Kuinka pian Depo-Proveran jälkeen raskaaksi?
Onko kenelläkään kokemuksia raskaaksitulosta Depo-Provera-ehkäisypiikin jäljiltä? Otin esikoisen (7/04) jälkeen 2 piikkiä (vaikutuksen olis siis pitäny lakata helmikuussa), mutta vielä ainakaan ei oo toista pientä tulossa, vaikka kovasti toivotaan.
Kommentit (9)
Nostetaas taas etuville. Myös muut kokemukset ko. valmisteesta ovat tervetulleita.
Itse kiroan ko valmisteen alimpaan helvettiin :-( Minulle lääkäri suositteli Depo Proveraa jälkitarkastuksessa lyhytaikaiseen ehkäisyyn 12/03. Piikit pistettiin 12/03 ja 3/04. Koko aikana minulla ei ollut kuukautisia. Vaikutuksen olisi pitänyt loppua 06/04 mutta kuukautisia ei kuulunut. Gynelle menin 10/04 ja hän kertoi ettei Depo Proveraa koskaan saisi antaa naiselle joka harkitsee raskautta seuraavan vuoden aikana. Ehkäisyvaikutus saattaa joillakin naisilla jatkua vielä pitkään virallisen ehkäisytehon jälkeen. Toisaalta joillakin kuukautiskierto säilyy ihan normaalina ja hedelmällisyys palautuu heti. No, minulla hedelmällisyys ei todellakaan palautunut nopeasti. Menkkoja käynnistettiin teroluteilla ja munasarjoja stimuloitiin clomifenilla mutta kunnon kiertoa ei saatu aikaan kuukausiin. Oikeastaan vasta vuoden -05 alusta tuli jonkinnäköiset menkat. Ensimmäinen raskaus alkoi kolmannesta yrityskierrosta, lisäksi aiemmin kierto ollut lähes kellontarkka. Raskaaksi tulin elokuussa sinnikkään yrityksen jälkeen. Ja voit uskoa etten enää ikinä anna pistää itseeni minkäänlaista hormonia.
Meillä on ollu toiveena lapsille sellainen parin vuoden ikäero ja kerroinkin tästä jälkitarkastuksessa lääkärille. Hän oli sitä mieltä, että kierukkaa oo turha laittaa näin lyhyeksi ajaksi (n. vuosi) ja pillereitä en imetyksen vuoksi voinut ottaa. Nimenomaan oli puhetta lyhytaikaisesta ehkäisytarpeesta.
Kierto pysyi ekan piikin aikana suht ok, mutta toisen piikin aikana meni ihan sekaisin: pahimmillaan oli 10-80 päivää. Nyt pari viimeisintä kiertoa ovt olleet jo suht inhimillisiä: 30 ja 29 päivää. Jospa elimistö pikkuhiljaa alkaisi taas toimimaan omalla painollaan...
Kun noin puolen vuoden yrityksen jälkeen kyselin, mitä tehdä, arvauskeskuksesta sain vastaukseksi, että vuoden aktiivisen yrityksen jälkeen aletaan tutkimaan. Saisikohan yksityiseltä nopeampaa toimintaa?
minä imetin esikoistani, kun mulla oli tuo piikki. Kuukautisia ei kuulunut piikin aikana eikä jälkeen, eikä ennen kuin lopetin imetyksen kokonaan. Minulla siis piikki ei vaikuttanut oikeastaan mitenkään, kun en olisi tullut muutenkaan raskaaksi. Mutta pikkukakkonen sai sitten alkunsa, kun kuukautiset alkoivat tulla imetyksen lopettamisen jälkeen säännöllisinä ja kun muutaman kuukauden kuluttua mies muutti takaisin kotiin (opiskeli viikot toisella paikkakunnalla), niin jopa tärppäs.
Juuri tänään lääkäri kertoi tuosta piikistä, ja oli todella sitä mieltä, että ehkäisyteho pysyy varmasti sen kolme kuukautta, mutta eihän se siitä yhdessä yössä lopu, vaan pikkuhiljaa sen jälkeen. Varmaan aika yksilöllistä.
Ja nyt siis imetän tätä toista, ja on nyt 1v8kk, eikä kuukautisia ole tullut vielä. Minun keho ei toimi " hedelmällisesti" imetyksen aikana ollenkaan.
Tsemppiä!
Minulla on myös todella huonot kokemukset ko. ehkäisyvalmisteesta. Voin ihan yhtyä tähän " Kiroan alimpaan helvettiin" -kommenttiin!
Minulle piikki pistettiin huhtikuulla -02. Piikin pistämisen jälkeen 2-3vk kuluttua alkoi kuukautiset, jotka kestivät yhteen putkeen KUUSI KUUKAUTTA!!!! Yhtä soittoa, ensin muutama kk reilua vuotoa ja sitten vaihtelevasti tuhrua - kunnon vuotoa. Siis ihan yhtä helvettiä!
Ensin koitettiin saada aikaan hormoneilla jonkinlainen tyhjennysvuoto, jonka jälkeen vuodon olisi pitänyt lakata. Mutta mitä paskaa! Jatkui ja jatkui vaan...
Lopulta sitten lokakuulla aloitin trikvilar-ehkäisypillerit, ekan kiekon ajan tuli tuhrua - sitten normaalit kuukautiset ja sitten VIHDOINKIN vuoto päättyi!!!
Söin Trikvilareja 3kk, jotta kierto tasaantuisi ja sen jälkeen lopetin ne. Raskauduin sen jälkeen kolmannesta yrityskierrosta.
Pitkä projekti yhden ainoan piikin vuoksi!
En suosittelen ko. valmistetta kenellekkään!!
Onkohan kenelläkään mitään positiivista sanottavaa ko. valmisteesta?
Valitettavasti enemmän tai vähemmän negatiivisia kokemuksia on ollut kaikille tutuillani jotka ovat Depo Proveraa käyttäneet. Vuotohäiriöitä on monilla, joko ei vuoda mitään tai sitten vuotaa koko ajan. Lisäksi kierron palautuminen suhteellisen normaaliksi saattaa kestää kohtuuttoman kauan (kokemusta löytyy). Hedelmällisyyteenhän nämä ongelmat vaikuttavat ihan suoraan, lasta ei monelle entiselle käyttäjälle ole kuulunut. Olen näet omien kokemusten pohjalta kysellyt netissä ja tuttavapiirissä kokemuksia Deposta ja tälläisiä ne ovat tosiaan olleet. Itse kerroin asiasta myös lääkärille joka minulle pistoksia suositti ja toivoisin että te muutkin antaisitte asiasta palautetta. Ongelmallistahan Depossa on vielä se, ettei aineen poistumiseen elimistöstä voi oikein millään vaikuttaa. Esimerkiksi minulla kiertoa ei saatu millään hormonivalmisteella alkamaan. Gyne sanoi että oikeastaan vain aika voi auttaa, poistumisaika on kovin henkilökohtainen eikä sitä voi oikein ennustaa. Jenkeissähän on Depo Proverasta nostettu ihan kanteita, hurjia juttuja löytyy jenkkisivuilta ko aineesta (katsokaa jos uskallatte...).
Aurina (nyt onnellisesti piiiiiitkän yrityksen jälkeen 13+6)
Esikoinen sai alkunsa heti pillereiden lopettamisen jälkeen, joten siksi tämä ihmetyttääkin...