Mielipiteenne työttömyyttä vaativista työpaikoista aloilla, jolla työtilanne on hyvä?
Olen hakemassa töitä, mutta en ole ilmoittautunut työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi. En tule saamaan mieheni tulojen vuoksi mitään työttömän rahallista tukeakaan, joten miksi ilmoittautuakaan?
Kannattaako minun ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, jotta voisin vastaanottaa myös vuorotteluvapaan sijaisuuden? Tiedänhän minä, että osaa työpaikoista pyöritetään niin, että työnantaja ei joutuisi itse palkkaa maksamaan, mutta onko vuorotteluvapaan sijaisuus mielestänne puhdas tästä?
Alallani on työvoimapula. Yhtään työllistämistukityöpaikkaa en onneksi ole koskaan nähnyt avoimena. Kukapa olisi työttömänä tätä vuorotteluvapaapaikkaakaan varten?
Monella alalla hyödynnetään röyhkeästi työttömiä työnhakijoita. Heille luvataan pitempiaikaista työtä, mutta todellisuudessa otetaan aina seuraava työtön hoitelemaan samoja tehtäviä melkein ilmaiseksi.
Kommentit (5)
Kun asiaa tarkemmin harkitsen, niin voisin ehkä saada vastaavan sijaisuuden ihan siihen työhön kuin itse haluaisin. Moni pitkää uraa tehnyt kaipaa varmasti hyppyä ulos työelämästä. Alallani on töitä, jotka kiinnostavat ja töitä, jotka kiinnostavat erityisen paljon. Voisin saada jalkani ovenväliin erittäin kiinnostavaan työhön.
ap
eli ei siinä työnantaja ketään kuseta. Harjoittelut tms. ovat asia erikseen, mutta ne eivät olekaan työsuhteita.
Vuorotteluvapaasijaisuus on kuin mikä tahansa sijaisuus, sen rahallisen edun saa vapaalle lähtijä. Työnantaja palkkaa tilalle (tai muihin töihin) työttömän, joka saa ihan oikeaa palkkaa ihan oikeasta työstä. Ja jos ei ole työtöntä tilalle, palkataan työtän johonkin toisiin hommiin eli vaikka sinun tilaisuutesi tehdä koulutusta vastaavaa työtä stoppaa siihen, että sinua ei tilalle löydetä.
on, että työnantaja palkkaa samaksi ajaksi työttömän, se on se järjestelmä, ei työnantajan keplottelua.
vuorotteluvapaiden runsaus alalla viittaa mielestäni alan kuluttavuuteen.
Eikö ole niin, että vakipaikka on parempi kuin joku harjoittelupaikka?
niin ei kannata ilmottautua. Mutta noilla vuorotteluvapaan sijaisuuksilla voi päästä kiinni työpaikkaan vähemmällä kokemuksella kuin "vapaiden markkinoiden" paikkoihin, ja siinä tilanteessa ne ovat kannattavia.