Lapset, työ ja verkkotutkinto –mahdoton yhdistelmä?
Lapseni ovat 2v ja 4v. Molemmat ovat päiväkodissa, silloin kun olemme mieheni kanssa töissä. Kuinka paljon aikaa tradenomi opinnot vaativat viikossa? Riittääkö 3-4h 2-3 iltana viikossa sekä 6-10h viikonloppuisin? Haluaisin siis suorittaa tradenomin tutkinnon normiajassa.
Kommentit (12)
Saan varmasti jonkin verran hyväksi lukuja, vaikea vielä sano kuinka paljon. Verkko-opiskelu ei hirveästi poikkea tavallisesta iltaopiskelusta. Luennota vain ovat verkossa eivät koululla. Kuinka plajon sinä käytät aikaa opiskeluun?
Saan varmasti jonkin verran hyväksi lukuja, vaikea vielä sano kuinka paljon. Verkko-opiskelu ei hirveästi poikkea tavallisesta iltaopiskelusta. Luennota vain ovat verkossa eivät koululla. Kuinka plajon sinä käytät aikaa opiskeluun?
mutta jos viikkotunteja on esim. 12, niin kyllä äkkiä saattaa 15-20 tunnin välille yhteistuntimäärä heilahtaa, jos siis on jotain ylimääräistä tekemistä. Tai joskus pääsee 9:llä tunnilla jos lintsaa päivän :-) Enimmäkseen aikaa on mennyt tasan sen verran kuin on lähiopetustunteja, yleensä nuo lisätunnit tulevat jaksojen loppupuolella kun on vääntänyt jotain harjoitustyötä.
Melkein varmaan sanoisin, että itseopiskellen pystyisi ajan käyttämään hieman tiivistetymmin kuin lähiopiskellen, ainakin verkkokursseja suorittaessani en ole käyttänyt niin paljon aikaa kuin laskennallisesti kuuluisi.
Tämän lisäksi kannattaa miettiä millä tasolla haluat päästä kursseista läpi. Jos tavoittelet 4-5 tasoa, niin joudut panostamaan enemmän, jos tavoittelet läpipääsyä, voit käyttää aikaa tietysti vähemmän.
Toisaalta, itse olen tietojenkäsittelypuolen opiskelija, joten en tiedä miten paljon työmäärä on erilainen sitten liiketalouden puolella.
että mikä on sinun pohjakoulutus ja työkokemus. Jos olet jo "kaupallisella alalla", niin jotkut kurssit ovat melko läpihuutojuttu... Mutta jos kaikki on uutta asiaa, tulee sitä opiskelua tietysti enemmän.
Myös se vaikuttaa siihen, että paljonko aikaa kuluu, että millaisia papereita tavoittelet. Jos riittää, että saat kurssin läpi, niin taas ei hirveesti aikaa mene (joihinkin kursseihin), mutta jos tähtää kaikessa kiitettävään ja hyvään oppimiseen, niin aikaa menee enemmän...
itsekin laskeskelin, että vajaat 20h viikossa voisin käytää. Siis muutamana iltana 3-4h ja sitten viikonloppuna hieman enemmän, lasten ehdoilla kuitenkin. Kaipa se hieman kurssiista riippuu tuo tavoite... Jos keskiarvo on lähellä 4 olen kai tyytyväinen.
että mikä on sinun pohjakoulutus ja työkokemus. Jos olet jo "kaupallisella alalla", niin jotkut kurssit ovat melko läpihuutojuttu... Mutta jos kaikki on uutta asiaa, tulee sitä opiskelua tietysti enemmän.
Myös se vaikuttaa siihen, että paljonko aikaa kuluu, että millaisia papereita tavoittelet. Jos riittää, että saat kurssin läpi, niin taas ei hirveesti aikaa mene (joihinkin kursseihin), mutta jos tähtää kaikessa kiitettävään ja hyvään oppimiseen, niin aikaa menee enemmän...
Paperit haluan lähinnä varmuuden vuoksi. Uutta työpaikkaa voi olla vaikea saada jos korkeakoulututkinto puuttuu. Kokemusta minulla on ikäisekseni paljon
muista, että työharjoittelu kuuluu opintoihin... Jos pystyt suorittamaan harjoittelun nykyisessä työpaikassasi, se helpottaa (ainakaan meillä ammattiharjoittelua ei saanut hyväksiluettua). Ja jos opinnäytetyön pystyt tekemään nykyiselle työpaikallesi ja työaikana, niin taas on lisää vapaa-aikaa :-)
Olen jo kaupallisella allalla :)
Paperit haluan lähinnä varmuuden vuoksi. Uutta työpaikkaa voi olla vaikea saada jos korkeakoulututkinto puuttuu. Kokemusta minulla on ikäisekseni paljon
-2
muista, että työharjoittelu kuuluu opintoihin... Jos pystyt suorittamaan harjoittelun nykyisessä työpaikassasi, se helpottaa (ainakaan meillä ammattiharjoittelua ei saanut hyväksiluettua). Ja jos opinnäytetyön pystyt tekemään nykyiselle työpaikallesi ja työaikana, niin taas on lisää vapaa-aikaa :-)
Luulen, että harjoittelun saan hoidettua työpaikallani. Tuota opinnäytetyötä en edes ajatellut, mutta miksipä ei jos soiva aihe löytyy
Luulen, että harjoittelun saan hoidettua työpaikallani. Tuota opinnäytetyötä en edes ajatellut, mutta miksipä ei jos soiva aihe löytyy
että onneksi neuvottelin hyvän harjoittelusopimuksen :-) Jatkoin siis ihan normaalia työtäni, ja vain koulua varten kirjoitettiin harjoittelusopimus. Lisäksi harjoittelupäiväkirjaa piti kirjoittaa (mitä tein ko. viikolla yleisellä tasolla ja kuinka monta tuntia), pari oppimistehtävää sekä harjoitteluraportti. Muuten tein samaa työtä kuin ennenkin ja tienasin opintopisteitä.
Itse en jaksaisi noin paljoa...
Lapsset ovat minulle kuitenkin kaikista tärkeimmät ja pikkuisten kanssa halua viettää aikaa mahdollisimman paljon. Siksi mietin pitäisikö opintojen aloitusta siirtää muutamalla vuodella tai olla töiss vain osa-aikasesti. Taloudellisesti osa-aikaisuus voi kuitenkin olla vaikeaa. En myöskään ole niin varma työåaikastani, sillä firma on ulkoistanut paljon
itse suoritan iltaopintoina tradenomitutkintoa (suoritustavat vaihtelevat Ammattikorkeakouluittain, meillä on pääasiassa lähi-iltaopetusta) ja esim. 3 OP kurssi suoritetaan niin, että siinä on 3 viikkotuntia. Lisäksi saattaa olla harjoitustyöta jne tehtävänä viikkotuntien lisäksi.
Mutta jos lasket, että 210 opintopistettä on tutkinnon laajuus, siitä 30 on harjoittelua ja 15 opinnäytetyötä, niin loput on sitten opintoja. Kyllä siihen ihan kiitettävästi saa aikaa vierähtämään, varsinkin jos ei ole mitään hyväksilukuja.
Lisäksi mieti jaksatko käyttää kesäaikaa opiskeluun. Ainakin meillä osan kursseista voi suorittaa kesäopintoina, ja hyödyntää lisäksi virtuaali-ammattikorkeakoulua (www.amk.fi). Tämä jakaa kuormaa hitusen...
Suoraa vastausta ei pysty antamaan kun ei tiedä miten tuo tutkinto olisi suoritettava, täysin verkko-opintoinako ilman yhtään lähiopetusta?