Otatko punkkirokotuksen itsellesi? Entä lapsille? Miksi?
En ole ehtinyt perehtyä ollenkaan tähän punkkiasiaan ja rokotteisiin. Onko joku, joka ehtisi kertoa, mistä on kyse...?
Kommentit (5)
kun olivat menossa leirille Bengtsåriin. En kyllä tiedä, miksi sen itselleni otin. Kolmen rokotuskerran jälkeen pitäisi vielä aina ottaa tehoste 3-5 vuoden välein. Ehkä hiukan harmittaakin, kun tuohon ryhdyin. Sitä en tiedä, pysyykö vaikutus, jos tehosteet jättää ottamatta.
Jäi vaivaamaan, kun äitini vaahtosi tuosta, että pitää rokottaa.
Ap
sekaisin, en oikein silloin tiennyt, että puutiaisaivokuume ja borrelioosi ovat kaksi aivan eri sairautta. Itse asiassa borrelioosi on vielä se hankalampi ja siihen ei siis rokotetta ole.
borrelioosia vastaan ottaisin, jos sellainen rokote olisi olemassa.
on olemassa tehokas rokote. Tämä sairaus on vielä aika harvinainen, mutta tietyillä alueilla sitä esiintyy enemmän (Ahvenanmaa ym.).
Borrelioosia vastaan taas rokotetta ei ole ja se on yleisempi, esiintyen joka puolella Suomessa.
Olen rokotuttanut osan lapsista, osa ei itse halunnut. Myös itseni olen rokotuttanut. Rokote on kolmivaiheinen ja hinta per rokote n. 30 e eli yhteensä n. 100 e.
Jos nyt uudelleen päättäisin, en ottaisi rokotetta. Emme oleile alueilla, joissa puutiaisaivokuumetta enemmän esiintyy ja yleensä lapset selviävät taudista helpommin kuin aikuiset.
Jos borrelioosiin olisi rokote, ottaisin vaikka pankista lainan saadakseni sen..