Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

'riitaa' mielikuvistusleikeissä

Vierailija
20.06.2011 |

Meillä 3,5-vuotias on alkanut leikkiä tosi kivoja mielikuvitusta vaativia leikkejä, esimerkiksi junaradasta, automatosta ja palikoista (rakennuksia) tekee kaupunkeja, joissa mielikuvitusihmiset tai legoukot ajelevat pikkuautoilla ja tekevät kaikenlaista.

Ongelmaksi on nyt muodostunut se, että lapsi ei vielä ymmärrä, että en voi tietää mitä hän ajattelee. Lähes joka kerta leikki päättyy kiukkuun, kun lapsi esimerkiksi haluaa, että minun mielikuvitushahmoni näkee jonkun asian, jota ei oikeasti näy. Lapsi yrittää selittää minulle, että ukko näkee sen leikisti tms. Sitten jos 'näen' sen leikisti väärin eli eri tavalla kuin lapsi on ajatellut, lapsi hermostuu. Olen yrittänyt selittää rauhallisesti, että en voi tietää, mitä lapseni haluaa leikissä tapahtuvan, jos hän ei kerro minulle, mutta lapsi vaan hokee, että 'se ukko näkee sen leikisti' tms. mutta ei siis suostu kertomaan, mistä asiasta on kyse. Vaikkapa siis näin, että ukko näkee jonkun palikoista tehdyn rakennuksen, jossa lukee leikisti 'pankki', mutta kun minä luulen, että se on leikisti kauppa, lapsi hermostuu. lapsi ei siis tämän jälkeenkään suostu sanomaan, että se on pankki, vaan hokee vaan että 'se ukko lukee siitä kyltistä' tms.

Tuon ikäisen ei kai vielä tarvitsekaan täysin ymmärtää näitä asioita, siis että mitä muut ymmärtävät, näkevät tai tietävät. Harmi vaan, kun kiukkua tulee jatkuvasti samasta asiasta, enkä oikein itsekään tiedä, kuinka tilanteessa kannattaisi toimia.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kiva kuulla, onko muilla ollut samanlaista.

Onko lapseni ajattelutapa normaalia tuohon ikään kuuluvaa?

Miten toimisin itse? Pitäisikö lopettaa nämä leikit kokonaan hetkeksi? Tuntuu, että joudutaan aina ihan pattitilanteeseen, josta ei päästä eteenpäin.

Oli paljon helpompaa, kun lapsi kiukutteli vaikkapa herkuista, silloin vain sanoin, että nyt ei syödä, vasta lauantaina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän