Kuinka monesta perheestä löytyy Gracon turvavyöistuin (Junior Maxi) ?
Olettehan tietoisia sen heikosta arvosanasta Autoliiton julkaisemassa uudessa turvaistuintestissä (5/2011).
Meillä on tuollainen. Ja istuinkauppaan lähdetään heti huomenna!
Lähteet
http://www.iltasanomat.fi/autot/vanhemmat---nama-turvaistuimet-ovat-vaa…
http://www.iltasanomat.fi/autot/Katso%20onko%20lapsesi%20turvaistuin%20…
Kommentit (12)
Jostain kumman syystä ko. istuin testattiin ilman selkänojaa vain korokkeen kanssa. Tämän vuoksi sai huonon arvosanan sivutörmäyksessä ja heikon kokonaistuloksen. Selkänojan kanssa olisi varmaankin päässyt tyydyttävään arvosanaan.
140cm asti pitäisi istua korokkeella, jotta turvavyön ylempi ristivyö kulkisi oikeasta kohdasta. Ja olen nähnyt, mitä jälkeä tulee kun turvavyö kolaritilanteessa viiltää lapsen kurkkua!
Siinäpä pallottelette ja vitsailette vakavalla asialla.
AP
Jostain kumman syystä ko. istuin testattiin ilman selkänojaa vain korokkeen kanssa. Tämän vuoksi sai huonon arvosanan sivutörmäyksessä ja heikon kokonaistuloksen. Selkänojan kanssa olisi varmaankin päässyt tyydyttävään arvosanaan.
Mekin oltiin menos istuinkauppaan, mut sit katoin törmäysvideost et pelkkää koroketta oli käytetty....
itse en hoksannut noin tarkasti katsoa!
Ap
140cm asti pitäisi istua korokkeella, jotta turvavyön ylempi ristivyö kulkisi oikeasta kohdasta. Ja olen nähnyt, mitä jälkeä tulee kun turvavyö kolaritilanteessa viiltää lapsen kurkkua!
Siinäpä pallottelette ja vitsailette vakavalla asialla.
AP
turvavyön oikeaan kohtaa. Korokekin isommilla riittää.
Niihin sivutörmäyksiin tarvis sit tosiaan olla kaukalon sisällä.
ja todellakaan en aio vaihtaa istuinta. Koulukkaalle varsin sopiva istuin. Edellinen turvaistuin oli käytössä yli kuusivuotiaaksi.
Istuinhan on koroke selkänojalla käytännössä ja sellaisena sen olen myös ostanut. Näkeehan istuimesta sokea reettakin että se ei ole turvaistuin sanan varsinaisessa merkityksessä. Turvavyöistuimia on erilaisia, toiset lähempänä turvaistuinta ja toiset istuinkoroketta.
Ei nyt ihan kannata testituloksien mukaan suoraan ostaa istuintakaan. Esim. muutamassa turvavyöistuimessa oli miinusta tullut huonosta istuma-asennosta ja siitä että lapsi ei näe ulos autosta istuimessa istuessaan. Mitä tekee istuimella jossa on huono istua, lapsi ei näe ulos ja useimmiten sitten vielä niin leveä että esim. vyötä alkaa olla mahdoton kiinnittää.
Meillä jo tuossa Gracossa jää turvavyön lukko-osa niin kiinni istuimeen että hankala laittaa vyötä kiinni. Istuinosa on siis niin leveä. Auto on ihan tavallinen Skoda Octavia.
kun on siirrytty kaukalosta pois.
Ajattelin, että neljänsadan euron pyytäminen turvaistuimesta on scheissea, kun hyväksyttyjä istuimia saa satasellakin.
Muutaman testivideon katsottuani totean olevani väärässä.
Meillä ainakin Gracon Junior Maxi mahtuu hyvin paikalleen, eikä ole ahdan kiinnittää vyötä. Meillä on Opel Astra. Kiva istuin muuten, kun on kevyt ja helppo kiinnittää, mutta Autoliiton lyttäys pistää miettimään lapsen turvallisuutta...
AP
kaukalosta tuohon Graco Junioriin???? Tuota ei todellakaan ole tarkoitettu istuimeksi kaukalon jälkeen!!!
Kaukalosta siirrytään turvaistuimeen, joka on mielellään vielä selkämenosuuntaan kiinnitettävä ensin.
Meillä oli Gracon turvaistuin (Cosmic jotain...) joka oli ensin selkä menosuuntaan ja myöhemmin kasvot menosuuntaan. Ja tämä istuin oli tosiaan käytössä lapsella yli kuusivuotiaaksi. Vasta sitten tuo Graco Junior.
Terv. nro 3
kymmenkiloisena lapsi siirtyi istuimeen joka lähti 8kg painosta. Se oli hyvä istuin, pistevyöt ja istuin kiinnitettiin auton vöillä autonpenkkiin.
Miksiköhän sitten päädyimme Gracoon viimeisimpänä. En tiedä.
AP
ja apua 10v (150 cm) ei mahdu enää turvavyöistuimeensa - minkälaiset pisteet tulee, ku lapsi istuu jo ihan vaan auton turvavöissä ?
Silloin kun minä olin pieni seisoin takapenkillä etupenkkien välissä kun mummolaan ajeltiin. Ei tainnut olla edes turvavöitä takapenkillä....
Onhan se hyvä että nykyään saadaan vanhemmat satsaamaan turvallisuuteen.
Ennen kaikkea suosittelen hankkimaan kaukalon jälkeen (mikä on mallia telakoitava) selkä menosuuntaan olevan turvaistuimen ja jonkun ajan kuluttua naama menosuuntaan olevan isuimen ja parin vuoden päästä turvavyöistuimen mikä on ominaisuuksiltaan kuin turvaistuin.
Ja kun kohta tulee tarve seurata mitä ulkona tapahtuu niin vielä ennen koroketta voi hankkia turvavyöistuimen mikä ominaisuuksiltaan lähentelee koroketta mutta on kuitenkin korokkeen ja turvaistuimen välimaastosta.
Kohta ollaankin jo siinä iässä että päästään mopoorttia suorittamaan....