Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääee eroon vainoharhaisista peloista?

Vierailija
25.06.2011 |

Sairastin ahdistuneisuushäiriötä muutama vuosi itten, ja oiresiini kuului se, että pelkäsin hirveästi lähimpieni olevan jollain lailla pahoja. Siis vaikka, että kuinka voin olla varma, että mieheni ei haudo vaikkapa salassa kirvesmurhaa tai että kuinka koskaan voin olla varma, ettei veljelläni ole pedofiilitaipumuksia... siis aivan hirveitä asioita täysin ilman syytä. Pelotti vain se, kun ei voi olla kenestäkään varma.

Nyt pelot ovat pikkuhiljaa palailleet ja voitte kuvitella etteivät ne tee parisuhteelle ja muille läheisille ihmissuhteille hyvää. Miten ihmeessä saisin nämä kauheat pelot pois? En ole sillä tavalla hullu, että en tajuaisi pelon mielettömyyttä, joten hillitsen itseäni jatkuvasti ylireagoinnin pelossa.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksikin olisi tärkeää, että lääkäri nyt arvioisi sinun terveydentilasi.

Vierailija
22/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole harhoja koskaan ollutkaan ja en ole psykoottinen! =D Vain pelokas ja ahdistunut.

mä olen siltä mieltä, että tuollaiset kirvesmurha tms. ajatukset ja pelot ovat juuri niitä harhoja, lievästi psykoottisuuteen päin taipuvia. Mielestäni ei tosiaan ole kyse pelkästään ahdistuksesta.

Mitä ne vainoharhat sitten ovat, jollei juuri sitä, että uskoo läheistensä olevan pahoja?

Mä olen saanut harhaluuloisuusdiagnoosin ihan vain sillä, että suutuin sossuun jatkuvasti soitelleille miehen sukulaisille, enkä vieläkään ole antanut anteeksi.

olen kiinni reaalimaailmassa ja tiedostan sairauteni, psykoosissa taudintunto puuttuu

en myöskään ole harhainen, koska en usko pelkojeni olevan totta.

Eikö kellekään muulle koskaan tule mieleen, että kenestäkään ei voi olla varma? Minulla se ajatu vain aiheuttaa ahdistuta.

Epäilen että sirauteni on lkanut siitä, että varhaislapsuudessani äitini on ollut depressoitunut ja hautoi itsemurhaa.

Ja niistä lääkkeistä: en vain jaksa uskoa, että lääke ikinä parantaa psyyken häiriöitä. Peittää oireita, siinä se. Ja tahdon parantua!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole harhoja koskaan ollutkaan ja en ole psykoottinen! =D Vain pelokas ja ahdistunut.

mä olen siltä mieltä, että tuollaiset kirvesmurha tms. ajatukset ja pelot ovat juuri niitä harhoja, lievästi psykoottisuuteen päin taipuvia. Mielestäni ei tosiaan ole kyse pelkästään ahdistuksesta.

Mitä ne vainoharhat sitten ovat, jollei juuri sitä, että uskoo läheistensä olevan pahoja?

Mä olen saanut harhaluuloisuusdiagnoosin ihan vain sillä, että suutuin sossuun jatkuvasti soitelleille miehen sukulaisille, enkä vieläkään ole antanut anteeksi.

olen kiinni reaalimaailmassa ja tiedostan sairauteni, psykoosissa taudintunto puuttuu

Eikö kellekään muulle koskaan tule mieleen, että kenestäkään ei voi olla varma? Minulla se ajatu vain aiheuttaa ahdistuta.

Epäilen että sirauteni on lkanut siitä, että varhaislapsuudessani äitini on ollut depressoitunut ja hautoi itsemurhaa.

Ja niistä lääkkeistä: en vain jaksa uskoa, että lääke ikinä parantaa psyyken häiriöitä. Peittää oireita, siinä se. Ja tahdon parantua!

ap

puuttuu sieltä jotain, ja sä tarvit siihen lääkkeen. Skitsofnenioista ja psykooseista ei parannuta ilman lääkkeitä.

Ja vaikka sä oletkin VIELÄ kiinni reaalimaailmassa, ja ymmärrät pelkosi harhoiksi, ei se tarkoita, että tilanne jatkuu samanlaisena. Ymmärrätkö, etkö sä pelkää, että lähiaikoina menetät sen realiteettien hallinnan?

t.11/15/20

Vierailija
24/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en ole lääkäri, saattaa olla että hyötyisit lääkityksestä. Harhaluulojen avulla kenties yrität hallita ahdistuneisuuttasi. Lääkitys lievittäisi ahdistusta. Lääkityksestä voi tulla sivuvaituksia, mutta mielestäni se ei saisi olla este niiden kokeilulle/käytölle, jos ilmeistä tarvetta niille olisi.

Vierailija
25/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

puuttuu sieltä jotain, ja sä tarvit siihen lääkkeen. Skitsofnenioista ja psykooseista ei parannuta ilman lääkkeitä.

Ja vaikka sä oletkin VIELÄ kiinni reaalimaailmassa, ja ymmärrät pelkosi harhoiksi, ei se tarkoita, että tilanne jatkuu samanlaisena. Ymmärrätkö, etkö sä pelkää, että lähiaikoina menetät sen realiteettien hallinnan?

t.11/15/20

sama pelko on seurannut minua melkein aina eri asteisena. En pysty luottamaan 100% kehenkään. Silti en ole vielä koskaan 38v aikana menettänyt realiteettientajuani.

Mutta joo, pitänee varata aika lääkäriltä...

ap

Vierailija
26/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen perusteella mitä kerrot. Sinulla on siis merkittävästi kohonnut psykoosiriski. Kertomasi oireet saattavat olla psykoosin ennakko-oireita. Hakudu lääkäriin.

Vierailija
27/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama pelko on seurannut minua melkein aina eri asteisena. En pysty luottamaan 100% kehenkään. Silti en ole vielä koskaan 38v aikana menettänyt realiteettientajuani. Mutta joo, pitänee varata aika lääkäriltä... ap

ilman että hänellä on ajatuksissa pelkoja potentiaalisista kirvesmurhista tms. Sellaiset pelot eivät ole normaalia, tervettä ajattelumaailmaa ja ne syövät ihmisen psyykkisiä voimavaroja.

Vierailija
28/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi sun harhat voi tulla todellisista peloista eli jos sulla on tarvetta pelätä miestäsi. Onko ollut uhkaava? Käyttänyt henkistä väkivaltaa? Tai ystävät kohdelleet huonosti?

Tosin jos noista puhut kavereillesi niin varmasti rupeavat ehdottamaan sinulle hoitoa. Tuo on hyvä että tiedostat omasta päästäsi johtuviksi ne! Se on avain parantumiseen toisin kuin toisten syyttely.

Mutta sitten asiaan eli pääsi tarvitsee hoitoa että parannut siitä!

T:se joka kärsii ajoittain harhoista ja ollut psykoottinen. Nyt tiedostan ne harhoiksi. Mutta kun jouduin psykoosiin niin kuvittelin työkavereiden haluavan minun kuolla tai kiusaavan minua. Lopulta ne harhat tulivat kotiinkin eli luulin että kotona halutaan samaa.

Eli ne pahenivat. Siitä en edelleen ole varma että oliko oikeasti töissä mitään kiusaamista koska nyt nämä ihmiset haluavat olla kavereitani.

Asioista kannattaa ottaa kuitenkin selvää! Niin ja psykoosilääkitys on ihana! Silloin ei ajattele mitään vaan on hyvä olo.

Vierailija
29/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kuulostaa siltä, että ap kärsii pakkoajatuksista. Pakko-oireet kuuluvat ahdistuneisuushäiriöihin. Ihminen kyllä itse tajuaa ajatusten mielettömyyden, mutta ei voi niille mitään. Mulla ei ole nyt aikaa kirjoitella enempää, tietoa löytyy googlettamalla esim. "pakkoajatukset".

t. psyk. sh

Vierailija
30/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kuulostaa siltä, että ap kärsii pakkoajatuksista. Pakko-oireet kuuluvat ahdistuneisuushäiriöihin. Ihminen kyllä itse tajuaa ajatusten mielettömyyden, mutta ei voi niille mitään. Mulla ei ole nyt aikaa kirjoitella enempää, tietoa löytyy googlettamalla esim. "pakkoajatukset". t. psyk. sh

että ap kuitenkin antaisi lääkärin tutkia tilanteensa. Pakkoajatuksiinkin on saatavissa apua.

Vierailija
31/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kuulostaa siltä, että ap kärsii pakkoajatuksista. Pakko-oireet kuuluvat ahdistuneisuushäiriöihin. Ihminen kyllä itse tajuaa ajatusten mielettömyyden, mutta ei voi niille mitään. Mulla ei ole nyt aikaa kirjoitella enempää, tietoa löytyy googlettamalla esim. "pakkoajatukset".

t. psyk. sh

Googletan.

ap

Vierailija
32/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kuulostaa siltä, että ap kärsii pakkoajatuksista. Pakko-oireet kuuluvat ahdistuneisuushäiriöihin. Ihminen kyllä itse tajuaa ajatusten mielettömyyden, mutta ei voi niille mitään. Mulla ei ole nyt aikaa kirjoitella enempää, tietoa löytyy googlettamalla esim. "pakkoajatukset". t. psyk. sh

että ap kuitenkin antaisi lääkärin tutkia tilanteensa. Pakkoajatuksiinkin on saatavissa apua.

Vain vanhan kokemuksen perusteella iso (ja perusteltu) oletus siitä, että siitä ei ole mitään hyötyä, vaan lähden lekurilta vain resepti kourassa ilman mitään työkaluja paranemiseen. Menen silti... ja kai on pakko myös vaatia josko sitä terapiaa kuitenkin irtoaisi.

ap

Vierailija
33/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. psyk. sh

en olis samaa mieltä. Yleensä kai pakko-ajatukset koskevat omia tekemisiä, sairauksia jne.

Mullakin on niitä, ja lähinnä menee niin, että pelkää itse tekevänsä kirvesmurhan, ei suinkaan mitään vainoharhaisia ajatuksia muihin nähden. Ap voi varmaan googlailla, ja mikäli on muita pakko-oireiseen häiriöön liittyviä neurooseja, niin ehkä sitten.

Mut mä en tietty ole lääkäri, vaan ihan tavallinen hullu vaan.

Vierailija
34/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain vanhan kokemuksen perusteella iso (ja perusteltu) oletus siitä, että siitä ei ole mitään hyötyä, vaan lähden lekurilta vain resepti kourassa ilman mitään työkaluja paranemiseen. Menen silti... ja kai on pakko myös vaatia josko sitä terapiaa kuitenkin irtoaisi.

ap

sä luulet sen terapian olevan? Mua on sentään pidetty pakkohoidossa suljetulla, kärsin pakko-oireisesta häiriöstä, mutta dg on masennus ja harhaluuloisuushäiriö. Ja se terapia on sitä, että viikottain tai väh. kuukausittain pitäis käydä juttelemassa psyk. erikoissairaanhoitajan kans. Ja se lääkäri lykkää väliin sen reseptin.

Mitä se juttelu auttaa?

Vierailija
35/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla psykoosioireisiin harhoihin liittyi pakkoajatuksia. Esim. piti saada parillinen luku kaikista jutuista, laskin mielessäni ihmisiä ja numeroita. Nämä ovat pakkoajatuksia. Mutta liittyivät harhaisuuteen/psykoosiin ja lähtivät lääkityksellä.

Harhat/psykoottinen käyttäytyminen ajattelu on sitä että se hajottaa tavallaan ajatusta ja lääkkeet taas koostavat sitä. Näin minulle sairaalassa selitettiin.

T mutta en minäkään ammattilainen ole vain ammatilaisten hoivissa ollut mielenterveysvikainen.

Vierailija
36/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

sä luulet sen terapian olevan? Mua on sentään pidetty pakkohoidossa suljetulla, kärsin pakko-oireisesta häiriöstä, mutta dg on masennus ja harhaluuloisuushäiriö. Ja se terapia on sitä, että viikottain tai väh. kuukausittain pitäis käydä juttelemassa psyk. erikoissairaanhoitajan kans. Ja se lääkäri lykkää väliin sen reseptin.

Mitä se juttelu auttaa?

sen pillerin, joka vain muuttaa aivokemiaa niin, ettei enää välitä.

ap

Vierailija
37/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. psyk. sh

en olis samaa mieltä. Yleensä kai pakko-ajatukset koskevat omia tekemisiä, sairauksia jne.

Mullakin on niitä, ja lähinnä menee niin, että pelkää itse tekevänsä kirvesmurhan, ei suinkaan mitään vainoharhaisia ajatuksia muihin nähden. Ap voi varmaan googlailla, ja mikäli on muita pakko-oireiseen häiriöön liittyviä neurooseja, niin ehkä sitten.

Mut mä en tietty ole lääkäri, vaan ihan tavallinen hullu vaan.

Ajatus tosiaan on ahdistava ja se vain pyörii pakonomaisesti päässä ilman että logiikkani tuntuu siihen purevan. Näin: Mistä tiedän ettei hän ole pedofiili? Siitä että tunnen hänet hyvin, hän on osoittanut olevansa hyvä ihminen, hän on rakas, hän ei ole koskaan tehnyt mitään miksi häntä olisi syytä epäillä. Mutta miten voin tietää varmaksi ettei tuo ihminen ole pedofiili... ja sama pyörä jatkuu.

Minulla on ollut myös muuta pakko-oireisuuteen liittyvää. Esim. ajatuksia siitä, että vahingossa satutan vauvaa, piti tarkastaa kymmeniä kertoja yössä, että vauva hengittää enkä ole häntä huomaamattani rinnalla tukehduttanut, pyöritin jotain biisiä päässäni ja minun oli pakko ehtiä tietylle lyhtytolpalle ennen kuin biii loppuu ajatuksisani, pakko ehtiä tiettyyn kohtaan tiellä ennen kuin auto ajaa ohi jne. Lisäksi pelkään aina jättäneeni kahvinkeittimen päälle tai unohtaneeni puhaltaa kynttilän jonnekin lähtiessämme ja olen sitten suunnattoman ahdistunut koko reissun. En usko omia muistojani vaan pelkään muistavani jonkun muun päivän sammutuksen jne.

ap

Vierailija
38/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen pillerin, joka vain muuttaa aivokemiaa niin, ettei enää välitä.

ap

luulenpa, että sulla on ollut aika raskas annostus sitä mielialalääkettä, etkä ole kokeillut antipsykoottia, hyvin hyvin lieväkin annostus saattaisi riittää. Et sä välttämättä muutu muuten, kuin nuo ajatukset vain jäävät pois.

Parin kuukauden kokeilu, ja tulepa sitten kertomaan, miten kävi. Täytyy vain toivoa, että löydät fiksun lääkärin, joka ei määrää sulle väärää lääkettä/liian suurta annosta.

Vierailija
39/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tyydy pilleripurkkiin, vaan hae keskusteluapua ongelmaasi. Käy ainakin psykologin juttusilla esim. terveyskeskuksessa. Uskon, että apua löytyy. Varmaan tuollainen ahdistus ja pelko vaikeuttaa elämääsi, ja olet sen arvoinen, että saat tukea toipumiseesi.

Vierailija
40/60 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn vaan. Kun juttelija merkitsee sinun ajatuksesi hulluiksi ja käskee hakemaan psykoosilääkkeet ja olet vainoharhainen ym. Koska olet hakeutunut hoitoon niin niin sinusta ajatellaan.

Ainoastaan he ehdottavat hoitoosi ainakin 5v pitkäkestoista terapiaa että saavat sinulta jatkossa rahaa tehdä omia juttujaan vapaa aikana.

Hyvin harvalla on oikeasti halua auttaa ja ne eivät sitten ole oikeanlaisia terapeutteja.

Jos pääset kunnalliseen ilmaiseen terapiaan niin hyvä mutta vaikea päästä sinne vaan lyövät lääkkeet ja sanovat että pärjäile!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi