Susanna Penttilä kertoi vaatineensa lakiin vedoten section.
Onko tuollainen laki tosiaan olemassa, että nainen saa itse päättää synnytystavasta? Näin hän kertoi tämän päivän iltasanomissa.
Kommentit (46)
Vaatimus lääkärille ja sillä sipuli.
Tätä vain niin harva tietää.
Diagnoosiksi riittää synnytyspelko.
Vaikka päätyisikin sektioon lopulta, niin kyllä se pelon syy pitää silti hoitaa. Eli ei se ihan sillä sipuli vain ole.
Tämä on ihan höpöpuhetta. Ei pelkopolilla yritetä hoitaa pelkoa, vaan saada kaikki suostumaan alatiesynnytykseen. Kiinnostus pelon "hoitoon" loppuu sillä hetkellä kun odottaja myöntyy alatiesynnytykseen. Koko touhu on ihan kulissia. Mitään muuta traumaa ei hoideta niin että pakotetaan kokemaan se uudelleen. Näin hoidetaan synnytystraumaa. Miettikää jos onnettomuuden uhrejakin hoidettaisiin niin että pakotettaisiin uudelleen kärsimään.
Ja sitten mies ei enää tykkää. Siitähän asiassa loppujen lopuksi on kyse.
Olisin täysin valmis maksamaan itse sektion. Se maksaa n. 600 € alatiesynnytystä enemmän. Suomessa vain ei ole tätä mahdollisuutta. Suurin osa pelkopolin asiakkaista on uudelleen synnyttäjiä, joten eivätköhän itsekkin tiedä jotain synnyttämisestä ja siihen liittyvistä riskeistä. Sektiotilastoissa ei Suomessa eritellä suunniteltuja, kiireellisiä tai hätäsektioita. Riskejä voi merkittävästi pienentää jos sektio on etukäteen suunniteltu ja rauhassa toteutettu. Komplikaatiot joiden mukaan nuo tilastot laaditaan sattuvat enimmäkseen kiireellisissä ja hätäsektioissa. Myöskään alatiesynnytysten komplikaatioita ei tilastoida oikein. Esim. Lapsen vammautuminen hapenpuutteesta on yleistä, mutta niiden tilastoiminen on vaikeaa koska ne ilmenevät usein vasta vuosien päästä. Suunnitellussa sektiossa lapsella on todella pienet riskit.
Mulla oli pitkäkestoinen psykoterapia kesken raskauden aikana ja psykiatri kirjoitti minulle lausunnon, jonka mukaan minulle tulee antaa sektio, jos sitä pyydän. Se oli kyllä paras vakuutuspaperi, ei alkanut kukaan synnärillä harkitsemaan muuta kuin mun toivetta.
Älä yllytä, ihan tarpeeksi on jo mt-ongelmaisia äitejä. Saa varmaan sieltä psykiatrilta hyvät paperit sittenkin kun lapselle tarvitaan hoitopaikkaa kun ei itse jaksa/pysty hoitamaan? Kukaan ei harkitsekaan mitään muuta kun sinun toiveita silloinkaan?
Itsellä epäonnistui pahasti puudutus ja tunsin kaikki veitsen viilloista lähtien ja se viikkojen kipu. En menisi enää ikinä sektioon ilman nukutusta.