Syitä miksi älykäs mies ottaa tyhmemmän naisen. Vrt. lääkärit ja hoitsut.
Kommentit (75)
haluaisin kysyä arvon raadilta, mistä ihmeen älyllisistä haasteista te aina puhutte täällä palstalla? Kotiäitiys on tylsää ja pitää päästä nopsaan älyllisten haasteiden pariin, puolisosta pitää saada älyllistä haastetta, samoin ystävistä... Mitä ne teidän älylliset haasteet oikein on, joita te muista ihmisistä/töistänne haluatte? Mun mielestä suurin osa ns. älyllisistä haasteista on kovin pinnallista soopaa, ja esim. parisuhteessa/ystävien kesken mulla ei ole tarvetta mihinkään kultturelliin keskusteluun tai en halua puhua mistään ammatillisista asioista, vaan mulle riittää hyvä ja lämmin tunnelma ja sellainen arkifilosofointi elämän asioista. En todellakaan jaksaisi miehen kanssa joka päivä jotain syväluotaavaa keskustelua, jossa voidaan haastaa toistemme kapasiteettia, sellainen elämä ois musta tosi rasittavaa.
number 61 lisää vielä, että siksi kai valitsinkin todella hauskan ja leppoisan duunarin, jolle elämän leppoisuus ja perhe on tärkeintä, oma status ja maallinen mammona ei juurikaan kiinnosta. Elämä on aika ihanaa :)
tyhmempi kuin lääkäri?!?!?!?! Omituinen ajatus, kerraassaan!
En itsekään vaadi puolisoani ruotimaan kanssani Nabokovin poetiikkaa tai Espanjan sisällissodan taustoja sekä Eric Arthut Blairin tekoja siellä, mutta kyllä minua rasittaa jos keskustelukumppanille täytyy vääntää rautalangasta, tai hänen sivistystasonsa ei riitä.
Haluan, että vastaani tuijottavat aamupalapöydässä ymmärtävät, iloiset ja terävät silmät harmaan samean verhon sijasta.
Tahdon, että puolisoni ymmärtää puolittaisesta sanasta, osaa itsekin päätellä asioita, ja yllättää ja opettaa myös minua.
haluaisin kysyä arvon raadilta, mistä ihmeen älyllisistä haasteista te aina puhutte täällä palstalla? Kotiäitiys on tylsää ja pitää päästä nopsaan älyllisten haasteiden pariin, puolisosta pitää saada älyllistä haastetta, samoin ystävistä... Mitä ne teidän älylliset haasteet oikein on, joita te muista ihmisistä/töistänne haluatte? Mun mielestä suurin osa ns. älyllisistä haasteista on kovin pinnallista soopaa, ja esim. parisuhteessa/ystävien kesken mulla ei ole tarvetta mihinkään kultturelliin keskusteluun tai en halua puhua mistään ammatillisista asioista, vaan mulle riittää hyvä ja lämmin tunnelma ja sellainen arkifilosofointi elämän asioista. En todellakaan jaksaisi miehen kanssa joka päivä jotain syväluotaavaa keskustelua, jossa voidaan haastaa toistemme kapasiteettia, sellainen elämä ois musta tosi rasittavaa.
alalta, niin kuuluuko septiseen taudinkuvaan pidwntynyt vuotoaika, nye en tarkoita DIC:iä.
Aloittaja kirjoittaa 'älykkyydestä', mutta amamttien takana on koulutus.
Ei lääkärikoulutukseen ole älykkyystesteja, vaikka jotkut ymmärtävät vaativat pääsykokeet sellaisiksi.
Ei myöskään hoitajakoulussa ole tyhmyystestejä, jotka estävät liian älykkäiden pääsyn sinne.
Tai en minä ole siitä ihan varma: minä en päässyt sairaanhoitajakouluun, mutta vaativampaan kyllä pääsin.
Miehet eivät siedä itseään paremmin koulutettua naista. Tämän tiedän omasta kokemuksesta, koska hän on usein pilkannut suhteellisen vaativaa ja arvostettua koulutustani. Älykkäämpi on hyvä asia, kunhan sitä ei ole pilattu liialla koulutuksella.
Hänellä älykkökoulutus, itse vain kätilö.
lääkärit ihan arjessa näkee, ettei ne hoitajat ole tyhmiä.
Puhutaan täällä av:lla sitten ihan mitä tahansa.
Lääkäri-hoitaja pariskuntia on meidän osastolla ainakin useita.
Mun työpaikassa lääkärit todellakin arvostaa meidän sairaanhoitajien työtä, sen näkee ja kuulee. Ja siitä, etteikö enää olisi lääkäri-sh pareja, voi voi. Kyllä on. Meidänkin osastolla monta. Lisäksi nyt kesällä järjestetään hoitajille ja lääkäreille yhteinen sinkkutapahtuma, joten tuskinpa tuo parinmuodostus näitten ammattiryhmien välillä kovin muinaisjäänne on..
Ja meidän työpaikan pippaloihin osallistuu aina sekä lääkärit että hoitajat yhdessä. Me ollaan työkavereita ja samalla "tasolla" noin muutenkin, sellainen vanhanaikainen hierarkia hoitajien ja lääkäreiden välillä on kadonnut ajat sitten.
selvitin sen ihan ilman akateemista koulutustakin! Ja ilmeisemmin lääkärit eivät palstaile täällä, koska yhtään vastausta ei tullut!
mä olen pelkkä kotiäiti (ei minkäänlaista ammattikoulutusta). Mä olen sitten monin verroin tyhmempi? Tosin samat arvosanat kirjoitettiin ylioppilaskokeissa laajasta matikasta ja reaalista (M ja E). Mutta av-logiikan mukaan vasta ne yliopistovuodet osoittaa älykkyyttä?
Ja muuten, mä taidan olla harvinaisuus, kun tunnen kaksi pari, joissa molemmissa nainen on erikoislääkäri ja mies duunari.
ymmärtää, että älykkyydellä ja koulutuksella nyt vain keskimäärin on aika vahvakin yhteys. Älykäs ihminen on aika usein myös määrätietoinen ja haluaa opiskella vaikka lääkäriksi mieluummin kuin sairaanhoitajaksi.
Lääkärimiehet ovta ns. hyviä saaliita ja siksi heillä on tavallista enemmän valinnanvaraa. Koska hoitsut tunnetusti eivät juurikaan pihtaa ja he ovat jumalaisia suihinottajia, lääkärit mieluusti ottavat hoitsuja.
Me muut joudutaan tyytymään kansankynttilöihin ja sen sellaisiin.
"Miksi on niin vaikeaa ymmärtää, että älykkyydellä ja koulutuksella nyt vain keskimäärin on aika vahvakin yhteys. Älykäs ihminen on aika usein myös määrätietoinen ja haluaa opiskella vaikka lääkäriksi mieluummin kuin sairaanhoitajaksi."
Terveys vaikuttaa myös paljon ammatinvalintaan. Samoin lapsuuden ja nuoruuden kotiolot. Sekä myöhemmin eteentulevat tilanteet esim. puolison/lapsen sairastuminen/vammautuminen. Näillä asioilla on paljon painoa ammatillisessa mielessä, mutta ne eivät välttämättä ole mitenkään sidoksissa älykkyyteen.
Kuka tahansa ei voi opiskella pitkälle, siihen tarvitaan älykkyyttä. Mutta kuka tahansa voi olla opiskelematta tai opiskella vain lyhyen koulutuksen, myös älykäs ihminen. Miksi älykäs ihminen sitten jättäisi opiskelematta pitkälle? Siihen voi olla lukuisia syitä mm. terveyteen liityvät, elämäntilanteeseen liittyvät (perheeseen liittyvät), valtaväestöstä poikkeavat arvot jne
Niin se vain on.