Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ketään joka sairastaisi Fragile-x oireyhtymää?

Vierailija
26.06.2011 |

Elikkäs minun pojallani kyseistä sairautta epäillään todella vahvasti ja olemme menossa ensi viikolla kromosomi ja dna tutkimuksiin. Olisin kuitenkin ollut utelias tietämään millaisia lapsia Fragile-x lapset ovat ja ennenkaikkea kuinka he ovat kehittyneet. Mistä sairauden voisi jo lapsena havaita? Googlettamalla löytyi varsin niukasti tietoa ja ulkonäkö piirteet ymmärtääkseni tulevat myöhemmin esim. isot korvat ja jykevä leuka yms. jos tulevat ollenkaan mutta missä iässä?

tai jos tiedät sivuston tai kirjan jost saisin tietoa olisin vinkistä kiitollinen.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vastauksen minkä sait, niin tämä on tosi tosi hyvin kirjoitettu, ammatti-ihmisen tieto ja kokemus...

Vierailija
2/39 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä frax poika ja tosi hyvätahtoinen, kiltti poika, ei tee kenellekään pahaa... iloinen, hymy herkässä, ihan tavallisen näköinen, paksu tumma tukka ja normaalit korvat ja leuka... Itse asiassa suomalaiseksi lapseksi aika nätti.. motoriset taidot kömpelöt ja se näkyy kävelyssä ja liikunnassa. Luotettava ja velvollisuuden tuntoinen, hoitaa hänelle annetut tehtävät ja asiat tarkasti ja mielellään. Sellainen kullanmuru, kenellä on myös oma tahto:) kuten pitääkin olla... Toisilla frax lapsilla on taas hyväkin motoriikka. Sellainen lähes kaoottinen yli vilkkaus kuuluu monelle ja vuosien saatossa se vähenee. Tosi monelle ne vieraat paikat ovat ihan hirveän ylivoimaisia...mutta mutta, kun aikaa menee, niin sitä mennään melkein mihin vaan...:) Tunnen monia frax lapsia ja nuoria, niin yhden ainoan tiedän, kuka on ollut väkivaltainen ja siihen aikaan heidän perheessä oli avioero menossa.. joten... Puhe jäykkää monella ja juuri sitä jumittumista, harjaantumisopetuksessa useimamt pojat ovat. Se tärkein, nämä lapset vaativat tosi turvallisen ja rutiineja omaavan kodin... vanhemmilta vaaditaan tosiaan aikuiseksi kasvamista ja pitkäjänteisyyttä... nämä lapset ei mene ihan siinä vaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että usein varsinkin sosiaalisella puolella on ongelmia, eli väkivaltaisuutta, epäystävällisyyttä jne. Kehitysvammaisuuden aste vaihtelee, naiset luonnollisesti oireilevat vähemmän. Miehissä on myös vaikeasti kehitysvammaisia. Iloinen ja kehityviiveinen poika ei kuulosta tyypilliseltä FRAXilta.

Juuri se iloinen ja kehitysviiveinen on juuri frax lasten omainaisuus... Ja miksikö tiedän, siksi että meillä on sellainen ja tunnen näitä lapsia jokusen kymmentä...

Vierailija
5/39 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän täyttää ensi elokuussa viisi eikä osaa puhua, ainoa käytössää oleva sana on äiti ja leikeissään hän on noin 2 tai korkeintaan kolme vuotiaan tasolla. Hän on ollut "kuntoutumassa" päiväködilla kaksi vuotta ja saanut puheterapiaa kohta kolme vuotta. Ulkoisesti hän on kovin suloinen, suuri silmäinen pellavapää joka hymyilee iloisesti paljon. Ikäisekseen poika on aika pienikokoinen. Mutta katsotaan mitä testit tuovat tullessaan.

Oli se teidän dg mikä tahansa, niin puheen suhteen ei vielä kannata täysin huolestua... Monella kehitysviiveen omaavalla lapsella puhetta alkaa ajan kanssa tulemaan... se on hyvä merkki jos on selviä sanoja, eli puheen tuotto on mahdollinen... Niin sitä puhetta meilläkin odotettiin ja odotettiin lähes kouluikään, toki tukiviittomat tekivät arjesta melko helpon, hän oli innokas viittomaan ja mekin opittiin ne melko hyvin... Nykyisin, niin sitä puhetta... onkohan oikein koskaan hiljaa.., silloin kun katsoo telkkaria:)

Vierailija
6/39 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on noita viittomia ja kuvia koetettu kovasti opetella, mutta ainakaan toistaiseksi poika ei ole niihin kovin vastaanottavainen. Minä koetin tuonne OYS:n sairaalaan purnata ettei pojalla voi olla kyseistä syndroomaa kun hän on niin kovin suloinen. Lääkäri sanoikin, että Fragile-x lapset ovat yleensä visuaalisesti erittäin viehättäviä.

Toki toivon viimeisen asti, että kyse olisi vain siitä alunperin kaavaillusta vaikea-asteisesta adhd:stä ja puhevaikeuksista. Meillä nyt 8v tyttökin oppi lauseita vasta 4-vuotiaana. Mutta jos epäilys osuu oikeaan niin sitten mennään sillä ja iloitaan satakertaisesti jokaisesta uudesta taidosta.

Vierailija
7/39 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on noita viittomia ja kuvia koetettu kovasti opetella, mutta ainakaan toistaiseksi poika ei ole niihin kovin vastaanottavainen. Minä koetin tuonne OYS:n sairaalaan purnata ettei pojalla voi olla kyseistä syndroomaa kun hän on niin kovin suloinen. Lääkäri sanoikin, että Fragile-x lapset ovat yleensä visuaalisesti erittäin viehättäviä. Toki toivon viimeisen asti, että kyse olisi vain siitä alunperin kaavaillusta vaikea-asteisesta adhd:stä ja puhevaikeuksista. Meillä nyt 8v tyttökin oppi lauseita vasta 4-vuotiaana. Mutta jos epäilys osuu oikeaan niin sitten mennään sillä ja iloitaan satakertaisesti jokaisesta uudesta taidosta.

Vaikka lapsesi saisi fragile-x-diagnoosin, ei se välttämättä ole huono asia. Silloin teillä on kehitysviiveen syy tiedossa ja erilaisia palveluita on helpompi saada. Työni puolesta olen huomannut, että on selkeämpää, jos ihmisellä on todettu tietty sairaus, joka aiheuttaa kehitysvammaisuutta, kuin kehitysvammadiagnoosi ilman tiedettyä syytä tai kehitysviivediagnoosi.

Lapsi kehittyy joka tapauksessa yksilöllisesti, lievän ja keskivaikeasti kehitysvammaisen raja on häilyvä, samoin kehitysviiveen ja lievän kehitysvamman. Nämähän ovat määreitä, jotka annetaan oireiden ja taitojen perusteella, esimerkiksi fragile-x-ihminen voi olla mitä tahansa näistä. Henkilön sisälläkin voi olla paljon vaihtelua taidoissa, toiset osa-alueet kehittyneempiä kuin toiset.

Vierailija
8/39 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskivaikeaa.

Yleensä siis ovat lievästi kehitysvammaisia.

Kuntoutuksella saa ihmeitä aikaan.

Mun tavis kehitysvammainen poika alkoi puhumaan 7v.

Todellakin luultiin, että jää puhumattomaksi.

Päiväkodin erityisryhmä ja puheterapia ovat parhaat mahdolliset kuntoutusmuodot.

Meillä poika täyttää 10v.

Vierailija
9/39 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kehitysvammainen on suloinen ja ulkonäkö ei kerro mitään.

Vasta aikuisena kehitysvamma voi näkyä kehon hallinassa, kömpelyydessä ja ym.

Monet lapset siis suloisia, vaikka ovatkin kehitysvammaisia.

Niin muuten omanikin oli, kuin nukke.

Poika kohta 10v. ja on sitä suloisuutta vieläkin jäljellä.

Vierailija
10/39 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mikään muu.

Ihan parempi alkaa tekee sitä työtä hyväksymisen puolesta, eikä toivoa muuta.

Anteeksi, että näin sanon.

Vierailija
11/39 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla sama oireyhtymä. Jos nyt siitä on kyse. Tunnen joitankin Fragile x poikia ja miehiä. Tietynlainen impulsiivisuus ja jopa agressiivisuus on on usealla, mutta ei kaikilla. Kehitysvammaisuus vaihtelee lievästä vaikeaan.

Vierailija
12/39 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syndrooma.

Vierailija
13/39 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on todettu n.5 vuotiaana fragile x kantajuus. Kehitys oli minulla viiveellistä ja huono motorista, kävin neuropsykologilla ja toimintaterapeutilla. Kävelemään opin 1v 5kk. koulu kypsyys testit tein ja ne meni läpi rimaa hipoen, eli toisin sanoen jos en olisi sanonut että en halua pikkusiskoni kanssa samalle luokalle olisin aloittanut vuotta myöhemmin koulun kuin ikätoverit. Tosin oli ongelmia kielissä ja matematiikassa, luetun ymmärtämisessä ja sanallisissa tehtävissä. Ja ei ainakaan se helpottanut läksyjen tekoa joissa turhauduin kun en osannut tehdä. Eikä niinkään se että sisarukseni olivat parempia aineissa ja heitä kehuttiin 9-10 arvosanoista, kun minulla oli 6-8, ja ei niin paljoa kehuttu vaan sanottu että opiskele ahkerammin. Kävin normaalia koulua tukiopetuksen avulla/ ryhmätukiopetuksen, koska siinä tuli itsevarmuutta. Esim. tein matematiikan testit pienessä ryhmässä tukiopetuksessa, koska lukkiuduin aina isossa luokassa, näin vain kokeessa jos en ymmärtänyt niin valkoista paperilla. Nyt ei niin enää paljon käy. Ja muutenkin paremmin, olin todella ujo ja pelkäsin aina mennä luokan eteen tekemään esitystä, koska pelkäsin tekeväni jotain väärin ja että kaikki nauraisivat minulle. Pienemmissä ryhmissä oleminen ja esiintyminen helpotti ja vähitellen alkoi hälvenemään pelko, mutta vieläkin niitä tulee enkä uskalla sanoa jotain ison porukan edessä. Olen jo 25 ja kohta 26. Kehoitan vaan kärsivällisyyteen ja kehumaan silloinkin jos jotain menee väärin mutta vähän oikein. Ja opastamaan menemällä lapsen tasolle, ja tekemään läksyt aina siten jos alkaa turhautumaan niin pitää pienen tauon ja aloittaa uudestaan.

Vierailija
15/39 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotikylälläni on yksi suku jossa on ainakin 10 Fragile-X ihmistä. Vammaisuuden laatu vaihtelee, mutta suurin osa pystyy elämään esim.kotona vanhempeinsa hoidossa.

Kehitysvammaliiton sivuilta löytyy varmaan verataistukea

Vierailija
16/39 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa vastata kysymyksiisi. Tämä meidän naapurin poika on tällä hetkellä noin 45-vuotias. On asunut tukiasunnossa noin kolmikymppisestä. On välillä kotona vanhempiensa luona vierailulla ja silloin on mukana naapuruston kahvitteluissa.

Hänen ulkonäkönsä ei ole erityisen poikkeava, vammaisuuden huomaa vasta puheesta. Ihan mukava mies, leppoisa ja leikkii mielellään lasten kanssa, mutta voi kysyä saman kahvipöytäkeskustelun aikana samalta ihmiseltä neljä kertaa että "no, mitäs teille kuuluu?"

Kannattaa ottaa yhteyttä vertaistukipiireihin nopeasti, eikä käpertyä oman talon sisään: mitä enemmän lapsi saakokea ihmissuhteita, sitä paremmin hän lopulta kehittyy.

Vierailija
17/39 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä kehitysvammaisten ryhmäkodissa ohjaajana. Siellä asuu eräs keskivaikeasti kehitysvammainen mies jolla on fragile-x diagnoosina.

Mies on puhuva, itse syövä ja liikkuva, jonkinverran osaa tehdä ohjattuna kotitöitä. Jonkinverran haastavaa käytöstä, ollut väkivaltaisuutta. Pääsääntöisesti oikein mukava mies.

Vierailija
18/39 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v lapsen. Ihan normaalin näköinen, mutta älykkyydeltään heikkompaa tasoa. Koulussa vammaisluokalla. Kiva poika kaikin tavoin, ei eroa muista muuten kuin älykkyytensä takia.

Vierailija
19/39 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lastani oikein tunnista oireyhtymästä, vaikkakin täyttää toki monta kohtaa. On äärettömän ylivilkas ja lähes täysin keskittymiskyvötön. Vieraat paikat ja uudet tilanteet ovat kovin vaikeita. Motorisesti hän on kehittynyt hyvin, vauvana kehittyminen eli konttaus ja kääntyily oli nopeampaa kuin muilla lapsillamme. Nyt tokikaan hän ei opi ajamaan ilman apurattaita. Hän täyttää ensi elokuussa viisi eikä osaa puhua, ainoa käytössää oleva sana on äiti ja leikeissään hän on noin 2 tai korkeintaan kolme vuotiaan tasolla. Hän on ollut "kuntoutumassa" päiväködilla kaksi vuotta ja saanut puheterapiaa kohta kolme vuotta. Ulkoisesti hän on kovin suloinen, suuri silmäinen pellavapää joka hymyilee iloisesti paljon. Ikäisekseen poika on aika pienikokoinen. Mutta katsotaan mitä testit tuovat tullessaan.

Vierailija
20/39 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain muka jäänyt tällainen mieleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi