Jahas,tili tuli tili meni. 450 eur kuukaudeksi 6h perheelle.
Kun laskut maksettu. (Toivottavasti ei tule jotain vielä mitä en ole muistanut, on mahdollista että tulee vielä jotain lasten kännykkälaskuja, vesilaskuja tms.)
No mutta käyttörahaa siis on tuo 450 eur kuukaudeksi tästä eteenpäin, jos oletetaan ettei lisää laskuja tule. Ruoka, bensa jne. ...
Ihan kiva, normaalisti meillä menee jo pelkkään ruokaan n. 800.
Että vinkit kehiin! Ruokakaappientyhjennysviikko on jo menossa eli ne alkaa olla jo aika tyhjät (tän viikon ruoat oon suunnitellut niin että kaapit tyhjenee)! Pullot on jo viety! Kirppiksellä jo just käyty (huono tulos)! (ja nyt on huono aika myydä mitään kirppiksellä/netissä, pitää odottaa sitäkin syksyyn).
Isovanhemmille ei voi mennä syömään, kun 1) ei niissä yleensä ruokaa juuri tarjota enkä kehtaisi edes kysyä, 2) ovat itsekin köyhiä, 3) pitkä matka eli bensakulut ois isommat kuin "hyöty".
Kommentit (24)
Olen itse käynyt siellä nyt ihan tutkimusmielessä pari viikkoa kun aina hehkutetaan miten halpaa siellä on. Tässä vaiheessa en ole säästöä huomannut tulleen.
Esim. viime vkl ruokaostokset (4 kassia + 1 vaippapkt) maksoivat 96€ eikä ostoksissa ollut mm. yhtään pakettia lihaa tai kalaa mikä nostaa yleensä ruokalaskua ihan kiitettävästi. Tarjouskalaa kävin hakemassa K-kaupasta samana päivänä, sinne meni hieman yli 20€.
Ja tänään jouduin jo hakemaan lähikaupasta täydennystä 36€: lla, koska lidlistä ei kaikkia tarpeita löytynyt.
En usko, että meidän ruokailutottumuksilla ja ruokavaliolla säästämme yhtään mitään vaikka kävisimme jatkossakin lidlissä.
Normaalisti asioimme Prismassa ja ruokaan menee ehkä keskimäärin 150€/ vko, perheessämme on 2 aikuista ja 3 lasta.
Käyn koko kesän siellä ostoksilla- ero on ihan huikea!!! Siirryin vuosi sitten K-ryhmän kaupoista n. 20 % hintaedun takia S-ryhmän kauppaan, no nyt sitten taas kohonneiden hintojen takia Lidliin (-20%)!!! Tänäänkin ostin hirveästi tavaraa kaappeihin siis kuivatavaraa yms ja tietenkin tuoretta. Sain 4 kassia täyteen tavaraa ja rahaa meni 40e.Nyt on Lidlillä siis yksi kanta-asiakas lisää!! Kumma kyllä, siellä näkyy ostoksilla lähinnä vain eläkeläisiä, missä kaikki muut (?!) työssäkäyvät oikein käyvät???
ruokaostoksia, eli kävisitte niin harvoin kuin mahdollista?
Itse käyn kaupassa max. kerran viikossa ja rahaa kuluu kerralla sitten noin 100 euroa.
Meitä on 5 henkilöä, joten se ei ole mielestäni paljon.
Leivon itse kaikki kahvileivät ja vaalean leivän. Teen itse kaikki lihapullat ym. eli emme käytä mitään eineksiä.
Eilenkin tein pellillisen pizzaa ja sitä riittää vielä tänäänkin.
Tee mahdollisimman paljon itse kaikkea ja seuraavana päivänä ruokia voi tuunata erilaiseksi.
Kerätkää ihmiset marjoja ja tehkää niistä herkkuja.
Syökää joka päivä lämmin ruoka ainakin kerran, niin jää se jonnii joutava napostelu pois. Karsikaa leivänpäällisiä, jos on tiukkaa, niin niitä pois jättämällä säästää paljon.
Ja kierrätys kunniaan, kaiken ei tarvii olla aina uutta ja laadukkainta.
aina kun siellä käyn, niin suurin osa jää ostamatta. Sen valikoimat on niin suppeat, vaan jotain ihme säilykkeitä ja pakasteita, eikä nekään niin halpoja ole.
Mielestäni Prismastakin löytyy ihan vastaavia halpoja tuotteita X-tra merkillä.
Ja meidän Lidlissä vielä aina on tavarat loppu.
Muuten tosiaan käymme kaupassa yleensäkin vain kerran viikossa, ellei ole ihan pakko jotain hakea (maitoa, tuoretta kasvista).
Tuosta marjojen poimimisesta - olen kai jotenkin uusavuton. Mutta 1) meidän lähellä ei oikein ole mitään marjametsiä, kauemmas tuskin kannattaa älhteä, 2) ei kai niissä vielä olisikaan marjoja, 3) marjat kuitenkin aika "kevyttä" syötävää, sellaista lisäherkkua, että ei niillä miesten vatsoja täytetä (eikä mies mitään marjoja ikinä syökään). Tietty vitamiinia niistä saisi...onneksi meillä on vitamiinipurkkeja kaapissa että niistä voidaan ottaa täydennystä tälle kuulle.
Toivon mukaan tää tilanne ei siis jatku kauhean pitkään, sitä ei vielä tiedä.
ap
Rahat pitäisi siis riittä 29:lle päivälle.
Joten 450 / 29 = noin 15,50 / päivä.
Tällä saa jo ihan hyvin ruoat riittämään.
esim: välipalat = banaani 1,29 eur/kg
aamupala = voileipä + juusto 1,59 + 3,99
lounas = munakas ja tomaatti (1,19 + 2)
päivällinen = peruna ja jauhelihakastike (1,14 ja 3,19)
iltapala: aamupalan leivät ja juusto käy
maito: 0,67
tämän hinnaksi tulee: 14,39 € Eli säästöön jää 1,10. Joten seuraavalle päivälle on voi jo käyttää 15.50 + 1.10 = 16,60
esim: aamupala (leipä ja juusto/ makkara)1,59 + 3,99
välipala omena 1,59 kg
lounas silli ja peruna 1,29 + 1.99
päivällinen: pekoni ja pasta kastike 0.99 + 0.22, + 0,49
maito + sipuli + salaatti = 2,98
kaikki yhteensä: 15,15
16.60 - 15.15 = 1,45 siis jää seuraavalle päivälle.
Näin saat rahat riittämään. Tee viikkolista ja pysy siinä. Eli teet ruokalistan valmiiksi ja laadi kauppa lista sen mukaan. Monesti jää ruokaa vähän yli, paista ja lisää ruoka kermaa ja vaikka vähän pastaa. Siinä säästyy yksi ateria. Jolloin taas on noin 4 euroa lisää seuraavalle päivälle. Ne 4 euro voi sitten käyttää pesuaineiden ostoon.
Kyllä se siitä. Näin teen kun meille tulee vaikeita kuukausia. Kaikkea niin kuin juustopaketti ei tarvitse ostaa joka päivä. Kun hedelmät näyttävät pehmeiltä, osta rahkaa ja tee niistä rahkasose. Meidä lapset tykkää. Hernekeitto on myös hyvä ja edullinen ateria. Jauhelihakeitto on myös edullinen. Kyllä se siitä ja ensi kuussa jo taas parempi tilanne.
täytyy soveltaa just jotain tuollaista.
Hankalaa vaan just suunnitella, kun ei muista tarkkaan kaikkien ruokien hintoja, että pystyisi laskemaan paljonko sitä rahaa menee.
Meillä menee muuten 2 litraa maitoa päivässä. Ei raaskisi lasten maidon juonnista vähentää.
Sitten ärsyynnyin, kun näin että mies on nostellut tililtä rahaa, oli kuulemma käynyt Hesessä 8 eur yksi päivä! Ja syö töissä melkein joka päivä lounaan ruokalassa n. 7 eur väh.!
Yritin eilen puhua, että nyt ei pysty ja se on puolet meidän päiväbudjetista.
Että eikö voisi syödä eväitä.
No hän meinasi että jos ostaa kaupasta evästä, niin sitä pitää hälle olla niin paljon että se maksaa yhtä paljon.
Täytyis nyt alkaa yrittää todella tekemään isommat ruokasatsit, josta saisi sitten seuraavaksi päiväksi ruokaa mukaansa.
Ongelma vaan on se, että jos sitten ostan esim. enemmän lihaa ja teen isomman annoksen, niin sitten isommat lapset ja mies ottaa sitä ruokaa kanssa vaan enemmän (tarpeettomankin paljon), vaikak tarkoitus olisi syödä sitä liharuokaa (esim. jauhelihakastike) pienempi määrä ja lisäksi leipää ja pastaa.
Eli sitä ei vaan jää.
Paitsi jos on jotain niin "pahaa" ettei kellekään kelpaa.
Ja jos ostan leikkeleitä että mies saa jotain eväsleipien väliin, niin sitten lapsetkin näkee ne jääkaapissa ja vaativat ottaa niitä / isommat ottavat itse. Vähän outoa se on sanoa että ne on vaan isille ja pienemmät nostaa kauhean metelin. Meillä ei ole siis edes tällasieen pihistelyyn totuttu...
ap
ettei tule lisää suita ruokittavaksi.
sen sanoit, ei ole tällaiseen pihistelyyn totuttu.
Siis toimintatavat vaihtoon, muuten meno jatkuu samanmoisena. Siksihän monilla vähemmän tienaavilla jää enenmmän säästöön kuin enemmän tienaavilla, kyse on nimenomaan kulutustottumuksista.
Vitamiinipurkit pois. Haloo, ne on ravintolisä. Kun syöt tarpeeksi monipuolisesti säästät niissä pitkän pennin. Aikuinen mies on ihan kypsyydestä kiinni että alkaa syömään vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Mistä näitä miehiä oikein tulee?
Käys vilkaisee esim. marttaliiton sivuja. Paljon löytyy netistä vinkkejä, pihin blogia ym. Siitä sitten suunnittelemaan ja tietysti pitää oppia kestämään sitä että aina ei saa kaikkea mitä haluaa just silloin ostaa.
ei taida nuo ruokamäärä riittää 6 henkiselle perheelle.
Ap: lla on 6 henkinen perhe ja jos joukossa on isoruokaisia lapsia niin ei noilla määrillä saa vatsaa kylläiseksi.
niistä näkee hinnat. Jos nyt rahat ei riitä 6:lle hengelle, niin voi vaihtaa aamupalan vaikka puuroksi. Joten siinä säästyy jo melkein 4 euroa lounaaksi ja iltapalaksi (tai maidoksi). Jauhelihaa on lähes aina edullista. Siitä saa paljon edullisia ruokia esim:Jauheliha pihvit, (käytä muna joka jäi yli munakkaasta.) Sipuli hinta oli kilon paketti, joten siitä riittää moneksi ateriaksi. sipulin hinnaksi tule ateriakohden oikeesti noin 0,20 €.
Makarooni laatikko. kalapuikot, kaalilaatikko jne...
Seitipaketit ovat myös edullisia, laita uunissa isompi satsi.
Toinen keino leikkeileitten ongelmaan. Minä piilotan makkarat pakkaseen, ja teen miehelleni lounaan kun lapset on mennyt nukkumaan. Lapsille tarjoilen paljon hedelmärahkaa, ja teen vispipuuroa jne. Aina löytyy jotain muuta syötävää kun leipää ja leikkeleitä. Porkkana raaste on edullinen lisuke.
Monet on myös unohtanut vellin voiman, jostain kumman syystä (vaikka en itse tykkää) meidän mies ja kaikki lapset syövät makarooni velliä. Tämäkin edullinen aamu- tai iltapala.
Sitten kun teet isomman ateria kokonaisuuden, tarjoile valmiiksi lihat lautaselle ennen kun pyydät lapset syömään. Tai ota jo miehen eväät jo erilliselle lautaselle ennen kuin tarjoilet.
Olen nämä kaikki testannut, ja olemme 7 henkinen perhe + kissa ja meidän viikkoostoksen hinnaksi tuli eilen : 84,70. Siitä voi vähentää kissan ruoan ja 2 karkkipussia = 10 euroa.
Tähän tarvitaan vielä 7 litraa maitoa, ja vähän salaattia.
Kyllä se siitä, tosiaan lähde nyt tarkastamaan vanhoja kuitteja ja ala tekemään ruokalistan. Minä otan tämän aina haasteena, jopa niin että jatkan vaikka tilanne helpottuu. Nyt jää jo joka kuukausi pieni summa säästöön.
Ihan oikeesti tämä toimii, ja saatte tosi hyvää ruokaa ja edullisesti. Nyt vaan nokka pystyyn, siitä se lähtee. Tuu vielä takaisin kirjoittamaan miten meni.
Täytyy soveltaa.
Harmi, ei ole yhtään kuittia lompakossa, olen ahkerana siivonnut kaikki :).
Voiko niitä kinkkusiivuja tosiaan pakastaa? Sulaako ne ällöiksi sitten siellä leivän välissä, vai sulatetaanko ne ensin ennen eväsleivän väliin laittoa vai miten?
ap
Käy luovuttamassa verta, siellä saa syödä mukana olevat lapsetkin ja tarjottavat ovat yleensä hyviä. Tuhdiksi välipalaksi voisi sanoa. Viimeksi kolmen lapsen lautaselle jäi keksejä yms. jotka sitten keräilin laukkuuni, eihän niitä voinut takaisinkaan viedä.
ja nostatte seuraavan kerran rahojen loppuessa sieltä rahaa. Joka kuukausi laitatte tilipäivänä 100 eur säästötilille pahan päivän varalle.
Ja ukolta pankkikortti pois! Ei se voi syödä Hesessä mättöä, jos muu perhe näkee nälkää. Meillä on käyty sama keskustelu. Mä sanoin, että homma ei toimi niin, että vaimo ja lapset syö kotona laihaa jauhelihakeittoa ja ukko syö karvakäsiravintolassa kebebia! Sitten ei ole kenelläkään ruokaa puolen kuun jälkeen!
Ja pakkaat ukolle isoon muoviseen eväsrasiaan tuhtia soosia, makaroonilaatikko, perunalaatikkoa jne. Kyllä lähtee nälkä. Ja lasket miehelle paperille, mitä se ukon kotitekoinen eväs maksaa - noin 1,5 eur - niin ymmärtää. Yhden hese-mössöaterian hinnalla mies syö kotitekoisia eväitä töissä viikon!
Ja jos tiukkaa tekee, menet dyykkaamaan. Ainakin meilläpäin Cittarin ja Prisman roskikset on lukkojen takana, mutta Lidlin ei. Eli heti sulkemisaikaan menet Lidlin roskiksista noutamaan pakatut ruuat. Kanaa, jugurtteja, leipää jne. Mutta heti sulkemisaikaan, että ei ole ehtineet pilaantua.
Ja kulutustottumukset remonttiin! Meilläkin käy usein isoja lapsiperheitä istumassa iltaa, syödään ja jutellaan, saunotaan. Meillä 5- henkinen perhe kuten suurimmalla osalla meidän tutuista eli vähintään 10 henkilöä syö kerralla. Ei koskaan tarjota viiniä, apua =) Meillä on kirjoittamaton sääntö kaveriipiirissä että alkot tuo jokainen itse, eli olutta ja siideriä käytännössä nautitaan, mutta ei me mitään kännejä juoda. Viimeksi tarjottiin syömiseksi pihalla kaasugrillissä paistettuja lettuja (halpaa ja lapset sai juosta samalla pihalla ja ihmetellä ulkogrillausta), lettujen päälle itsepoimituista marjoista itse keitettyä lettuhilloa (eri laatuja oli tarjolla). Lisukkeena oli salaatti (tavallinen salaatti, rucola, viinirypäleitä, tomaattia, kurkkua, halpaa fetaa). Kahvin kanssa jälkkäriksi oli itsepoimituista mustikoista ja vadelmista tehty iso pellillinen kuningatarpiirakkaa. Ja kaikki tykkäsivät! Ja saunassa sitten ne omat alkot plus X-tra sipsejä. Eli ei vieraille tarvitse sisäfilettä syöttää, jotta ilta on onnistunut!
Samoin viemiset ei tarvii olla kaksiset. Lapsille vaikka saippuakuplapullot (1 eur/kpl) ja aikuisille esim kesäiset keittiöpyyhkeet (Vapaa Valinnasta parilla eurolla). Kerran vein viemiseksi meidän pihalta puutarhavadelman pistokkaita kauniissa paketissa (= ilmaisia viemisiä). Eli mielikuvistusta kehiin!
Teen aina niin, että otan pakastetun leivän ja makkaran pakkasesta. Laitan voin / maragariin / kinkkusiivun päälle. Pakastepussiin valmiin leivän ja ne jääkaappiin. Viereen laitan tomaatin jonka mies myös nappaa mukaan aamulla. Ei ollenkaan maistu pahalle, eikä vetisty.
Ja, koska ei ole kuitteja. Käy huomenna kaupassa ja kirjaa vähän ylös sinnepäin mitä luulet tarvitsevan. On vähän helpompaa keksiä syötävää. Jos tulee cittarin mainoslehtinen, katso tarjoukset. Tosin ne ei aina ole halpoja ! Kannattaa vaan olla vähän tarkempi. Yritä keinolla millä hyvänä pysyä tuossa 15,50 budjetissa, niin siitä se lähtee.
Mun tili tuli ja meni myös, seuraavat rahat mulle tulee 15.7. paitsi lapsilisät tuossa tämän viikon lopulla.. Mutta nyt tilillä 355e, lapsilisät, mitäs se on kolmesta lapsesta 352e jottai..
Kuun lopussa lainan lyhennys 840e. Pieni gäppi jää tuohon ja ruokia ei ole vielä ostettu..
Miehellä yritys, joka _ehkä_ voi tuottaa tällä aikavälillä jonkun verran, mutta riippuu ihan asiakkaiden maksuhalusta ja -kyvystä, mitä saa irti. Ihmset on ärsyttävän huonoja maksamaan laskujaan nykyään!
Meitä 2 aikuista ja 3 lasta siis.
Että valita sinä vaan, ootte sentään plussalla ap.
En tiedä teidän lasten ikää, mutta puistoruokailuja saattaa olla vielä jossain? Ruuaksi sit vaan tarjous jauhelihaa, kauden vihanneksia, makkaraa, halpis litran jugurtteja, puuroa, keittoja, risottoja, tiivistemehuja... Nauttikaas kesän ilmaisriennoista - uimarannoista, ilmaiskonserteista jne. Tunkekaa jonkun mökille makkarapaketin kera (mut kertokaa etukäteen, että tuotte pelkkää makkaraa kun on hanat tiukilla ja varmistakaa et on ok). Jos lapset on esim. partiossa laittakaa kesäleirille ja junailkaa maksu syksylle. Onnistuu varmasti! Ja jos haluu tienata pientä extraa on mansikkasato pian kypsää ja poimijia tietääkseni liian vähän. Mut teineillehän tuollainen on hyvä tapa tienata!
mato-ongelle :) varmasti tykkää kun ongitaan ja vielä enemmän kun ne syödään. Kalastan ihan vaan harrastuksena, mutta kivaa on myös syödä tuoretta kalaa.
Meillä kans tiukkaakin tiukempi kuukausi. On syöty hernekeittoa (itse tehty herneistä... lapsista 4/5 jopa pitää siitä ja viideskin syö), ja riisiä ja linssejä ja papukastikkeita (ollaan kasvissyöjiä). Kun pitää syödä "paremmin" niin ranskalaisia perunoita pakastealtaasta, ne on lapsille juhlaa vaikka aikuisille huokailun aihe.
Leivänpäällisiä ei ole juuri ostettu, paitsi kurkkua, tomaattia ja salaattia. Juustoja tai makkaroitahan me ei käytetä muutenkaan, mutta samalla lailla kalliita on vastaavat kasvisjutut ja -tahnat. Margariinikin käydään erikseen hakemassa s-marketista kun siellä halvin.
En tiedä teidän lasten ikää, mutta puistoruokailuja saattaa olla vielä jossain? Ruuaksi sit vaan tarjous jauhelihaa, kauden vihanneksia, makkaraa, halpis litran jugurtteja, puuroa, keittoja, risottoja, tiivistemehuja... Nauttikaas kesän ilmaisriennoista - uimarannoista, ilmaiskonserteista jne. Tunkekaa jonkun mökille makkarapaketin kera (mut kertokaa etukäteen, että tuotte pelkkää makkaraa kun on hanat tiukilla ja varmistakaa et on ok). Jos lapset on esim. partiossa laittakaa kesäleirille ja junailkaa maksu syksylle. Onnistuu varmasti! Ja jos haluu tienata pientä extraa on mansikkasato pian kypsää ja poimijia tietääkseni liian vähän. Mut teineillehän tuollainen on hyvä tapa tienata!
Toivotaan että tulisi ensi kuussa, mies vaihtanut työpaikkaa niin ei ole täyttä lomakertymää. Itse olen kotona.
Rahaa tulee siis 20.7. seuraavaksi. (Paitsi kotihoidontuki ja lapsilisä, mutta ne menee suoraan kaikki lainoihin, näin laskin.)
Harmi vaan että ei täällä ole puistoruokailuita.
Luulen että nautimme ihan kotiympyröistä, rannalle, konsertteihi jne. lähteminenkin maksaa (bensa / bussi jos menee).
Eikä oo tutuilla mökkejä (onneksi) :), ja bensaa siinäkin menisi.
Kyllä me kotona pärjätään ihan hyvin ja keksitään tekemistä, edullisia ruokia tosiaan vaan pitää keksiä.
Ei oikein huvita lähteä mihinkään, yleensä siitä tulee helposti lisäkuluja vaan kuitenkin.
Harmi vaan että ei oikein viitsisi tuttuja kutsua kylään kun ovat tottuneet että meillä saa hyvät serviisit / grillaus, hienot salaatit, viinit jne. kuuluu asiaan...
eikä toisaalta huvita mihinkään mennäkään kun menee bensaa + pitää olla hienoja tuliaisia.
Vaikka just kesällä olisi kiva ollut nähdä kavereita ja pyytää kylään.
Harmi vaan ettei nykyään oikein riitä enää pelkkä grillimakkara ja kahvipulla tarjoiluksi. (ihmisillä kaikenmaailman ruokavaliot ja uskontorajoitteet jne.)
ap
nk. försköttiä? Mä olen kerran pyytänyt parikymppisenä festareiden takia :)
hakea eu-ruokatukipussia, meillä niitä jaetaan kaikille lapsiperheille, 5 hlön perhe saa jo halutessaan 2 pussia.
Mahdollisuuksien mukaan tee itse edullisia puuroja, kiisseleitä, pannaria yms...
Tarkista olisiko käyttörahaa esim. s-bonus tilillä tai muu vastaava etukortti.
Jos oikein tiukka tilanne tulee niin onko omilta vanhemmilta mahdollisuus saada pientä lainaa ravintomenoja varten?