Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

rippijuhlat uusperheessä?

Vierailija
24.06.2011 |

Loppukesästä on meillä rippijuhlien aika ja kaipaisin kommentteja.

Olemme uusperhe, rippilapsi asuu siskonsa kanssa osan aikaa meillä ja osan aikaa toisella vanhemmallaan. Molemmilla vanhemmilla on uusi puoliso ja meillä (isän puolella) myös yksi lapsi lisää.

Rajaavatko jotkut seurakunnat nykyään kirkkoon tulevien määrää (muistan näin olleen aiemmin)?

jos, menevätkö sinne

1) äiti, isä ja rippilapsen sisarukset

2) se vanhempi, joka järjestää rippijuhlan samana päivänä, plus sisarus/sisarukset

3) molemmat vanhemmat uusine puolisoineen plus sisarukset

4) se vanhempi, joka järjestää rippijuhlan samana päivänä, omien sukulaistensa kanssa?

Meidän puolesta on ok, että kaikki aikuiset ja sisarukset menevät kirkkoon, jos tilaa on.

Rippilapsen äiti taas on ilmeisesti haluamassa kirkkoon omia sukulaisiaan. Minä en ole heitä koskaan tavannut ja mieheni ei halua heitä tavata lasten paikalla ollessa, koska aiemmin ko. tilanteissa on tullut kurjia yhteentörmäyksiä (sukulaiset mm. kommentoivat eroa ilkeästi lasten kuullen). Tuolloin siis me emme voisi mennä paikalle. Minusta on vähän kurjaa, jos lapsen isä ja sisko eivät pääse kirkkoon. Itse voisin jäädäkin pois jos se asian ratkaisisi, mutta ei ratkaise.

Mikä teistä olisi kohtuullista? Juhlat järjestettäneen niin, että äidin luona juhlitaan yhtenä päivänä ja isän luona toisena. Kirkko on tietenkin vain kerran :-)

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi kirkko

yksi rippijuhla

on kurjaa jos ette mahdun saman katon alle

jotkut ovat ratkaisseet asian niin että pitävät rippijuhlat, lakkiaiset yms. ravintolassa joka on ns. puolueeton maaperä

Vierailija
2/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ollut nyt siitä että joku kiusaisi lasten isää vaan siitä, että kahdesti on käynyt niin, että ex-vaimon sukulainen on käyttäytynyt lapsen läsnäollessa todella rumasti.

Lapsella oli musiikkiopiston esitys, jonne isä meni pikkusiskon kanssa. Esityksen jälkeen kun isä jonotti takkeja molempien tyttöjen kanssa, paikalle tuli ex-vaimon sisko joka sanoi: "X:ssä on sinun paskoja geenejäsi vain 50%, mutta tuossa äpärässä on paskoja geenejä yli 100%". X on siis paikalla ollut tuolloin 10-vuotias lapsi (ketjussa mainitun rippilapsen sisko) ja äpäräksi nimitelty on hänen rakas pikkusiskonsa.

Toinen tilanne ei ollut yhtä törkeä mutta jätti yhtä pahan mielen lapsille.

Viisaampi väistää. Toivoisin vain että kun kyse on ainutkertaisesta tilaisuudesta - kuten rippijuhlista - ne sukulaiset voisivat väistää sen verran että jättäisivät kirkon väliin.

Mahdumme oikein hyvin samaan kirkkoon lasten äidin ja hänen uuden puolisonsa kanssa, se ei nyt ollut tässä se pointti.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Alkoi jo minuakin kiinnostaa, vaikka olenkin vasta 4- ja 6-vuotiaiden uusperheäiti...

Vierailija
4/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyynärpäitä myöten ristiin, että omat lapset saa elää ydinperheessä ja aikuiset on pysyneet aikuisina, eikä jääneet lapsen tasolle.

Vierailija
5/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsen parhaaseen vedoten. Jos on mielenterveydenltään normaali, pitää lapsen isän paikallepääsyä tärkeämpänä, kuin sukulaista, joka lapsen kuullen sanoo asioita, jotka lasta satuttavat. Perustelkaa nimenomaan sillä, että lapselle olisi tärkeää että isäkin on paikalla. Mutta minusta, jos äidin sukulaiset etukäteen lupaavat äidille, että rippijuhlassa ei viitata sanallakaan eroon, eikä pilata lasten juhlaa, eikö sinne voisi yhtäaikaakin mennä.

Toivottavasti asia järjestyy. Surullisia nämä kuviot ovat, missä aikuinen ei osaa asettaa lasta omien tarpeidensa edelle.

Vierailija
6/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta suuri osa avioliitoista päättyy Suomessakin eroon. Ei uusperhe välttämättä ole huono järjestely, jos tosiaan aikuiset osaa olla aikuisia.

Olen itse riitaisan perheen lapsi ja TAKUULLA lapsuuteni olisi ollut turvallisempi ja rauhallisempi, jos vanhempani olisivat tajunneet erota ja ehkä löytää itselleen sopivammat kumppanit.

Vierailija
7/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla ei mielestäni ole osaa ja arpaa siihen, ketkä menevät kirkkoon, jos tilasta on pulaa. Lapsi saakoon sinne ne kaikkein läheisimmät, vaikka olisivat isälle ja äidille vastenmielisiä.

Minusta on kurjaa, jos isä haluaa pilata lapsensa juhlapäivän ällittelemällä kirkossa tai sen ulkopuolella. Luulisi, että aikuinen mies kykenee toimimaan aikuisesti jopa entisen vaimonsa sukulaisten ollessa paikalla.

Niin ja se vierasmäärärajoitus tulee ihan kirkon koosta: olisi kurjaa, jos esim. kummit eivät mahtuisi sisälle, kun joku tuo omia läheisiään neljän penkkirivin verran.

Vierailija
8/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut jos vanhempasi olisivat eronneet. Silloin ei ollut vuoroasumista vaan olisit muuttanut äitisi kanssa muualle. Isäsi olisi pitänyt yhteyttä sinuun jos olisi viitsinyt. Uusi äitipuoli olisi inhonnut sinua ja isääsi ei olisi kiinnostanut kun olisi tullut uusia lapsia.

Äitisi luona olisi käynyt uusia isäpuolikokelaita, joita olisi ärsyttänyt kun tuo mukula roikkuu nurkissa ja kyttää ja ei saa nussia rauhassa. Ei miehet niin innokkaita ole toisen miehen jälkeläisistä.

Elintaso olisi laskenut ja olisit ollut eroperheen lapsi ja se on kuitenkin eräänlainen epäonnistumisen leima vieläkin, saati sitten parikymmentä vuotta sitten.

Elämäsi olisi ollut aivan yhtä helvettiä, vaikka vanhempasi olisivat eronneet.

mutta suuri osa avioliitoista päättyy Suomessakin eroon. Ei uusperhe välttämättä ole huono järjestely, jos tosiaan aikuiset osaa olla aikuisia.

Olen itse riitaisan perheen lapsi ja TAKUULLA lapsuuteni olisi ollut turvallisempi ja rauhallisempi, jos vanhempani olisivat tajunneet erota ja ehkä löytää itselleen sopivammat kumppanit.

Vierailija
9/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut jos vanhempasi olisivat eronneet. Silloin ei ollut vuoroasumista vaan olisit muuttanut äitisi kanssa muualle. Isäsi olisi pitänyt yhteyttä sinuun jos olisi viitsinyt. Uusi äitipuoli olisi inhonnut sinua ja isääsi ei olisi kiinnostanut kun olisi tullut uusia lapsia.

Äitisi luona olisi käynyt uusia isäpuolikokelaita, joita olisi ärsyttänyt kun tuo mukula roikkuu nurkissa ja kyttää ja ei saa nussia rauhassa. Ei miehet niin innokkaita ole toisen miehen jälkeläisistä.

Elintaso olisi laskenut ja olisit ollut eroperheen lapsi ja se on kuitenkin eräänlainen epäonnistumisen leima vieläkin, saati sitten parikymmentä vuotta sitten.

Elämäsi olisi ollut aivan yhtä helvettiä, vaikka vanhempasi olisivat eronneet.

Olen "erolapsi" eikä oma lapsuuteni tai nuoruuteni ollut tuollaista vaikka molemmilla vanhemmilla oli myöhemmin uudet puolisot. Eikä tuo kyllä päde meidänkään uusperheeseen =)

Vierailija
10/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla ei mielestäni ole osaa ja arpaa siihen, ketkä menevät kirkkoon, jos tilasta on pulaa. Lapsi saakoon sinne ne kaikkein läheisimmät, vaikka olisivat isälle ja äidille vastenmielisiä.

Minusta on kurjaa, jos isä haluaa pilata lapsensa juhlapäivän ällittelemällä kirkossa tai sen ulkopuolella. Luulisi, että aikuinen mies kykenee toimimaan aikuisesti jopa entisen vaimonsa sukulaisten ollessa paikalla.

Niin ja se vierasmäärärajoitus tulee ihan kirkon koosta: olisi kurjaa, jos esim. kummit eivät mahtuisi sisälle, kun joku tuo omia läheisiään neljän penkkirivin verran.

rippikirkkoon, se on ihan selvä. Ei lapsi nyt saa ihan mistä vaan itse päättää.

Vierailija
11/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ihan tajunnut tuota "mies ällittelee kirkossa" koska siitä ei tosiaan ole kyse. Kyse on siitä, että ex-vaimon sukulaiset ovat esim. lapsen musiikkiesityksessä tulleet lapsen kuullen arvostelemaan lapsen isää. Mies ei siinä tilanteessa vastannut mitään, mutta koska tilanne oli lapselle vaikea, emme halua joutua siihen tilanteeseen uudelleen. Me emme voi mitenkään vaikuttaa siihen, miten esim. ex-vaimon sisko käyttäytyy emmekä voi sitä ennustaa.

Muuten olisin itsekin sitä mieltä että lapsi päättää, mutta en halua että joku sitten moittii lasta siitä mitä hän on päättänyt.

Vierailija
12/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa ollut kyse siitä, että ne kaukaisemmat sukulaiset ovat "toimineen ei-aikuisesti", eikä siitä ettei mies kykenisi toimimaan aikuisesti. Jos kirkkoon tulevien määrää pitää jotenkin rajoittaa, niin kirkkoon vanhemmat, sisarukset ja kummit. Ei muita.

Vierailija
13/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..karusellia!!!

Mulla on YKSI lapsi. Yksi UKKO. Yksi ELÄMÄ.

Luojalle kiitos!

Vierailija
14/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppukesästä on meillä rippijuhlien aika ja kaipaisin kommentteja.

Olemme uusperhe, rippilapsi asuu siskonsa kanssa osan aikaa meillä ja osan aikaa toisella vanhemmallaan. Molemmilla vanhemmilla on uusi puoliso ja meillä (isän puolella) myös yksi lapsi lisää.

Rajaavatko jotkut seurakunnat nykyään kirkkoon tulevien määrää (muistan näin olleen aiemmin)?

ja lähtee pois että ei törmää niihin sukulaisiin.

Mun lapsen rippujuhliin kotiin ei tule exän nyksä pentuineen se on saleetti,mutta kirkkoon voi tulla.Syynä on hänen oma käytös ja virheellisetn lastensuojeluilmoitusten teko mua kohtaan!

jos, menevätkö sinne

1) äiti, isä ja rippilapsen sisarukset

2) se vanhempi, joka järjestää rippijuhlan samana päivänä, plus sisarus/sisarukset

3) molemmat vanhemmat uusine puolisoineen plus sisarukset

4) se vanhempi, joka järjestää rippijuhlan samana päivänä, omien sukulaistensa kanssa?

Meidän puolesta on ok, että kaikki aikuiset ja sisarukset menevät kirkkoon, jos tilaa on.

Rippilapsen äiti taas on ilmeisesti haluamassa kirkkoon omia sukulaisiaan. Minä en ole heitä koskaan tavannut ja mieheni ei halua heitä tavata lasten paikalla ollessa, koska aiemmin ko. tilanteissa on tullut kurjia yhteentörmäyksiä (sukulaiset mm. kommentoivat eroa ilkeästi lasten kuullen). Tuolloin siis me emme voisi mennä paikalle. Minusta on vähän kurjaa, jos lapsen isä ja sisko eivät pääse kirkkoon. Itse voisin jäädäkin pois jos se asian ratkaisisi, mutta ei ratkaise.

Mikä teistä olisi kohtuullista? Juhlat järjestettäneen niin, että äidin luona juhlitaan yhtenä päivänä ja isän luona toisena. Kirkko on tietenkin vain kerran :-)

Vierailija
15/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla ei mielestäni ole osaa ja arpaa siihen, ketkä menevät kirkkoon, jos tilasta on pulaa. Lapsi saakoon sinne ne kaikkein läheisimmät, vaikka olisivat isälle ja äidille vastenmielisiä. Minusta on kurjaa, jos isä haluaa pilata lapsensa juhlapäivän ällittelemällä kirkossa tai sen ulkopuolella. Luulisi, että aikuinen mies kykenee toimimaan aikuisesti jopa entisen vaimonsa sukulaisten ollessa paikalla. Niin ja se vierasmäärärajoitus tulee ihan kirkon koosta: olisi kurjaa, jos esim. kummit eivät mahtuisi sisälle, kun joku tuo omia läheisiään neljän penkkirivin verran.

Eikö tuossa ollut kyse siitä, että ne kaukaisemmat sukulaiset ovat "toimineen ei-aikuisesti", eikä siitä ettei mies kykenisi toimimaan aikuisesti. Jos kirkkoon tulevien määrää pitää jotenkin rajoittaa, niin kirkkoon vanhemmat, sisarukset ja kummit. Ei muita.

"mieheni ei halua heitä tavata lasten paikalla ollessa, koska aiemmin ko. tilanteissa on tullut kurjia yhteentörmäyksiä" eli ei se isä ihan aikuinen taida käytökseltään olla, jos ei kykene exänsä sukulaisten aikana olemaan ihmisiksi. Tai sitten isä ei koskaan ole toipunut erosta, jos edelleenkin sen kommentointi ottaa noin koville.

Ne ovat rippilapsen juhlat, hän päättäköön.

Vierailija
16/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ihan tajunnut tuota "mies ällittelee kirkossa" koska siitä ei tosiaan ole kyse. Kyse on siitä, että ex-vaimon sukulaiset ovat esim. lapsen musiikkiesityksessä tulleet lapsen kuullen arvostelemaan lapsen isää. Mies ei siinä tilanteessa vastannut mitään, mutta koska tilanne oli lapselle vaikea, emme halua joutua siihen tilanteeseen uudelleen. Me emme voi mitenkään vaikuttaa siihen, miten esim. ex-vaimon sisko käyttäytyy emmekä voi sitä ennustaa. Muuten olisin itsekin sitä mieltä että lapsi päättää, mutta en halua että joku sitten moittii lasta siitä mitä hän on päättänyt.

Eli miehesi haluaa kieltää exänsä sukulaisten läsnäolon, koska pelkää, että hänestä puhutaan pahaa lasten kuullen ihan kuin ilman isän läsnäoloa ei voisi tästä muutamaa totuutta lausua. Kyllä ne äidin luona pidettävät juhalt ovat joka tapauksessa tilaisuus, missä miestäsi moititaan ja tämän pettämiset ja ryypäämiset jne. ruoditaan taas kerran perusteellisesti.

Vierailija
17/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä missä ne juhlat järjestetään ekana tietty saa kutsua ketä tahtoo.Kirkot ovat muuten avoin paikka!Jos et sovi sen ukkosi kanssa samaan kirkkoon niin voi voi.Kirkot on isoja ja monissa on myös parvet 3 suuntaan.Oma heikkous jos ei sovi sinne.Mitähän se ukkos on tehnyt kun ei halua tavata exsukulaisiaan???

Vierailija
18/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla ei mielestäni ole osaa ja arpaa siihen, ketkä menevät kirkkoon, jos tilasta on pulaa. Lapsi saakoon sinne ne kaikkein läheisimmät, vaikka olisivat isälle ja äidille vastenmielisiä. Minusta on kurjaa, jos isä haluaa pilata lapsensa juhlapäivän ällittelemällä kirkossa tai sen ulkopuolella. Luulisi, että aikuinen mies kykenee toimimaan aikuisesti jopa entisen vaimonsa sukulaisten ollessa paikalla. Niin ja se vierasmäärärajoitus tulee ihan kirkon koosta: olisi kurjaa, jos esim. kummit eivät mahtuisi sisälle, kun joku tuo omia läheisiään neljän penkkirivin verran.

rippikirkkoon, se on ihan selvä. Ei lapsi nyt saa ihan mistä vaan itse päättää.

Enkä tällä kommentilla mitenkään viittaa ap:n perheeseen vaan ihmisten yleiseen oikeuteen tehdä erilaisia asioita. Missä vaiheessa vanhempien oikeudet menevät 15v lapsen toiveiden edelle?

Vierailija
19/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kirkko istumapaikkoja 360 hengelle mikä tarkoittaa sitä, että yhtä rippilasta kohti tilaa oli 8:lle läheiselle. Siis isä + äiti + kummi ja 5 muuta. Meillä se merkitsi sitä, että jos isovanhemmat (4 kpl) olisivat kaikki tulleet, olisi joku lapsista pitänyt jättää pois (lapsia yhteensä 3). Ei siellä kirkon ovella tietenkään laskettu, montako omaista ketäkin kohti paikalle tuli, mutta aika kurjalta tuntui niiden kummien puolesta, jotka eivät kirkkoon mahtuneet vaan joutuivat eteisessä kuikuilemaan, koska on aika mennä siunaamaan rippilasta.

Kirkko on kaikille avoin paikka, mutta ei sinnekään mahdottomia määriä väkeä sovi.

Vierailija
20/22 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miehesi haluaa kieltää exänsä sukulaisten läsnäolon, koska pelkää, että hänestä puhutaan pahaa lasten kuullen ihan kuin ilman isän läsnäoloa ei voisi tästä muutamaa totuutta lausua. Kyllä ne äidin luona pidettävät juhalt ovat joka tapauksessa tilaisuus, missä miestäsi moititaan ja tämän pettämiset ja ryypäämiset jne. ruoditaan taas kerran perusteellisesti.

Vähän asian ohi, mutta pisti silmään tuo kohta, että lapsen kuullen voi arvostella toista vanhempaa. Oma äitini haukkui miestään eli isääni minun kuulteni, millainen paska jne. mies on. Hyvänä päivänä sitten naureskeltiin, miten tyttö onkin kuin isänsä. Olin kyllä aika hämmentynyt pikku tyttö, sillä olin kuin isäni -> isäni on paska -> minä olen paska.

Jos aikuisten on ihan pakko haukkua toisia, niin pitäköön huolen edes siitä, ettei lapsia ole paikalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan