Minkä ikäisen vauvan hiuksia voi leikata ja miten?
Poikavauva on 3 viikkoa nuori ja hiukset alkaa olla jo sellaiset että tekisi mieli leikata... Tosi pitkät ja tuuheat. Miten niitä oikein voisi leikata, ei kai kampaaja tuon ikäiseltä vielä vai? Kun ei osaa kannatella päätäkään :D
Kommentit (15)
häiritsevän pitkät hiukset leikata lyhyemmäksi.
Itse olen vauvoiltani leikannut vain otsahiuksia (etteivät mene silmiin), muuten olen antanut kasvaa ihan rauhassa 1-vuotiaaksi asti.
1-v-valokuvaa varten olen sitten käyttänyt kampaajalla.
ja se ei näytä kovin "miehekkäältä"... :D Olisi kiva lyhentää niitä niskastakin mutta miten ihmeessä kun vauva on "löysä" kun on vasta 3 vko...
on käynyt.
Ensimmäisen kerran on pitänyt molemilta hiukset leikata 4-6 kk iässä. Ja ovat siis roikkuneet silmiin tuossa vaiheessa. Kampaajalle on viety ekan kerran yksivuotiskuviin meilläkin.
Tuo on muuten ainakin kampaajien mukaan ihan höpöpuhetta ettei hiuksia saisi leikata alle kaksivuotiailta. Mitään perustetta ei tuohon ole, paitsi ehkä se, että hiustenleikkuu pieniltä on hankalaa.
leikattavaksi ennen 2 ikävuotta. Mutta voithan sinä esim silmien edestä itse napsaista häiritsevät hiukset pois.
No leikataanhan kynsiäkin, miksei hiuksia sitten? Ei nyt sentään ole kyse hiustuppineen repimisestä. Onko nää taas jotain 1800-luvun uskomuksia kuten se, että leikkaaminen tuuheuttaa tukkaa.
ja se ei näytä kovin "miehekkäältä"... :D Olisi kiva lyhentää niitä niskastakin mutta miten ihmeessä kun vauva on "löysä" kun on vasta 3 vko...
oho, onpas tarzanina syntynyt :o)
Pidä itse lasta sylissä, kyllä se ammattitaitoinen parturi sen verran saa leikattua, että tulee siistiä jälkeä. Omat lapset ovat käyneet parturissa 10-11-kuukautisista alkaen, paitsi tää nuorimmainen piti käyttää jo 3-kuisena, kun typykkä näytti ihan Nakke Nakuttajalta. :D Kuontalo vedeltiin veitsellä ja eihän siihen nyt varsinaista "muotoa" saatu, mutta ainakin näytti siistiltä. Nuorin on nut 7kk ja ensi kuussa leikataan koko sakin hiukset!
Ei siihen ole mitään ikärajaa milloin hiukset saa leikata. Hankalaahan tuo on jos vauva ei edes kannata päätään, varo ettet sohaise lapsen ihoa rikki saksilla. Mutta ei se lapsi siitä kärsi vaikka vetäisit partahöylällä koko pään kaljuksi heti vastasyntyneenä.
se ei opi ollenkaan tai ainakin hitaammin. Sen takia suomalaiset ovat sellaisia mykkäkustaita, kun pää on keritty liian pienenä. Hiuksista leijailee leikkauksen yhteydessä signaali puhekeskukseen. Eli sakset naks naks => älä puhu puhumaan, älä opi puhumaan... Ja sitten lapsi ei opi puhumaan. Paitsi jos leikkaa kovalla tuulella, etä ne hiukset leijailee riittävän pitkälle. Että sellainen tapaus.
Juu näin se on, komppaan ehdottomasti!
toivottavasti ei naura meitä pihalle! :D
No on niitä kolmiviikkoisia passikuvassakin käynyt ja hyvin on onnistunut. Paremminhan sen löysän pään saa pidettyä paikoillaan kuin parivuotiaan pöllökaulaisen taaperon.
Vauvan ensihiukset saattavat hyvinkin pudota yks kaks itsestään. En pitäisi kovaa kiirettä. häiritsevät tupsut siistitään tietysti silmiltä pois, mutta laita loput vaikka ponihännälle ja pue bändipaita päälle :)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2011 klo 15:28"]
se ei opi ollenkaan tai ainakin hitaammin. Sen takia suomalaiset ovat sellaisia mykkäkustaita, kun pää on keritty liian pienenä. Hiuksista leijailee leikkauksen yhteydessä signaali puhekeskukseen. Eli sakset naks naks => älä puhu puhumaan, älä opi puhumaan... Ja sitten lapsi ei opi puhumaan. Paitsi jos leikkaa kovalla tuulella, etä ne hiukset leijailee riittävän pitkälle. Että sellainen tapaus.
[/quote]
oletko harkinnut hakea ammattiapua mielenterveysongelmaasi.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2011 klo 14:51"]
leikattavaksi ennen 2 ikävuotta. Mutta voithan sinä esim silmien edestä itse napsaista häiritsevät hiukset pois.
[/quote]
Tämä on pelkkä myytti ja ei pidä paikkansa. Eli voi leikata heti, kun on tarvetta. :)