Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2-osaisesta sukunimestä luopuminen avioliiton aikana

Vierailija
20.06.2011 |

Harkitsen 2-osaisesta nimestä luopumista eli oman oman nimeni ottamista takaisin käyttöön. Olen naimisissa ja mietin miten mieheni asiaan suhtautuisi. Meillä ei ole mitään ongelmia tms. Onko kukaan tehnyt näin ja mikä oli reaktio?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kysynyt mieheltä mitä mieltä on. Mutta arvaan, ettei ilahtuisi.

Mua kiinnostaa miksi te muut muuten harkitsette tuota nimenvaihdosta?

Vierailija
2/10 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harkitsen ja syy siihen on se että tyttönimeni on vain meidän suvulla oleva ruotsinkielinen vähän harvinaisempi nimi. Toinen syy on että en koe kuuluvani tähän sukuun jonka sukunimeä kannan, vaan enemmän omaan nimeeni. Lapset ovat isänsä nimellä, mutta muuttakoot isona jos tahtovat. Naimisiin mennessä mies oli hyvin ehdoton asiasta joten vähän pakosta otin hänen nimensä, mutta nyt alkaa pehmetä vaihdolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoi takaisin tyttönimelleen, heti kun se tuli naisille mahdolliseksi. eipä sitä oo kukaan erityisemmin ihmetelly, mutta ex-anoppi onkin aika kärkäs ja kovatahtonen nainen.

Vierailija
4/10 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaksiosainen nimi on aika hankala kun molemmat nimet ovat pitkiä. Ja minäkin otin hieman vastentahtoisesti miehen nimen. Mies oli ehdoton enkä halunnut ruveta riitelemään. Tosin riitahan siitä nyt tulisi jos sanoisin että halua jättää hänen nimensä pois.

Vierailija
5/10 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoi takaisin tyttönimelleen, heti kun se tuli naisille mahdolliseksi. eipä sitä oo kukaan erityisemmin ihmetelly, mutta ex-anoppi onkin aika kärkäs ja kovatahtonen nainen.

Vierailija
6/10 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani lisäsi nimiinsä kutsumanimensä ja se ainakin oli pelkkä ilmoitusluontoinen asia eikä maksanut mitään.

Vierailija
7/10 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksiosaisesta en tiedä. Mutta jos on ottanut miehen sukunimen mennessään naimisiin aikana, jolloin pelkkää omaa nimeä ei saanut pitää, ei se maksa mitään. Tai maksaa tietty korttien uusiminen jne. Mutta itse prosessi ei. Jos taas vapaaehtoisesti on ottanut miehen nimen, vaikka olisi jo voinut pitää omansakin, se maksaa. Taksaa en tiedä.

Tunnen myös tapauksen, jossa nainen vaihtoi kesken liiton oman nimensä takaisin. Mikäs siinä. Mikä ihmeen vaatimus mieheltä on pakottaa toista vaihtamaan nimensä? Ite en ikinä vois kuvitellakan ruveta yhtäkkiä jonkun muun nimiseksi. Vaikkei oma nimeni niin kovin kaunis olekaan, on se vahva osa identiteettiäni.

Vierailija
8/10 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä se maksanut mitään. Luulisi, että miehen nimen pois jättäminen ei niin ikään maksaisi mitään - vastaava tilanne kuitenkin.

Mitä sen on väliä mitä muut ajattelevat nimestäsi? Vaihda ihmeessä, jos haluat. Ehkä joku luulee, että olet eronnut, mutta eiköhän asia oikoonnu ajallaan (mun pomo muuten luuli, että olen eronnut, kun jätin tyttönimeni pois! Että eivät kaikki taida tietää missä järjestyksessä nimet ovat kaksiosaisissa nimissä)

Vierailija
9/10 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelleni asia on kuulemma ok mutta mietityttää silti

Vierailija
10/10 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa keski-ikäinen nainen vaihtoi tyttönimeensä avioliiton aikana, ei ollut kaksiosasita sukunimeä, vaan miehen nimi. Muistaakseni kukaan ei kummastellut asiaa, tämä tapahtui jo noin 10 v sitten. En tiedä miehen reaktiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme