Susanna Penttilä kertoi vaatineensa lakiin vedoten section.
Onko tuollainen laki tosiaan olemassa, että nainen saa itse päättää synnytystavasta? Näin hän kertoi tämän päivän iltasanomissa.
Kommentit (46)
Naisen pitää saada itse valita synnytystapa kun hänelle on rehellisesti, liioittelematta ja vähättelemättä kerrottu molempian synnytystapojen haitat ja hyödyt. Amen.
maksaa se mukavuussektio.
että vain synnyttäessäni olen ollut iloinen isosta takapuolestani. Tiedän, että sisämitta se on, mikä ratkaisee, mutta kovimman kivun hetkellä on iloa tuonut tieto, että on sentään tilaan, mistä tulla. Ja lapsia olen tynnännyt neljä välillä 3,6 kg-4.3kg :D
Naisen pitää saada itse valita synnytystapa kun hänelle on rehellisesti, liioittelematta ja vähättelemättä kerrottu molempian synnytystapojen haitat ja hyödyt. Amen.
maksaa se mukavuussektio.
Ei, ei tarvitse itse sitäkään maksaa. Minun mielestäni. Tässä yhteiskunnassa saapi tinkiä vaikka tyhjänpäiväisesti muka-raitistuvien juoppojen kuntoutuksista mutta ei ihmisten lisääntymisestä.
nyt sitten varmasti sitä mieltä että sektio on mukava. Vai onko sun mielipide joka toisella kertaa että sektio on kamala ja hirvittävä ja pelkäisit sitä enemmän kuin mitäänkoskaanikinä.
itse synnytin alakautta ja imukuppiin paadyttiin. iso eppari. vaikka kuinka treenaa lihaksia ni aivastaessa tulee pissat housuun ja seksi ei kiinnosta kun on niin loysa eli oisinpa tajunnut menna sektioon.
Kyllähän se monissa muissakin asioissa on lääkäri joka hoidosta päättää, esim leikataanko polvi vai kokeillaanko muuta hoitoa ja sikäli mikäli päädytään leikkaamaan päättää lääkäri leikkaustavan eikä potilas (eli lääkäri valitsee halvimman mahdollisen hoitotavan). Miksi synnytystapa olisi poikkeus, jos ei sektioon mitään lääketieteellistä syytä ole niin kalliimpi tapahan se on synnyttää.
Toki on ihan totta että monista muista kohteista voisi säästää ja muihin sitten investoida enemmän mutta kyllä silloin on tärkeämpiäkin kohteita kuin antaa mammojen valita synnyttääkö alateitse vai sektiolla.
itse synnytin alakautta ja imukuppiin paadyttiin. iso eppari. vaikka kuinka treenaa lihaksia ni aivastaessa tulee pissat housuun ja seksi ei kiinnosta kun on niin loysa eli oisinpa tajunnut menna sektioon.
Mä en jaksa tätä keskustelua yhtään. Annapa itsellesi vähän aikaa parantua ja jos on oikeasti vaivaa, niin käy vastaanotolla puhumassa. Sektio on aina vaarallinen ja sen vaarasta on ihan pakko puhua. Sekin on potilaan oikeus. Ja miksi ei voi myöntää pelkäävänsä alatiesynnytystä, jos haluaa mielummin sektion? En vähättele pelkoa, useat saavatkin pelkopoliklinikalta apua ja kokevat sittenkin hyvän alatiesynnytyksen. Mutta sitä en ymmärrä, että ei voi mennä asiallisesti puhumaan omista tuntemuksistaan, vaan pitaa "marssia" ja "vaatia" ja "taistella" ja vaikka mitä. Todella ärsyttävä asenne. Ei teitä kukaan voi auttaa, kun tiedätte kaiken niin paljon paremmin ja mitään apua ei oteta vastaan.
keisarileikkausta (se ei ole keisariNleikkaus), koska Susanna on pienikokoinen.
Joutaisi sitten pois työstä se täti epäpätevyyden vuoksi. Pienellä koolla ei ole yhtikäs mitään tekemistä synnytyskyvyn kanssa.
epäsuhdan pystyy neuvolan terkkarikin huomaamaan.... silti pitää tehdä synnytystapa-arvoi, eikä marssia vihaisena vaatimaan vähän mitä sattuu.
keisarileikkausta (se ei ole keisariNleikkaus), koska Susanna on pienikokoinen.
Joutaisi sitten pois työstä se täti epäpätevyyden vuoksi. Pienellä koolla ei ole yhtikäs mitään tekemistä synnytyskyvyn kanssa.
kaikkia yksityiskohtia siitä, mitä Susanna Penttilä on keskustellut neuvolantädin kanssa ja miksi hän on halunnut sektion, joten tuntuis fiksummalta olla myöskään esittämättä mitään asiantuntijalausuntoja asian tiimoilta.
Ja toisekseen ko. kommenttihan meni niin, että JOS neuvolaterkka on tuollaista sanonut, niin on epäpätevä.
Niin minunkin esikoiseni autettiin loppuvaiheessa imukupilla ulos ( ja tietysti eppari), kun jätkä oli yli neljä kiloa eikä meinannut oikein tulla. Synnytin uudelleen tasan 1v9kk kuluttua, eikä minulla ole kyllä ikinä kuset tulleet housuun, vaikka kuinka yskisi, aivastaisi tai nostelisi, enkä muutakaan ongelmaa ole huomannut...
Ja se on vaan niin, että jos on heikko kudostyyppi, niin tuohon housuun ruikkimiseen päädytään ennemmin tai myöhemmin...
ja kyllä ainakin minä valitsisin ilman muuta ennen muuta alakautta synnyttämisen, jos lääketieteellistä perustetta ei keisarileikkaukseen ole. Kolme synnytystä takana. Sen verran noita vatsastaoperoituja tuskittelijoita olen lähipiirissä joutunut katselemaan.
mä ainakin sain sektioin kun sanoin etten halua alakautta synnyttää. olinkin ainoo sit koko osastolta joka pysty käveleen normaalisti ja imettään istualteen kun kaikki muut aina repee ja ratkee alatiesynnytyksessä. se on ihan makuasia mut sektio mulle aina.
mä ainakin sain sektioin kun sanoin etten halua alakautta synnyttää. olinkin ainoo sit koko osastolta joka pysty käveleen normaalisti ja imettään istualteen kun kaikki muut aina repee ja ratkee alatiesynnytyksessä. se on ihan makuasia mut sektio mulle aina.
Ensimmäinen oli sektio (monesta eri syystä päädyttiin tähän)ja olin todella kipeä enkä todellakaan pystynyt istumaan saati sitten kävelemään muutamaan päivään normaalisti. Imettämäänkin opin vain makuu asennossa.
Toinen synnytys oli alakautta ja silloin olisin pystynyt juoksemaan vaikka maratonin, kun olin niin hyvässä kunnossa. Tuli pieni repeämä, mutta se ei haitannut juuri lainkaan, kun taas sektiossa oli koko vatsa auki ja olin todella kipeä ensimmäisen kuukauden ajan.
Siitä voi sitten miettiä, että kumman synnytystavan otan, jos vielä lapsia tulee.
painoa (ennen raskauksia) juuri ja juuri 50 kg, lantio näyttäisi ulkoapäin katsoen olevan kuin pojalla. Silti olen synnyttänyt kaksi 4-kiloista lasta alateitse ilman yhtäkään tikkiä. Naisen ulkoisista mitoista ei voi päätellä mitään alatiesynnytyksen mahdollisuudesta!
Enkä muuhun suostunut. Ei kukaan edes kovin pontevasti muuta yrittänyt, kun kerroin että haluan sektion. Ja ihan oikeita pelkoja kyllä. Kuten että alapää räjähtää niin täysin että mikään ei ole enää kivaa.
Mulla oli pitkäkestoinen psykoterapia kesken raskauden aikana ja psykiatri kirjoitti minulle lausunnon, jonka mukaan minulle tulee antaa sektio, jos sitä pyydän. Se oli kyllä paras vakuutuspaperi, ei alkanut kukaan synnärillä harkitsemaan muuta kuin mun toivetta.
Miksi hän halusi sektion?
[/quote]
että pelkäsi värkkinsä venyvän.
Suunta oikea ja hienoa että joku kertoo tämän omalla nimellään.
On niin paljon, tälläkin palstalla, naisia jotka hokevat kuin mantraa että sektio on vaarallinen jne. Se ei todellakaan ole sitä. Mutta kun ei uskalleta, aivopesu tehoaa. Haittoja on molemmissa synnytystavoissa, sektiossa liuta keksittyjä ja suurenneltuja, alatiesynnytyksessä vähäteltyjä.