9..
Tänään on varhaisultra - jännittää!
Ja pe ihan eka neuvola.
Kyseessä on siis vähän vanhemman pariskunnan ensimmäinen, itse täytän tänä vuonna 37v.
Kyllä tätä on toivottukin!
Kovin vähillä oireilla ollaan pärjätty; pari pientä yökötystä ja rintojen kipulua sekä iltaa kohti paheneva väsytys.
Ja TAYS olisi sitten synnytyssairaala, jos sinne asti päästään.
Moikka,
Olipa kiva tää viikkoketju-juttu, ja kiva nimi :). Mehän ollaan kuin simpukoita jotka hautoo helmeä sisällään, kunnes sitten helmikuussa pullautetaan ne ulos :).
Uusia oli taas liuta, tervetuloa!
Vaunuja en ole miettinyt vielä enkä vakuutuksia. Varmaan ensi viikon ultran jälkeen uskaltaa alkaa uskoa olevansa oikeasti raskaana...
Oireita ei vieläkään mitenkään älyttömästi ole. Pientä heikotusta jos ei syö tarpeeksi usein. Tietyt ruoat vähän ällöttää. Tissit on kipeat ja kasvaa edelleen. Vessassa saa juosta _tosi_ usein. Mutta ei mitään varsinaista pahaa oloa, mistä tietty pitää olla kiitollinen. Voiskohan tää nyt merkata poikaa sitten, hmm. En kyllä edes muista oksensinko, kun tyttöä odotin, poika odottaessa muutaman kerran kyllä :D. Ota tästä nyt sitten selvää... Turvotusta ei vielä hirveästi ole, hieman toi alavatsa pömpöttää normaalia enemmän ;).
Mulla siis synnäri joko KOS tai NKL, en ole vielä päättänyt. Kokemusta on kahden lapsen osalta Kättäristä ja tykkäsin, nyt vaan NKL ois lähempänä. Muttei nyt mitenkään merkittävästi, eli ehkä mä kallistun tuttuun ja turvalliseen :).
Neuvolaankin pitäis soittaa. Ajattelin nyt kuitenkin odottaa sinne ensi viikon ultraan ja soittaa sen jälkeen, niin on jotain käsitystä l.a.:sta. Nythän menkkojen mukaan mulla olis 7+1 mutta pitkän kierron ja myöhäisen ovulaation (oletetun) mukaan laskettuna 5+6. Voi olla toki jotain tolta väliltäkin... No, tiistaina se selviää.
Sailis 5+6
Tervetuloa mukaan IceCrystal ja Katjuuliska!
Ompunpomppu: ihana kuulla hyviä uutisia sinulta. Peukut pystyyn, että kaikki menee vielä hyvin. Vaikka varmasti tuo vuoto pelästyttää joka kerta. Mutta ihanan sitkeä sissi siellä!
Heddy: Mukava kuulla millaista odotus on siellä Floridassa. Käytännöt tuntuu vaihtelevan kovasti jo täällä Euroopan sisällä. Meidän kakkonen on syntynyt Uudessa-Seelannissa. Niskaturvotus pitää mitata jo ennen rv15, sen jälkeen se ei enää näy.
Christabel: pahoinvointisi kuulostaa samanlaiselta kuin minulla. Toivottavasti helpottaa pian. Tämä on ihan kamalaa...
Jepatus: kyselit dopplereista. En ole mikään ekspertti, mutta uskoisin että taaksepäin kallistunut kohtu vaikuttaa kyllä siihen, että sydänäänet alkaa kuulua vasta vähän myöhemmin. Samoin jos on mahamakkaraa välissä niin sekin vaikuttaa. Mutta ainakin Angelsoundsin ohjekirjassa sanotaan, että viimeistään rv12 kuuluu. On kohtu millainen tahasa.
Vaunuista: minäkin pidän Emmaljungista. Ovat kyllä aika hintavia, mutta kymmenen vuoden kokemuksella laadukkaitakin.
Vakuutuksista: meille ei myönnetä syntymättömän lapsen vakuutusta edellisten keskosten takia. Vasta sitten vauvan synnyttyä, ja lääkärin todettua hänet terveeksi. Näin kaikilla vakuutusyhtiöillä. Höh :(
Nyt lasten kanssa taas touhuilemaan..
Aotearoa 7+5
Olen vähän ihmeissäni miten kaikki on muuttunut vuosien saatossa.(siis 9 vuodessa) Katselin illalla vaunuja netistä ja sekin oli ihan sekavaa ja ylihankalaa, kuin sohvan ostaminen :D Kaikkea mahdollista ja mahdotonta saatavilla. Tuntuu että tavaraa on vauvoille jos jotakin. Voitaisiin tehdä listausta vaikka sellaisista vauvatavaroista joista ette luopuisi. Siis jos on lähempää kokemusta viimevuosilta. Itse aion hankkia doomoo seat-sitterin. Sellainen on yhdessä tuttavaperheessä ja hyväksi havaittu lapsen kasvaessakin.
Ihmetyksekseni minulla ei ole mitään raskausoireita nyt kun alavatsakrampitkin ovat loppuneet. Ihan pientä painon tunnetta alavatsalle (välillä tuntuu että kuvittelen sen) ja hieman aristavat nännit. En vieläkään meinaa uskoa että olen raskaana. Aikaisemmissa odotuksissa olin ihan väsynyt ja ärtyinen. Voi olla että sokeriton elämä vaikuttaa olotilaan, en tiedä.
Kiva lukea teidän kuulumisia ja ihania kesäpäiviä kaikille!
Sylvi-Iita 5+5
Täällä yksi uusi varovainen odottaja lisää. Puoli vuotta suunnilleen yritettiin ja silti asia tuli suurena yllätyksenä.
Tällä viikolla kolme raskaustestiä tehneenä voin todeta, että kyllä siellä jotain on.
Neuvolan varasin parin viikon päähän ja laskurit näyttää, että 29.2 olisi laskettuaika.
En ole aiemmin ollut raskaana, joten tää on aivan uutta ja tosi pelottavaa. En uskalla ollenkaan luottaa siihen, että vauva tosiaan olisi tulossa. Tänne kirjoittaminenkin oli jotenkin suuri kynnys.
Kiitos vastauksesta Aotearoa :) Kyllä mä taidan käydä Suomessa sitten ultrassa ihan vaan nähdäkseni, että mahassa vielä on joku.
jmj. Meillekin tulossa ensimmäinen lapsi ja vaikka nähtiin maanantaina pikkuinen ultrassa on mulla kuitenkin tosi epätodellinen olo koko ajan, että voiko siellä oikeasti olla joku :)
t. Heddy 8+4
Varhaisultrassa käyty ja siellä se pikkutyyppi, kooltaan 5mm, näkyi ja sydänkin löi hienosti :) Ensimmäinen neuvola on vasta heinäkuun loppupuolella, joten oli mukavaa saada varmuus jo nyt. Aina sitä tulee murehdittua...
Oireita ei ole oikeastaan yhtään, mitä nyt ihan jäätävä turvotus mahalla. Jännä odottaa tuleeko niitä ollenkaan. Täällä kaikki tällä erää hyvin :)
Vauhti 6+3
Ensinnäkin, en ole pitkään aikaan ehtinyt kirjoitella, mutta olen lukenut kyllä palstaa :)
Tervetuloa kaikille uusille! Meitä onkin paljon täällä, ihanaa :)
Ihanaa, kun osa oleete jo nähneet vauvat ultrassa
Ensinnäkin, en ole pitkään aikaan ehtinyt kirjoitella, mutta olen lukenut kyllä palstaa :)
Tervetuloa kaikille uusille!
Ihanaa, kun osa oleete jo nähneet vauvat ultrassa
Kirjoitin pitkän pätkän, mutta en saa sitä näkymään. No kerrotaan lyhyesti: eli aika varma poikaolo on, ei pahoinvointia tms. Mietityttää vaan, miten pärjää vauvan ja esikoisen kanssa, ikäeroksi tulee 2v4kk. Tyttö on nyt erittäin ihanassa iässä, tosi vilkas, utelias ja uhmakas!
Kaikki tarvikkeet on valmiina, vaunut on Brion combit.
Edellinen synnytys sujui hyvin ja nopeasti, ei keretty kivunlivitystä antaa..mites teidän muiden, jäikö pelkoa tai kammoa? Eppari-haava vaan oli sen kuukauden kipeä, joten ei kiitos sitä enää, jos ei vauvan takia toi ole pakko.
Ultraa odotellessa, 11.7 vasta!
Ompunpommpu: onneksi kaikki on hyvin!
Synnärinä SeKS.
Murmeli 7+2
Otetaans tässä pieni gallup: minkälaisia erityisiä mielitekoja teillä on nyt alkuraskauden aikana ollut?
Mulla ihan ykkönen on hedelmät, erityisesti nektariinit ja persikat, marjat, ja kylmät juomat kuten rasvaton maito (sitä en normaalisti juo juuri lainkaan) ja sitten noi maustetut kivennäisvedet kuten Friss ja Fruity.
Paistettu kana on molemmissa aikaisemmissa raskauksissa tökkinyt ja sellaisia merkkejä alkaa olla ilmassa taas... Ylipäätään sellaista lämmintä ruokaa, mitä oikeasti tekisi mieli, on vaikea keksiä. Ennemmin kaikkea kylmää ja raikasta :). Mies teki eilen ruoaksi gazpachoa ja ai että se oli ihanaa :). Toki ilman lämpötilakin vaikuttaa tähän varmasti.
Kahvia juon edelleen sen yhden kupin aamulla, mutta luulen että sekin jää jossain vaiheessa pois.
Kertokaas tekin teidän mieliteoista! :)
Sailis, 6+0
Kirjoitin oikeen pitkän lista ja viestin ja kommentoin kaikille ja tämä pirulainen meni ja deletoi koko homman vahvistusvaiheessa.. :(
Vastaan nyt sitten vaan viimeisimpään..
Gallup: mehujää! sitä menisi vaikka kuinka ja pakastin onkin täynnä sitä :)
inhokkeja tuntuu nyt olevan jonkinlainen kala. en osaa tarkemmin määritellä, mutta silli menee alas, muut kai ei. Eikä kahvia, yhh..
Ja tämän nyt kirjoitan vielä kyselyä lisää siis :)
Miten naiset seksi?! Kun mulla tuntuu kauhea paine koko ajan ja eilen vielä aamuisen jälkeen oli työpäivänkin tosi inha olo. Asennosta ei voi olla kiinni.. Onko muilla tuntemuksia?
...ja sielä oli otus iha oikeessa paikassa sydän sykkien. Neuvolan mukaan rv olisi ollut 6 + 6 mutta 6 + 1 näytti ultra. VOI TÄTÄ ONNEN MÄÄRÄÄ kun kaikki olikin aivan hyvin!!
Mieliteoista, mehujää maistuu tääläkin:)kaikki suolaset, jotka vielä viikko sitten meni alas on alkanut tökkimään..
Tänään pitkästä aikaa aamu jolloin tekisi mieli työntää pää vessanpönttöön. :s Pakko mennä lepäilemään että jaksaa myöhemmin töihin lähteä.
-EmmaL 6 + 1, LA 22.2.
Ihanaa torstaita kaikille, kohta onkin jo viikonloppu! Mulla olis tänään ultra, vähän jännittää kun yksin meen. Ei saanu mies töistä vapaata kun loma alkaa huomenna. No toivotaan, että kaikki on hyvin.
Mulla on kuvottava olo koko päivän, mut ei tarvii vessassa vierailla:) Samoin väsyttää ja kylmä on vaikka ulkona +28!? Täällä ollaan ihan kananlihalla, toivottavasti ei ihmiset äkkää tätä omituisuutta kun kövelen pitkät vaatteet päällä ja muut hyvä että rihman kiertämää! Ja voi että, en nyt tiedä liittyykö se tähän raskauteen vai ono ihan sattumaa: Tyttö ei huolinut rintaa enää noin 1kk, eikä ole pyytänyt tai mitään. Mutta nyt on alkanut hamuilemaan, eikä kelpaa korvike tai mikään muukaan!? Olen ihan äimänä että mitään nyt, ei sieltä vain mitaan taida tulla. En kyllä edes tarjoa koska jos ei tule mitään niin voi sitä huutoa..vaikeaa.
Vaunuista juttelitte myös, meillä on käytössä 2010 crescent classicit ja ihan mahtavat on, tosi tilavat ja menivät niin keveästi joulukuun sohjossakin. Ovat hyvät kun on heittoaisa, niin voi nopeasti kääntää lapsen kasvot sinne suuntaan mistä ei aurinko paista suoraan silmiin, kun ei meillä ainakaan aurinkolasit pysy päässä..
Sellaista kyselisin vielä, että mitä mieltä olette kun on salaisuus tämä vielä, ja olin lupautunut ennen kun sain tietää raskaudesta menemään linnanmäelle siskon, veljien ja äidin kanssa. Mitä mieltä olette jostain vuoristoradasta, vonkaputouksesta, hurjakurusta..näistä yleisistä? Niihin pahimpiin en ole mennyt koskaan, kuten rakettiin tai näihin. Voinkohan kiertää ne laitteet vai jätänkö väliin ja keksin jonkun huonon selityksen? Niissähän on ne varoitukset ei suositella raskaana oleville, taitavat lähinnä olla sitä varten ettei huvipuisto joudu vastuuseen, ja ymmärtäähän sen ettei menisi isolla mahalla jolloin kaaret saattaisi painaa vauvaa, muttakun se on vielä niin tuolla helmen suojassa..?
Nina: Taitaa olla juurikin vastuuvapauslauseke. Meillä on pienet tuolla niin lantion suojissa, että jos jotain tapahtuu, on se tapahtuakseen joka tapauksessa.
Sitten on näitä tapauksia, jotka eivät ihan oikeasti voi käsittää, että ne superpuristavat turvalaitteet ei ihan parhaita ole jos laitteeseen menee rv38 :D
Mutta minusta voit käyttää ihan omia tuntemuksiasi, jos tuntuu, että on painetta ja puristaa niin älä mene. Vetoa vaikka "eiliseen iltaan ja pahaan oloon" ;)
Oih, moni nähnyt jo sykkeen!
Mäkin mietin tota lintsijuttua, pojat pitäisi sinne viedä ja totesinkin miehelle että mennään vasta loppukesästä kun on pojillekkin kerrottu. Itse en meinaa laitteisiin mennä ja toisekseen ajatus pyörivästä laitteesta tässä kuvotusolossa ei houkuta:) Ja nuo isommat kun haluaa jo vähän enemmän vauhtilaitteisiin joihin en kyllä uskalla vaikka kuinka suojassa pieni on:) Jotenkin epäuskoinen olo edelleen että kaikki menisi hyvin. Tajusin ettei mitään muuta oiretta kuvotuksen ja itkuherkkyyden lisäksi olekkaan.
Täällä maistuu kaikki raikas ja sitten ihan liha! Salaatti ja lihapihvi paras ruoka:) Mut vasta illalla, päivän helteessä menee hedelmiä rutkasti.
Mammatus 5+1
Aluksi Nina1989:lle tsemmpaukset Ultraan, kaikki varmasti ok! :) Ja EmmaL Onnittelut pienen otuksen sykkeestä, siitä on hyvinmielin mukava jatkaa! :)
Murmeli`12 puhuit tuosta ikäerosta, mun lapsukaisilla on just tuo 2,4kk ikäeroa, vanhin tyttö ja nuorin poika. Pojan raskausaikana (7v.sitten) tytöllä oli aikamoinen uhmis just päällänsä ja tais synnytyskin käynnistyä sillä kun juoksin rappuja pitkin kauppakeskuksessa tytön perässä. :) Ja toki aluksi hieman haettiin huomiota yms. mutta loppujen hyväksi todettu ikäero, meillä oli helppoa jo siksi kun tyttö oli oppinut jo kuivaksi ja muutenkin ikäisekseen omatoiminen ollut aina! Ainaha nuo sisarrukset nahistelee, mut se kuuluu asiaan..
Hmm.. Mieliteoista.. Täällä myös kaikki raikkaat kelpaa, eilen oli pakko ostaa sitruunanmakuista vichyä, mistä en yleensä pidä, raparperia teki mieli pari viikkoa sitten. Mikään ei nyt varsinaisesti ainakaan vielä yökötä, tosin mitään rasvaista tai roskaruokaa ei tee mieli, eikä karkkia eikä edes suklaata! :D Vkonloppuna piti iltapalaksi alkaa kokkailee vaaleaa kastiketta ja kananmunia, kera uuusien pottujen.. Että onhan näitä.. :)
Ja seksistä.. Jotenkin on nyt sellainen haluton vaihe, mutta tiedän kokemusta, että pian tämä vaihe menee ohi, mulla kans tulee helposti sellainen paineen tunne peittojen heiluttelun jälkeen, mutta vain hetkellisesti. Kai se kuuluu asiaan, enkä niin ole huolissani ollut.
Mulle on tullut nyt se pohjaton väsy, mut yöt on ollut taas maximaalisen levottomia ja mitä oudoimpia unia näkee ja muistaakin ne vielä selvästi aamulla. :) Tänään aamulla heräsin kun silittelin masuani ja jouduin kyllä toteamaan, että jotain pienen pientä muutosta olisi havaittavissa, siis tosi pientä turvotuksen lisäksi, alamaha oli jotenkin paljon napakampi. :)
Ja järkytyin myös, kun kävin puntarissa joka näytti 4kg lisäystä!! HUI! Taitaa olla vaaka vain rikki...
Aurinkoista päivänjatkoa kaikille!
Helmikuunhelmi 8+0
..pahoin siis. Eilen oli hyvä päivä en oksentanu ollenkaan. Mutta kyllä sitä on riittänytkin jospa se olis jo tässä pikkuhiljaa.
Reissuun pitäis taas lähtä, vielä muutaman päivän hyvässä seurassa ja viimeisen viikon kotona lomalla, teen pihamaan kulman loppuun nyt kun vielä pystyn!
Pitänee ottaa paperipussi tai koirankakkapussi taskuun jos bussissa tai junassa tulee huono olo. Se meinasi tulla itse autoa ajaessa mutkaisella tielläkin!
Mukavia kesäpäiviä!