Mistä saisin tietoa edellisestä synnytyksestä?
Synnytin ekan lapsen kolme vuotta sitten, ja siinä oli paljon asioita, jotka jäivät vaivaamaan. Olin kuitenkin lähes 40-tuntisen synnytyksen jälkeen niin väsynyt, etten jaksanut ja tajunnut kysyä. Nyt asiat vaivaavat, kun odotan toista.
Esimerkkejä: synnytys alkoi verenvuodolla, siis tunsin jotain lämmintä hulahtavan alapäässä ja luulin sitä lapsivedeksi, mutta housut olivatkin veressä. Menin sairaalaan ja synnytys todettiin alkaneeksi. Ikinä en saanut tietää, mistä verenvuoto johtui, enkä sitä, oliko se jotenkin haitallista. Toinen asia mikä mietityttää on se, että ensimmäiseen vuorokauteen kohdunsuu ei auennut senttiä enempää, vaikka minulla oli kivuliaat supistukset. Kolmas on se, että synnytyksen loppuvaiheessa valmisteltiin sektiota, kun lapsen sydänäänet heikkenivät, mutta yhtäkkiä se peruttiin, vaikka tilanne ei muuttunut. Neljäs on se, että minulla oli lähes jatkuva supistus päällä, joten en tiennyt ponnistusvaiheessa, milloin pitäisi ponnistaa.
Mietin kovasti, että ovatko nämä normaaleja ilmiöitä, ja miksi minulle ei vastattu, kun kysyin näistä? Voiko jostain vielä saada tietoja synnytyksestä? Se auttaisi rakentamaan luottamusta seuraava synnytystä varten.
Kommentit (16)
Kannatta varmaan kysellä neuvolasta tai sitten suoraan synnytysvuodeosastolta...
Minäkin haluaisin tuollaiset paperit kouraani ihan konkreettisesti.
Se voisi auttaa saamaan sektion.
Sen pituus oli muutama lause, ja nekin tiedot päin prinkkalaa. Ei selvinnyt mitään näistä pohtimistani asioista.
ap
Tarvitsee vain soittaa. Minun piti käydä sairaalassa ja sain papereista kopiot mukaani. En tiedä olisiko voinut saada postitse. Kannattaa lukea ne paperit! Itse tajusin papereista, että kätilö todellakin oli tehnyt hoitovirheen, mutta lääkäri silotteli tarinan ympäripyöreillä lauseilla. Lausunto ei siis ollut totta. Ns. pelkopolilla myös huomattiin ja myönnettiin lausunnon epäkohdat, ja sain sitten aika hyvin luottamukseni takaisin synnäriä kohtaan.
Muistaakseni paikka on joku tietopalvelukeskus ja ne pitää tilata erikseen. Sieltä saa kattavat tiedot.
Soita sairaalan vaihteeseen. Niiden pitäisi pystyä ohjaamaan oikeaan paikkaan.
Minäkin haluaisin tuollaiset paperit kouraani ihan konkreettisesti.
Se voisi auttaa saamaan sektion.
Siellä kyselivät minulta edellisestä synnytyksestä, ja ihmettelin, että eikö heillä näy. Ei kuulemma näy yhtään mitään, ei edes synnytyksen kestoa.
ap
Sen pituus oli muutama lause, ja nekin tiedot päin prinkkalaa. Ei selvinnyt mitään näistä pohtimistani asioista.
ap
Sairaalan arkistosta löytyy se tarkempi lausunto.
neuvolasta ei kyllä yleensä näe noita tietoja, vaan pitää nimenomaan kysyä sairaalasta. Äitiyspoliklinikan ajanvaraus on hyvä lähtökohta.
Sä et ole ap saanut kaikkia papereita, vaan vain sen synnytyskertomuksen yhteenvedon. Sairaalaoloajasta on potilaskertomus, johon jokainen hoitotoimenpide (kätilön ja lääkärin käynti) on merkattu. Se lienee monta sivua pitkä tuloste.
Soittelen siis ja perään tarkempia tietoja. Toivottavasti niitä löytyy... mulla oli tosi nuiva kätilö viimeisessä vuorossa.
ap
Soitan heti huomenna. Uskon, että noiden asioiden selvittäminen auttaisi, jotta saisin vähän luottamusta seuraavaan synnytykseen. Nyt koko juttu tuntuu kaoottiselta ja pelottavalta.
ap
ja sain sitten toista odottaessani ajan synnytysosastolle ns. pelkopolille.
Keskusteltiin siis tunnin verran synnytyssalissa kätilön kanssa edellisestä synnytyksestä ja hän kyseli toiveita seuraavaa synnytystä varten.
Tuossa keskustelussa kätilöllä oli minun paperini (se paksu kansio) mukanaan ja sieltä kaivoi heti sen edellisen synnytyksen kertomuksen. Sitä katseltiin yhdessä.
Jokaisen synnytyksen jälkeen olen sairaalassa ollessani myöskin saanut itse lukea tuon monisivuisen, alkuperäisen kertomuksen ja kerran jopa kuvasin sen videokameralla ;) Synnärillä tulivat muistaakseni kysymään joka kerta, että haluanko saada paperini luettavaksi ja olivatkin "hallusani" noin vuorokauden verran.
Mielelläänhän niitä pitäisi potilaan katsella vain hoitajan tai lääkärin läsnäollessa, jos jotain kysyttävää tulee. Ja ettei väärinkäsityksia/epäselvyyksiä syntyisi.
ja sain sitten toista odottaessani ajan synnytysosastolle ns. pelkopolille.
Keskusteltiin siis tunnin verran synnytyssalissa kätilön kanssa edellisestä synnytyksestä ja hän kyseli toiveita seuraavaa synnytystä varten.
Tuossa keskustelussa kätilöllä oli minun paperini (se paksu kansio) mukanaan ja sieltä kaivoi heti sen edellisen synnytyksen kertomuksen. Sitä katseltiin yhdessä.
Jokaisen synnytyksen jälkeen olen sairaalassa ollessani myöskin saanut itse lukea tuon monisivuisen, alkuperäisen kertomuksen ja kerran jopa kuvasin sen videokameralla ;) Synnärillä tulivat muistaakseni kysymään joka kerta, että haluanko saada paperini luettavaksi ja olivatkin "hallusani" noin vuorokauden verran.
Mielelläänhän niitä pitäisi potilaan katsella vain hoitajan tai lääkärin läsnäollessa, jos jotain kysyttävää tulee. Ja ettei väärinkäsityksia/epäselvyyksiä syntyisi.
Minä kerroin neuvolassa, että tuleva synnytys pelottaa kovasti ekan synnytyksen huonojen kokemusten takia. Neuvolan täti vaan tokaisi, että kuule pakko se on kuitenkin synnyttää, että koitahan nyt vaan pärjätä. Pääsisköhän sinne pelkopolille jotenkin neuvolan ohi?
ap
Minä kerroin neuvolassa, että tuleva synnytys pelottaa kovasti ekan synnytyksen huonojen kokemusten takia. Neuvolan täti vaan tokaisi, että kuule pakko se on kuitenkin synnyttää, että koitahan nyt vaan pärjätä. Pääsisköhän sinne pelkopolille jotenkin neuvolan ohi?
ap
Missä päin asut ap? Itse sain Espoossa lähetteen pelkopolille neuvolasta ihan vain kertomalla lyhyesti synnytyspelostani. Kerroin ensin omalle neuvolantädilleni, joka pyysi neuvolan lääkäriä laittamaan lähetteen synnytyssairaalan pelkopolille. Neuvolan lääkäri sitten laittoi heti lähetteen ja minut kutsuttiin synnytyssairaalasta pelkopolikäynneille. Minusta kävi kyllä ihan helposti, ei yhtään tarvinnut "vaatia" - mutta vaadi ihmeessä, jos sulla on joku tollainen vanhan kansan tunteeton neuvolantäti, kyllä synnytyspelko otetaan nykyään ihan vakavasti!
paperit, sieltähän näet kaiken kirjattuna, hyvä ettei minuutti minuutilta;-o. Kun itse 12 v sitten niitä tilasin, se piti tehdä kirjeitse. En tiedä miten nyt. paksu nippu papereita! Niiden kanssa sain sitten käydä vielä kätilön luona juttelemassa ja käydä läpi ekaa synnytystä. Kai se oli vähän kuin pelkopoli. Mutta totta ihmeessä: periaatteessahan jokaisen synnyttäneen pitäisi saada rauhassa ja ajan kanssa käydä synnytys aina läpi - mutta ehkä joskus myöhemmin, ei heti sen jälkeen! Sitten kun itsellä alkaa asia pyöriä mielessä - viimeistään ennen seuraavaa synnytystä. Jos neuvolan täti ei tunnu kivalta, ei sille tarvi edes kertoa asiasta;-). Ota suoraan synnärille yhteyttä.
ihan helposti, kun sanoin, että alatiesynnytys pelottaa edellisen kokemuksen jälkeen.
sen kun soitat synnytyssairaalaan ja pyydät synnytystä koskevat paperisi. Luet ne ensin ja käyt sitten ne tarvittaessa läpi joko kätilön tai lääkärin kanssa.