Lapselle on ilmestynyt ranteeseen sisäpuolelle outo musta piste.
Ensin ajattelin, että on joku rupi, mutta onkin nyt ollut joku viikon ihan samanlainen. Sellainen ehkä pari milliä halkaisijaltaan oleva musta piste. Voisi kai olla luomikin, mutta paikka outo ja värikin ihan musta. Olisikohan liioittelua näyttää lääkärille?
Kommentit (15)
Ensin ajattelin, että on joku rupi, mutta onkin nyt ollut joku viikon ihan samanlainen. Sellainen ehkä pari milliä halkaisijaltaan oleva musta piste. Voisi kai olla luomikin, mutta paikka outo ja värikin ihan musta. Olisikohan liioittelua näyttää lääkärille?
en oikein tajua, mulla on seka mustia luomia etta luomi ranteen sisapuolella, vaikkakaan ei juuri seka mustaa etta ranteen sisapuolella. Ja lapsenahan ne luomet juuri paasaantoisesti tulee. Eli seuraa nyt hetken aikaa ennen kuin rupeat ihan hirveasti oirehtimaan tuosta, voi hyvin olla ihan tavallinen luomi, etenkin jos lapsi ei itse valita esim. kipua tai kutinaa tuossa kohdassa...
tikku on poissuljettu.
Mä olen joskus kuullut, ettei pigmenttivapaillealueille tulisi luomia (mullakaan ei ole, vaikka paljon luomia onkin), mutta kaipa se voi olla.
Ja luuletko 3 olevas kovinkin hauska?
Ettei siis ole punkki?
Luomi voi tulla nopeastikin ja olla ihan pikimusta.
SE ON SYÖPÄ ja vaarallinen. Heti lääkäriin.
tikku on poissuljettu. Mä olen joskus kuullut, ettei pigmenttivapaillealueille tulisi luomia (mullakaan ei ole, vaikka paljon luomia onkin), mutta kaipa se voi olla. Ja luuletko 3 olevas kovinkin hauska?
mutta esim. itsellani on jopa luomi isovarpaan pohjassa, siis jalkapohjassa, jonka pitaisi olla ihan sita aidointa pigmenttivapaata aluetta (sita on katsonut sen verran moni ihotautilaakari vuosien varrella dermatoskoopilla, etta tiedan etta se on normaali luomi, vaikkakin varmaankin heidan mielestaan kiintoisa kun kaikki ovat sita halunneet erikseen katsoa). Kannattaa varmasti seurailla ja tietysti jos luomi alkaa tayttaa melanoomakriteerit (koko yli 0,5 cm, epasaannolliset reunat ja/tai vari, leviava, vuotaa verta, kutiaa tai hilseilee) niin lapsenkin kanssa on aihetta menna laakariin.
mun pojalla oli kans kaksi sellaista mustaa pistettä viime kesänä kämmenissä. olin jo varaamassa lääkäriaikaa yksityiselle, mut sit ne pisteet hävisi. jonkin ajan kuluttua toinen poika kaatui soralle ja tuli täsmälleen samanlaiset jäljet kämmeniin, jotka nekin hävisivät jonkin ajan kuluttua.
vanhemmalla pojalla sen sijaan on musta luomi, joka oli kasvanut jonkin verran ja siksi käytiin näyttämässä ihotautilääkärille. turha reissu oli, lapsilla ei melanoomaa esiinny juuri lainkaan. nyt luomi ei ole enää kasvanutkaan.
talvella samanmoinen sormessa. Luulin aluksi ruveksi minäkin, kun oli hiukan koholla. Mutta sitten oli vaan ja pysyi. Kävi näyttämässä terkkarille, joka ei osannut sanoa mitään, kehoitti seurailemaan.
Oli varmaan kaksi kuukautta ja sitten vaan TIPAHTI pois. Ei tiedetä vieläkään, mikä oli. Ei ilmeisesti luomi ainakaan.
että siellä on sisällä hyytynyttä verta. Olisi joku hyttysen tai muun itikan pistosyritys, mutta ei olisi onnistunut kunnolla pistämään, joten ei ole enempiä kutissut. Tuollainenhan lähtee pois itsestään sitten kun on kunnolla kuivunut, vai mitä sille sitten tapahtuukaan. Voithan soittaa vaikka neuvolaan ja kysyä, jos mietityttää.
aikaa ja jos nyt lähtee kasvamaan, niin hakeudun sitten terveydenhoitajan kautta lääkärille. Ja tolle syöpää hokeavalle tyypille suosittelen kyllä tutkimusksia. Ettei olisi aivokasvain painamassa ajattelualuetta. Ap
Mulla on itsellä ollut monta kertaa ja samoin lapsilla tollasia mustia pisteitä. Joskus ne on vähän koholla. Ne on pieniä mustelman tapaisia verenpurkaumia. Voi tulla vaikka jos ihoa jää jonnekin "nipistyksiin" ja ne voi tosiaan olla ihan mustia. Ja voi kestää aika kauan hävitä. Seuraile tilannetta!
musat piste ranteeseen. Siihen kasvoi myös hervoton patti, joka todettiin lääkärissä hermovaurioksi, joka laski ajan kanssa. Piste ei ole kadonnut mihinkään, se on ollut siin jo 3 vuotta.
voisiko olla?