Yhdistelmäpillerit ja imetys??? Apuva!
Kävi niin että lääkäri nro 1 oli sitä mieltä, että kun muksu jo 9kk, voi aloittaa yhdistelmäpillerit. Ei kuulemma haittaa vaikka imettääkin vielä 1-2 krt/vrk, mutta varoitti että pillerit saattavat lopettaa maidontuotannon. Sanoi, että lapselle ei ole haittaa ja jos maitoa riittää, voi huoletta imettää. Sain Gestinyl-reseptin ja aloitin pillerit. Sopivat hyvin ja maitoakin riittää edelleen siihen 1-2 imetykseen päivässä.
Nyt sitten lääkäri nro 2 olikin sitä mieltä että imettäessä sopivat vain ja ainoastaan minipillerit! Kysyin, onko yhdistelmäpillereistä haittaa lapselle, johon lääkäri vastasi että "ei se lapsi sitä estrogeenia tarvitse". En sitten kysynyt enää että sitä keltarauhashormoniako tarvitsee...
Olen syönyt paljon minipillereitä ja pitkään käytössä oli myös e-kapselit (joissa siis myös vain keltarauhashormonia), mutta synnytyksen jälkeen mitkään minipillerit eivät ole enää sopineet vaan tulen niistä erittäin ärtyneeksi, masentuneeksi ja kerta kaikkiaan kamalaksi ihmiseksi. Kokeiltu on...
Onko muilla millaisia kokemuksia, onko joku syönyt yhdistelmäpillereitä imettäessä?
Kommentit (4)
Maitolaiturin vakiovastaaja sattui nyt tänne.
Ensimmäinen lääkäri oli oikeassa, toinen ei tiennyt mistä puhuu, mutta lääkäreille tyypilliseen tapaan antoi ymmärtää ikäänkuin tietäisi.
On totta, että vauva saa estrogeenia maidossasi kun sinä syöt pillereitä. Mutta se on paaaaljon pienempi annos kuin mitä vauva saisi maidostasi jos tulisit vaikka uudelleen raskaaksi. Siitä ei ole vauvalle yhtään mitään haittaa.
Olen tuntenut tuon lääkärin nro1 pitkään ja usko hänen taitoihinsa ja tietoihinsa on vankkumaton, siksi olin hyyyyvin ihmeissäni kun toinen lääkäri tyrmäsi tämän täysin! Voi meidän vauva-parkaa kun se ehti jo saada sitä "uudelleen raskaana"-maitoakin n. 6 viikon ajan, kunnes sain km:n. Mikähän hormonivauva tuosta vielä tuleekaan ;oD
En ole ennen kuullutkaan maitolaiturista, täytyypä mennä katsomaan, kiitos!
Hyödyllistä tietoa minullekin. Vauvani on vajaa puolivuotias, olen saanut jälkitarkastuksessa minipillerireseptin, mutten ole aloittanut sitä, kun epäilen saavani ikäviä tiputteluvuotoja. Ehkäisyn tarvettakaan ei ole vielä juurikaan ollut.Ennen raskauttani yhdistelmäpillerit oli käytössä ja sopivat tosi hyvin.
Suunnitelmissani on jatkaa imetystä lapsentahtisesti pitkäänkin ja hyvä siis tietää, että yhdistelmäpilleritkin voi sopia jossain vaiheessa. Kuukautiseni on alkaneet epäsäännöllisinä tiputteluina ja olisi kiva, jos yhdistelmäpillereistä saisi helpotusta myös siihen sekä tietysti kuukautiskipuihin.
AP:n kannattaisi kysyä asiaa Maitolaiturilta:
http://maitolaituri.imetys.fi/index.php/topic,8961.0.html
Tuota palstaa lukee moni imettävä ja imetystukihenkilö, joten kokemuksia voi hyvinkin löytyä sieltä. Vaatii kyllä rekisteröitymisen, mutta se on vaivan arvoista, saat ystävällisempiä vastauksia kyin yleensä AV:lla.