Siis mistä näitä akkoja sikiää, joka helkkarin allergia ketjussa
aukovat päätään. Eivätkö voi ymmärtää sitä allergista.
Kommentit (55)
Mun lapsi ei kuole, jos saa ruoka-ainetta, jolle on allerginen. Saa kovat vatsakivut ja pahan ripulin, jota itketään seuraava yö. Meillä ei ole lääkärintodistusta allergiasta. Ihan itse olen todennut, että vatsa toimii, kun ei tuota ainetta saa. Luojan kiitos hänen koulunsa keittäjä on ihminen, joka ottaa työnsä vakavasti, eikä vähättele asioita vanhempien ylireagointina.
osa on "allergisia" (koska äiti haluu huomioo) ja osa on oikeasti.
Esim. eräs tuttu väitti lapsellansa olevan laktoosi-intoleranssi ja koulu sitten pyysi lääk.todistuksen (koulussa tapana), mutta kas kummaa lääkäriltä ei sitä herunut. :DDDDDDDDD
syöjät varmasti sanovatkin, että voivat syödä pienen palan tomaattia silloin tällöin tms. Mutta kyse onkin niistä jotka vaahtoavat etteivät voi syödä YHTÄÄN, heti tulee kuolema, mutta kun silmä välttää niin ollaan itse ottamassa näitä tuotteita, eikä haittaa yhtään. SE OTTAA PÄÄHÄN! ja vie uskottavuutta.
Samoin koulun keittolaan äitien itse tuomat listat, ei lääkärien.
ainakaan ala noin tarkkaan selittämään.
Sanon vain mille aineille olen allerginen. Ei siinä viitsi alkaa selitteleen miten on millekin aineelle allerginen ja mitä se aiheuttaa.
Lääkäreiltä voi olla vaikea saada edes mitää listoja. Julkisella puolella allergiatesteihin pääseminen on ihan onnenkauppaa.
Meillekin on monta vuotta sanottu, että välttäkää niitä mistä tulee oireita ja tarpeen mukaan lääkitään. Testejä ei tk:n mukaan enää nykyään tehdä.
Pari viikkoa sitten käytiin lapsen korvakierteen takia korvalääkärillä, joka yllättäen sanoi että allergiat pitää tutkia että saadaan lääkitys kohdalleen. Ja lapsi pääsi testeihin ö.ö (eihän me niitä testä olla vaadittu vasta kuin monta vuotta)
Jospa se keittiötädinkin äksyily nyt loppuu ...
Mä otan ainakin todesta nämä allergiat. Eihän sitä voi tietää kuka saa minkäkinlaiset oireet ja ambulanssia tarvitaan. Nämä kesät ovat ihan kaaosta, kun tulee vieraita lapsia ympäri kaupunkia eikä mitään tietoja kerrota keittiölle asti. Sitten ruokailun yhteydessä herätään, et hei tämä kala-allerginen ei saanut ruokaa. Meille tulee valmis ruoka joten tällainen lapsi syö sitten "ei oota". Ja joka kesä samat ongelmat. Nytkin teen salapoliisin työtä että saan selville heinäkuun allergiset tenavat ja pystyn tilaamaan heille ruokaa.
Tämän viikon olen työskennellyt ns. muissa hommissa ja siinä sivussa keittiöllä häärännyt ulkopuolisen keittäjän kanssa, joka ei huomioi allergisia. Maidoton ei saa pullaa lainkaan vaikka olen siitä aamulla jo maininnut. Kauraton syö kaurapuuroa ja leipää joka sisältää kauraa. Laktoosittomat syövät tavallista maitoa. Munattomat saavat munavoita siinä missä muutkin. Kamalaa katsottavaa. Jos henkilökunta ei tajua kyseenalaistaa ruokia niin sinne meni kuin mpen kitaan. Tämä keittäjä sekoittaa maidottoman ja laktoosittoman samaksi vaivaksi. No kädet ristiin ja onneksi kukaan ei ole niin allerdinen että ambulanssia tarvitsevat.
Olen ollut kokkina useissa eri ravintoloissa ja törmännyt näihin "allergioihin" paljon. Viimeisimpänä työskentelin lounasravintolassa, jonka asiakkaista huomattavan usea oli keliaakikko. Teimme heille luonnollisesti gluteenitonta ruokaa. Useat keliaakikot saattoivat kuitenkin maistaa myös juuri paistettua vehnäpatonkia. Mainitsin muutaman kerran leivän sisältävän gluteenia, mutta söivät tyytyväisinä.
Keittiössä on pakko kuitenkin panostaa erityisruokavalioihin. Keliaakikkoja varten käytämme eri veitsiä, hanskoja ja pesemme huolellisesti keittiön. Osittain täysin turhaa työtä.
eli-olen ollut monta vuotta samassa koulussa,ja oppinut tuntemaan lapset, ja niiden oireet.
myöskin on näitä joukossa,että allergialistalla lukee paprika---teen oman annoksen ilman paprikaa,ja lapsi kysyy,"miksen voi syödä tuota tavallista ruokaa?" vastaan: "koska siinä on paprikaa" . lapsi: "ai,kyllä paprikaa syön kotonakin!"
listä on loputon,joista selviää,että allergiat ei pidä paikkaansa.
olen lapsille tuttu,ja juttelen heidän kanssaan muutenkin,ja kyllä on selvinnyt,että ei mitään ole ollut.
ja yleistä on näiden moniallergisten äitien lääkärillä kirjoitetuissa "allergialistoissa",että äidin idea siinä listassa on,että koska lapsi voi syödä vain niin vähän sallittuja ruoka-aineita,se listää kiellettyihin myös ne,joista lapsi ei pidä,jotta "edes syö jotakin"---eli vain niitä aineita,joista pitää. SE EI OLE ALLERGIAA.
jatkan samalla lailla.koskaan ei ole valitettu.
en jaksa enää vastailla tähän ketjuun.
mutta toivottavasti lapsenne tulevat kouluun,jossa minä teen ruoan--->lapsenne oppivat syömään.nirsoilematta. syövät edes koulussa kunnolla.
-kt
Itse olen leirikeskuksessa töissä. "Kala-allergisen" ja kala-allergisen erottaa siitä, että toinen syö kalapuikkoja ja toinen ei, kun taas seitisoppaa ei syö kumpikaan.
Noita moniallergisia käy leirikeskuksessa paljon ja ne kyllä erottaa! Ne tulee keittiöön varmistamaan oman allergialistansa leirin alussa ja ruokailuilla omat ruokansa, jos niitä yhtään epäilyttää. Ja mitä pienempi sallittujen aineiden lista, sitä kiitollisempia he ovat ruoasta, jota heille valmistetaan.
"allergiset ovat niin kovia liioittelemaan ja vinkumaan. se alkaa jo päiväkoti-iässä,vanhemmilta. olen koulun keittiössä töissä,ja osaan jo suodattaa,kuka on oikeasti allerginen jollekkin ja kuka ei. eli vanhemmat,teidän allergialistoilla pyyhitään persettä. t.keittiöntäti"
Mistä oikeasti tiedät kuka on allerginen ja kuka ei? Siitäkö, kenelle tilataan ambulanssi ja kenelle ei, kun teet omia ruoka-altistuksia? Todella pelottavaa.
T: kahden lapsen äiti, toinen lapsi moniallerginen (hyvin rajattu ruokavalio) ja toisella lapsella ei ensimmäistäkään allergiaa
Olen ollut kokkina useissa eri ravintoloissa ja törmännyt näihin "allergioihin" paljon. Viimeisimpänä työskentelin lounasravintolassa, jonka asiakkaista huomattavan usea oli keliaakikko. Teimme heille luonnollisesti gluteenitonta ruokaa. Useat keliaakikot saattoivat kuitenkin maistaa myös juuri paistettua vehnäpatonkia. Mainitsin muutaman kerran leivän sisältävän gluteenia, mutta söivät tyytyväisinä.
Keittiössä on pakko kuitenkin panostaa erityisruokavalioihin. Keliaakikkoja varten käytämme eri veitsiä, hanskoja ja pesemme huolellisesti keittiön. Osittain täysin turhaa työtä.
Meillä oli kymmenen ruokavierasta ja suunnittelin menun vähälaktoosiseksi ja gluteiinittomaksi. Lisäksi muokkasin reseptejä niin, että todella moni tavallinen ruoka-aine jäi pois. Olin ruokiin ihan tyytyväinen ja halusin nähdä sen vaivan, että allergiset saavat kerrankin syödä ihan samaa kuin muutkin.
Ainoa tarjottava, joka ei sopinut kaikille, oli tavallinen vehnäpatonki. Kuinka ollakaan, moni normaaliruokavaliota noudattava jätti sen ottamarta, kun itsetehtyä ruokaa oli paljon. Eniten patonkia mussutti keliakiasta etukäteen ilmoittanut henkilö.
En väheksy allergioita, ja noudatan aina vieraiden toiveita. Olen ollut vieressä kun ystävältäni on ollut henki lähteä kyläpaikan emännän tekemän virheen takia.
Kerran soitettiin perään ja kerrottiin, että lapsi saanut juuri väärää puuroa, mitä tehdään, soitetaanko ambulanssi.. Siinä päiväkodissa oli onneksi ammattitaitoinen keittiöntäti ja muu henkilökunta
eli vanhemmat,teidän allergialistoilla pyyhitään persettä.t.keittiöntäti
mitä äiti sanoo ja käskee.
niin se nykyisin vaan menee.tämän myöskin eräs "allergisen " lasen äiti sanoi minulle,ja kirjoitti sen vielä paperille.urpo:D-kt
Se johtuu ihan siitä, että lääkärit eivät suostu kirjoittamaan sitä listaa !
Eivät kirjoittaneet sitä silloin, kun allergisoivia ruokia ja mausteita oli tosi paljon, eivät kirjoita sitä nyt, kun lista on lyhyt ja siinä on vain muutama tuote.
Meillä lapsen allergiat on tutkittu prikc-testein kun lapsi oli parivuotias.
Mitään ei näkynyt. Lääkäri sanoi, että oireenmukaisesti mennään.
Lapsen allergia on ulosteoireinen. Pihvi, jossa on soijaa (proteiinia, rouhetta, lestiiniä tms) aiheuttaa ripuloinnin. Yksi tällainen ja tenava pieree ja paskoo loppupäivän housuunsa. Tosi kiva olla koulussa sitten.
Päiväkodin keittäjä , sijaiset, tarjosivat lapselle ruokaa, jossa oli allergisoivia ruoka-aineita.
Lopputulos: lapsi ripuloi pihalla haalariinsa, lapsi ripuloi yölläkin housuunsa.
Ei onneksi tullut hengenahdistuksia eikä kuollut. Ainoastaan teki housuunsa.
Jos sitä allergisoivaa olisi saanut joka pv, olisi lopputulos ollut sama kuin silloin, kun allergiat puhkesi: joka päivä jopa 6 x pv:ssä ripulia, joka veti peffan auki ja lapsi parkui kivusta. Vatsakipuja, painon aleneminen ja pituuskasvun pysähtyminen.
"Kala-allergisen" ja kala-allergisen erottaa siitä, että toinen syö kalapuikkoja ja toinen ei, kun taas seitisoppaa ei syö kumpikaan.
Tietenkin allergisilla on myös makumieltymyksiä. Osa kala-allergisista voi syödä pakastettua kalaa. Voivat siis sydä kalapuikkoja ja pakasteseitä. Usein listassa lukee kuitenkin yksinkertaistettuna että on kalalle allerginen.
Jos kalaruoan tilalle on saatavilla toistakin ruokaa niin toki sitä valitsee sen vaihtoehtoisen ruoan (vaikkapa nakkikeiton seikeiton tilalle) jos se on parempaa. Jos taas kalapuikoista tykkää ja niitä voi syödä niin tietenkin valitsee ne.
Poikamme oli pienenä alleginen perunalle. Paitsi pakastetulle perunalle. Ranskalaisia siis pystyi syömään, keitettyä perunaa ei. Pakasteperunamuusista ei pitänyt, vaikka sitä olisikin voinut syödä.
"Osa kala-allergisista voi syödä pakastettua kalaa. Voivat siis sydä kalapuikkoja ja pakasteseitä. Usein listassa lukee kuitenkin yksinkertaistettuna että on kalalle allerginen."
Nämä allergialistat pitäisi kirjoittaa niin kuin ne on. Ainakin suurkeittiössä helpottaa jo se tieto, että pakastettu kala käy. Itse pyrin kirjoittamaan allergiat tarkasti, jotta ruokavalio ei turhaan kaventuisi. Tällaisissa tapauksissa voisi kirjoittaa esim. "kala-allerginen, pakastettu kala käy kypsennettynä".
Itse esim. olen allerginen raa´alle ulkomaiselle tomaatille ja omenalle, mutta pystyn syömään kotimaista tomaattia ja omenaa tuoreena sekä kaikenmaalaisia omenoita/tomaatteja keitettyinä. Allergialistaan kirjoitan siis: ei ulkomaalaisia tomaatteja/omenoita kypsentämättöminä. Tämä allergia tullut iän myötä (torjunta-aineille herkistyminen?) yhtäaikaa astman kanssa. Oireena on suupielien halkeilu ja kielen meneminen haavoille.
jotka kyllä toiminnallaan pilaavat mainettaan. Miehen suvussa on paljon keliakiaa, ja etenkin tällä vanhemmalla sukupolvella on heikko tietämys keliakiasta ja ajattelevat, että voihan vähäsen ottaa (etenkin ravintolassa), eivätkä ymmärrä, että vaikka ei tule oireita, niin suolinukka siinä kärsii ja seuraukset voivat olla vakaviakin.
Mieheni taas on todella herkkä ja onneksi vain kerran on käynyt niin, että hänelle tuotiin ravintolassa vahingossa gluteenia sisältävä ruoka, vaikka tilatessa oli sanottu gluteenittomasta. Jo samana iltana alkoi huono olo, oksensi ja ripuloi. 5pv meni ripuloidessa, eikä mikään meinannut pysyä sisällä, oli aivan harmaa ja heikko. Ja sitten vähitellen alkoi palautumaan. Nyt ollaan taas oltu entistä tarkempia, ettei pääse vahinkoa sattumaan.
Meillä oli kymmenen ruokavierasta ja suunnittelin menun vähälaktoosiseksi ja gluteiinittomaksi. Lisäksi muokkasin reseptejä niin, että todella moni tavallinen ruoka-aine jäi pois. Olin ruokiin ihan tyytyväinen ja halusin nähdä sen vaivan, että allergiset saavat kerrankin syödä ihan samaa kuin muutkin.Ainoa tarjottava, joka ei sopinut kaikille, oli tavallinen vehnäpatonki. Kuinka ollakaan, moni normaaliruokavaliota noudattava jätti sen ottamarta, kun itsetehtyä ruokaa oli paljon. Eniten patonkia mussutti keliakiasta etukäteen ilmoittanut henkilö.
En väheksy allergioita, ja noudatan aina vieraiden toiveita. Olen ollut vieressä kun ystävältäni on ollut henki lähteä kyläpaikan emännän tekemän virheen takia.
jotka eivät näy heti. Kuten tässä muutama on maininnutkin esim. ripuli on todella kiusallinen oire koulussa. Sitä joutuu nopeasti kiusatuksi tai syrjityksi, jos tulee kakkavahinko koulussa, tai jatkuvasti piereskelee pahanhajuisesti sekä ramppaa vessassa kesken oppitunnin. Tämä häiritsee paitsi kyseistä oppilasta itseään, myös muita. Meillä oli ala-asteella yksi oppilas, joka jatkuvasti piereskeli. Luokkaa tuulettiin lähes joka tunti, ja välillä opettaja komensi tämän oppilaan ulos luokasta hajun vuoksi. Monet kiusasivat tätä lasta. Näin jälkeenpäin, aikuisena, olen miettinyt, että lapsella taisi olla hoitamaton allergia tai laktoosi-intoleranssi.
ystäväni, aikuinen nainen tekee pähkinä allergiasta suuren numeron. pinikin määrä riittää saamaan kohtauksen selityksiin olen ihan loppu. sitten tuo samainen akka ostaa suklaat5a, joissa saattaa olla jäämiä pähkinöistä..just joo.
syöjät varmasti sanovatkin, että voivat syödä pienen palan tomaattia silloin tällöin tms. Mutta kyse onkin niistä jotka vaahtoavat etteivät voi syödä YHTÄÄN, heti tulee kuolema, mutta kun silmä välttää niin ollaan itse ottamassa näitä tuotteita, eikä haittaa yhtään. SE OTTAA PÄÄHÄN! ja vie uskottavuutta.
Samoin koulun keittolaan äitien itse tuomat listat, ei lääkärien.