Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voisin tehdä ystävän kanssa/hyväksi? Riehuu ja pistää välejä poikki ystäviensä kanssa, syynä

Vierailija
20.06.2011 |

se, että äitinsä on sairastunut vakavasti ja joutunut hoitoon pysyvästi. Ystävä on aivan rikki, syyttää läheisiään tilanteesta, ei käy enää töissä ja avomiehensä tekee kahta työtä että saa laskut maksettua ja on itsekin aivan rikki. Tilanne on aivan sekava, kaveri ei vastaa puhelimeen kun ei jaksa puhua, riehuu jne. Raahaanko sen jonnekin juttelemaan vai mitä tässä pitäisi tehdä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raahaa se juttelemaan johonkin. Ihanaa että edes sinä välität. Hienoa olisi tietysti, jos saisit muutaman muun läheisen kanssasi puhumaan hänelle järkevästi, ehkä olisi paikalla että joku ammattihenkilö tulisi myös mukaan ja mies tietysti.

Pitäisihän hänet saada tuosta shokkivaiheesta yli ettei pilaa kokonaan omaa elämäänsä.

Vierailija
2/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sä tarkoitat tuolla riehumisella?

kiva että olet huolissasi, mutta kuitenkin jos tällä sun kaverilla on mies niin se olisi hänen asia toimittaa asianomainen hoitoon jos on sen tarpeessa.

en mä usko että sä voit oikein mitään tehdä jos ei kaveri ole sun lähiomainen ja ei halua puhua sun kanssa. ikävä kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa välit poikki jos joku esittää eriävän mielipiteen. Miehelle huutaa ja minulle ei vastaa puhelimeen. Mies soitti minun miehelle ja itki, koska alkaa olla aivan loppu kahden työn kanssa, kun maksaa kaverini laskut myös. huhhei mikä tilanne.

t.ap

Vierailija
4/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa välit poikki jos joku esittää eriävän mielipiteen. Miehelle huutaa ja minulle ei vastaa puhelimeen. Mies soitti minun miehelle ja itki, koska alkaa olla aivan loppu kahden työn kanssa, kun maksaa kaverini laskut myös. huhhei mikä tilanne.

t.ap

Ammattiapuun ja pian. Ihminen on hajoamassa.

Vierailija
5/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sä tarkoitat tuolla riehumisella?

kiva että olet huolissasi, mutta kuitenkin jos tällä sun kaverilla on mies niin se olisi hänen asia toimittaa asianomainen hoitoon jos on sen tarpeessa.

en mä usko että sä voit oikein mitään tehdä jos ei kaveri ole sun lähiomainen ja ei halua puhua sun kanssa. ikävä kyllä.

jotain tilanteelle tehdä jne.

t.ap

Vierailija
6/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni tuntee miehiä, jotka osaisivat toimia järkevästi tällaisessa tilanteessa? Itse tunnen tasan nolla. Tunnepuolen kriisit ovat naisten kontolla, joten mahtavaa että ap olet valmis tekemään jotain.

Soita tuolta apua, tietävät mitä kautta tilannetta pääsee purkamaan:

http://www.omaisten.org/index.php?option=com_content&view=article&id=20…

Vierailija
7/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni tuntee miehiä, jotka osaisivat toimia järkevästi tällaisessa tilanteessa? Itse tunnen tasan nolla. Tunnepuolen kriisit ovat naisten kontolla, joten mahtavaa että ap olet valmis tekemään jotain.

Soita tuolta apua, tietävät mitä kautta tilannetta pääsee purkamaan:

<a href="http://www.omaisten.org/index.php?option=com_content&view=article&id=20…" alt="http://www.omaisten.org/index.php?option=com_content&view=article&id=20…">http://www.omaisten.org/index.php?option=com_content&view=article&id=20…;

aika itsepäinen ja taitaa näyttää kaapin paikankin heidän taloudessaan :)

Kiitos linkistä, täytyy tutkia. Jos ei muu auta niin menen miehen avulla heille tänään töiden jälkeen ja pakotan sen naisen kuuntelemaan järkipuhetta. Tiedän että taustalla on masennusta, mutta mielestäni ollut jo vuosia hoidossa.

t.ap

Vierailija
8/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä mitään. Aikuista ei voi auttaa väkisin. Valitettavasti. Ystävättäresi miehen on otettava vastuu itsestään ja omasta hyvinvoinnistaan.

Pidä näppisi erossa koko jutusta. Älä leiki hyväntekijää.

Vierailija
9/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä mitään. Aikuista ei voi auttaa väkisin. Valitettavasti. Ystävättäresi miehen on otettava vastuu itsestään ja omasta hyvinvoinnistaan.

Pidä näppisi erossa koko jutusta. Älä leiki hyväntekijää.

teen jotain, jos ei kukaan muu tee. Sitä varten ne ystävät ovat.

t.ap

Vierailija
10/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oireet vittaisivat siihen,yrittäkää avomiehen kanssa saada ystävä ammattiauttajan puheille jossa voi sitten purkaa pahaa oloaan.

Vierailija
11/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväsi mies tarvitsee tukea, sillä jos hänkin hajoaa tuossa tilanteessa, niin sitten tuskin uskaltaa ajatella mitä tapahtuu. Hänen on nyt jaksettava arjessa. Voitteko miehesi ja sinä kannustaa häntä hakeutumaan vaikka työterveydenhoitoon?

Onko ystäväsi äiti joutunut mielisairaalaan, vai sairastaako hän jotain kuolemaan johtavaa sairautta? Ajan takaa sitä, että pelkääkö ystäväsi äitinsä kuolemaa vai sitä on itsekin "hullu"?

Ehkä mainitsit jo, mutta onko ystävälläsi sisaruksia, joilla tämä sama äiti-tilanne, mutta ovat kestäneet sen paremmin? Silloin voisit liittoutua heidän kanssaan auttamaan ystävääsi.

Onpas vaikea tilanne ... Mutta olet hyvä ystävä. Toivottavasti ystäväsi toipuu ahdistuksestaan.

Vierailija
12/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pysyä rauhallisena ja ehkä jopa etäisenä. Ehkä murtuu jossain vaiheessa ja tarvii ammattiapua. Käske lepäämään. Nukkumaan, syömään ym. ja ottamaan rauhallisesti. Asiat voidaan puida myöhemminkin. Ystävälläsi taitaa olla voimat lopussa, pelkää, että kaikki katovat ja ajaa tiedostamattaan muut ihmiset pois ympäriltään. Sellainen jätän-jotta-en-tulisi-jätetyksi - tunne?

Vierailija
13/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vaan kuuntelisit ystävääsi, ainakin ensialkuun. Voisi olla parempi jättää järkipuheet vähän tuonnemmaksi, ja kuunnella, ottaa vastaan kaikki mitä hänellä on sanottavanaan/huudettavanaan/riehuttavanaan. Auta häntä pukemaan sanoiksi se tuska, menetys ja ikävä, joka nyt purkautuu väkisin ulos hallitsemattomasti. Menkää vaikka johonkin mökille, ottakaa pari pulloa viiniä mukaan ja anna hänen puhua. Hän lopettaa kyllä riehumisensa kunhan on huutanut pahan olonsa edes vähän vähemmäksi.Kun hän on saanut ne pahimmat olonsa ulos, voit alkaa varovasti "puhumaan järkeä" hänelle, jos hän on vastaanottavainen.

Myös kaikenlaiset arkiset välittämiset merkitsevät hänelle paljon. Tee vaikka iso uunivuoallinen makaroonilaatikkoa ja hae pari litraa maitoa ystävällesi ja miehelleen.

Olen joskus itse ollut aika vastaavassa tilassa kuin ystäväsi. Kaikki yrittivät kauhealla kiireellä "korjata" minua, oli interventiota jne. Ketään ei näyttävän kiinnostavan miksi käyttäydyin niin kuin käyttäydyin.

Ystäväsi riehumisen taustalla voi olla jotain aika yksinkertaista.Ehkä hän riiteli rajusti äitinsä kanssa juuri ennen oman äitinsä sairastumista ja syyttää siitä nyt itseään.

Näytä ystävällesi, että välität hänestä ja haluat auttaa ja kuunnella häntä heti kun hän on valmis.Sano, että vaikka hän olisi miten vaikea ihminen nyt, et silti hylkää häntä ja hän on aina tervetullut luoksesi.

Ja sitten kun hän on itse siihen valmis, etsi hänelle hyvä terapeutti. Jos asutte lähellä Tamperetta, voin suositella omaa terapeuttiani, Hän on lämmin ja lempeä ihminen, sekä loistava terapeutti.

Vierailija
14/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku aikaisemmin mainitsikin, että tukekaa miestä. Tämä on nyt myös tärkeää, etenkin kun mies tuntuu olevan miehesi ystävä. Antakaa miehen purkaa sydäntään, ohjatkaa miestä tarvittaessa eteenpäin jne.

Ilmaise ystävällesi, että et ole hylännyt häntä. Jos hän ei vastaa puhelimeen, laita tekstari: 'olet ajatuksissani, soittele jos siltä tuntuu' tms.

Jos hän suostuu ottamaan tuota konkreettista apua vastaan, voit tosiaan viedä ruokaa tai vaikka mennä kahvittelemaan omien pullien kanssa.

Aikuista on tosiaan aika vaikea saada hoitoon pakolla, eikä se välttämättä ole järkevääkään jos ihminen itse ei ole valmis ottamaan apua vastaan. Ystävälle voi myös tulla tunne, että hänestä ei välitetä sellaisena kuin hän on, jos kaikki vaan yrittävät sanoa, mitä hänen pitäisi tehdä tai tuntea, miten käyttäytyä jne.

Mutta ole lähellä, niin paljon kuin hän antaa, ja kun luottamus rakentuu vähitellen, ala ottaa puheeksi mahdollista hoitoon hakeutumista. Ja pidä taas itse huoli, että jaksat. Älä ota hänen kuikuttelujaan henkilökohtaisesti, vaan etsi itsesi ympärille ihmisiä, joilta saat vastavuoroista ystävyyttä, kun hän ei nyt siihen kykene.

Vierailija
15/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenterveysongelmien kohdalla näin voi oikeasti ollakin.

Vierailija
16/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä ei ole mt-ongelma, vaan muistisairaus.

t.ap

Vierailija
17/17 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittamisessa, kun en lähtenyt kesken päivän hoitamaan hänen asioitaan. On siis saikulla kotona. Voihan räkä mikä tilanne, ihan mahdottomaksi menee.

t.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi