Millä mielellä otat juhannuksen vastaan?
Monille juhannus on lempeä keskikesän ja luonnon ihastelun juhla.
Mutta monille siinä on myös tukalia muistoja ja kokemuksia. Kenties lapsuusmuistoihin liittyy kuva juopuneesta juhlaseurueesta.
Joillekin voi olla piinallista kuunnella muiden suunnitelmia mökkireissuista ja kaveriporukoista, jos itsellä ei ole mitään minne mennä eikä ketään, kenen kanssa juhannusta viettää?
Miten sinulla?
Juhannusodotuksia kanssasi jakaa KirkkoSisko
diakoni Meiju
Tikkurilan seurakunta
Vantaan seurakunnat
Kommentit (16)
joka vuosi vähän eri tavalla tilanteesta/säästä riippuen. Joko kotinurkilla, lähellä on kokko, ollaan lähinaapureilla tai vaan ihan keskenään. Tai käydään siskon mökillä jonne ei hirveen pitkä matka. Ei ressiä, ei hirveetä ruuan hamstrausta eikä ikäviä lapsuusmuistoja :) Ihanaa oleilua lasten (4 ja 1) sekä miehen kanssa!
muuten suht normaali viikonloppu.
Hieman enemmän panostetaan juhlallisuuteen esim. kattauksessa ja ruokaan panostetaan normaalia enemmän. Alkoholi ei kuulu meidän juhannuksen viettoomme muutoin kuin että EHKÄ aukaisemme yhden kuohuviinipullon (joka on ollut jääkaapissa pari vuotta) ja lapsille limsaa lasiin.
Tarkoitus on viettää kiireetöntä aikaa esim. jonkin lautapelin äärellä.
Lapsuuden juhannuksia ei ole jäänyt oikein mieleen. Samanlaisia ryyppyjuhlia ne olivat vanhemmilleni, kuten kaikki muutkin juhlapyhät. Yleensä ilta/yö päättyi riitelyyn.
Ollaan takuuvarmasti auringonpaisteessa koko juhannus.
Ei tarvitse laittaa ruokaa, eikä tiskata. Saa olla vaan ja uida.
Yleensä olemme aina töissä tässä vaiheessa kesää, joten pitkä viikonloppu on ollut tervetullut. Tänä vuonna olemme jo kesälomalla eikä juhannus eroa muusta lomanvietosta. Olemme kaupungissa, olen panostanut ruokaan ja juomaan vähän ekstraa. Sukulointia ja maalle matkustamista teemme myöhemmin. Olen tehnyt kotona suursiivouksen, on vain ihana olla ja lepäillä kotona.
grillataan hyvää ruokaa, ruoan seuraksi hiukan viiniä ja hyvä mansikkakakku kruunaa juhlan. Omat lapset on mukana, joten kesäolympialaiset pidetään, lajeina tikanheittoa, mölkkyä, sulkapalloa jne. saunotaan, uidaan ja sen kun vaan nautitaan vapaasta ja Suomen kesästä. Aika rauhallista menoa.
Ihana kuulla, että vaikka lapsuutesi muistot ovat riidantäyteisiä, olet pystynyt omaan nykyiseen perheeseesi luomaan toisenlaisen mallin. Lautapelit ja rauhaisa yhdessäolo kuulostavat joka lapsen toiveelta vanhempiensa suhteen.
Kokoonnumme pienellä naisporukalla meille. Yksi ystävistämme on kuolemansairas ja vietämme yhdessä hänen viimeistä juhannustaan. Syömme ja juomme hyvin, kuuntelemme Radio Suomesta vanhoja iskelmiä.
hyvällä mielellä aion olla, niin kuin aina
samalla tavata sukulaisia. Lapsilla ja aikuisilla on seuraa toisistaan ja vaihtelua tavalliseen arkiviikonloppuun. Olisi ihanaa kun olisi enemmän vapaita juhannuksen tienoilla, mutta maanantaina taas työt kutsuu.
mutta mua ei tänä vuonna huvita yhtään. Perinteinen sukujuhannus ei ole enää samanlainen, koska mieheni veli jätti vaimonsa syksyllä, joten tämä minulle tärkein ihminen, kuin oma sisko, puuttuu. Olen katkera edelleen miehen veljelle, inhottaa nähdäkin häntä. Ja pahinta on, jos se tuo paikalle myös uuden naisensa, jonka kanssa seurusteli jo viime kesänä ilman että kukaan muu tiesi mitään. En aio puhua tuolle naiselle mitään - asiallisesti tervehdin ja sen jälkeen se on mulle kuin ilmaa!!! Että varmaan tosi rattoisa juhla tulossa.
mutta mua ei tänä vuonna huvita yhtään. Perinteinen sukujuhannus ei ole enää samanlainen, koska mieheni veli jätti vaimonsa syksyllä, joten tämä minulle tärkein ihminen, kuin oma sisko, puuttuu. Olen katkera edelleen miehen veljelle, inhottaa nähdäkin häntä. Ja pahinta on, jos se tuo paikalle myös uuden naisensa, jonka kanssa seurusteli jo viime kesänä ilman että kukaan muu tiesi mitään. En aio puhua tuolle naiselle mitään - asiallisesti tervehdin ja sen jälkeen se on mulle kuin ilmaa!!! Että varmaan tosi rattoisa juhla tulossa.
Onpa surullista, että olet menettänyt tämän sinulle tärkeän kälyn. On ymmärrettävää, että olet pettynyt ja kiukkuinenkin.
Silti ehdottaisin, ettet päätä etukäteen käyttäytymistäsi. On ehkä aika julmaa tulla sen uuden naisen jos kaikki kohtelevat häntä kuin ilmaa. Koeta keskittyä siihen mikä on kivaa: lapsesi, miehesi, mitä nyt keksittekään, veneretki, saunominen, ruuanlaitto ja anna hyvän tulla jos sille tarjoutuu tilaisuus. Voihan tämä uusi seurustelukumppani olla mukavakin, jos et tuomitse etukäteen. Mennyttä vaimoa hän ei tietenkään sinulle korvaa, eikä sinun ole velvollisuus hänelle mitenkään mielinkielin olla, mutta juuri se, ettet etukäteen jo asettaudu häntä vastaan, voisi laukaista tilanteen. Voihan olla, että hän kuuluu loppuelämänsä perheeseenne.
Toivottavasti pystyt nauttimaan kuitenkin viikonlopusta!!
Kokoonnumme pienellä naisporukalla meille. Yksi ystävistämme on kuolemansairas ja vietämme yhdessä hänen viimeistä juhannustaan. Syömme ja juomme hyvin, kuuntelemme Radio Suomesta vanhoja iskelmiä.
teillä on aivan erityinen tunnelma. Upeaa, että teillä on toisenne ja saatte olla yhdessä.
Lähetän teille lämpimiä ajatuksia.
Teinit on jo niin isoja, etteivät lähde enää kanssamme maalle, vaan menevät omiin rientoihinsa. Toisaalta on kiva mennä miehen kanssa kahdestaan ystävien kauniille mökille, mutta melkein 20 vuotta juhannuksemme ovat kuluneet omalla mökillä hyvästä ruoasta, luonnosta, perheestä ja sukulaisten seurasta nauttien.
Olen aina tykännyt juhannuksesta, niin lapsena sisä-Suomessa järven rannalla vietettynä, kuin nyt aikuisena meren rannalla juhlittuna. Juhannukseen kuuluu minulle ehdottomasti mökki ja ranta!
Hyvää juhannusta kaikille, vietittepä sitä tai ette :)
sitä, että ihmiset osaavat nauttia tavallisesta perheen yhdessäolosta.
Nuo mökkiolympialaisetkin kuulostivat hauskoilta.
Toivotan jokaiselle omanlaistaan mukavaa ja leppoisaa juhannusta
Erityisesti toivon, ettei kenenkään tarvitse olla vasten tahtoaan yksin ja eristettynä - myös seurakunnat järjestävät yleensä juhannusaaton iltaohjelmaa leirikeskuksessa. Sinne ainakin jokainen on tervetullut, kuuluipa kirkkoon tai ei. Itse olen osallistunut ihan vaan "yleisönä" joka vuosi omalla paikkakunnallani.
Toivon myös, ettei kenenkään tarvitse pelätä väkivaltaa, juopuneita tai yleensäkään mitään, vaan voi juhlistaa kesäisen luonnon huippuhetkeä turvallisin mielin
Asun ulkomailla eikä täällä juhannusta vietetä. Enpä sitä hössötystä kyllä ole koskaan kaivannutkaan.