Äikänopet! Mitä eroa sanoilla "koska" ja "milloin"?
Kommentit (20)
"Koska" ei siis ole oikein kysymyssanana, esim kysymyksessä "koska Jarkko tulee?" Se menee puhekielessä, mutta ei ole kirjallisen tyylin mukainen.
Eli koska = siksi koska ... ja milloin on sitten kysymyssana.
koska sen maku on kuvottava!
En tykkää kalakeitosta, milloin sen maku on kuvottava!
hmm, mitähän eroa näillä sanoilla siis on?
Olenko väärässä? Siksi tärähdin tähän juttuun.
Koska-sanaa käytetään enemmän puhekielessä ja myös lehtiin on painettu useimmin "koska", kuin "milloin". Olen huomannut, että milloin-sanaa käyttää useammin henkilö, joka kysyy myös: "ketä sinä olet?".
Koska olen parempi.
Koska olen parempi?
Milloin olen parempi.
Milloin olen parempi?
Koska tulet meille?
Milloin tulet meille?
Koska tulet meille!
Kyseenalainen:
Olemme kotona; milloin tulet meille!
milloin ja kuka ovat oikeaa puhetta:
Milloin ja kuka tulee meille?
ei: Koska ja ketä tulee meille?
että, jotta, koska, kun...
En koskaan käytä kysymyssanana koska-sanaa, eikä moni tuttunikaan!
Monet ihmiset eivät osaa käyttää jokin tai joku sanoja ihan niinkuin eivät kuka ja ketä sanojakaan.
Olenko väärässä? Siksi tärähdin tähän juttuun.
jossain murteessa on voinut ohittaa...? en ole huomannut entisellä (Pohjois-Suomi) enkä nykyisellä (Etelä-Suomi)asuinpaikallani tällaista ilmiötä.
Nousee kuin miestenne meisseli la-iltana Urheiluruudun jälkeen.
Eiko todella voi kysya 'Koska tulet?' Mita vaaraa siina on?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2012 klo 14:41"]
milloin ja kuka ovat oikeaa puhetta:
Milloin ja kuka tulee meille?
ei: Koska ja ketä tulee meille?
että, jotta, koska, kun...
En koskaan käytä kysymyssanana koska-sanaa, eikä moni tuttunikaan!
Monet ihmiset eivät osaa käyttää jokin tai joku sanoja ihan niinkuin eivät kuka ja ketä sanojakaan.
[/quote]Etkö milloinkaan?
Koska milloin on oikein ja milloin koska on väärin, siinäpä pulma
''Koska'' ei ole koskaan kysymyssana.
Ärsyttävästi yleistynyt tuo virheellinen ''koska''-sanan käyttö ''milloin''-sanan tilalla mediassa.
Kuten varmaan arkikielessäkin.
Koska-sanan käyttö merkityksessä "milloin" ei suinkaan ole väärin, vaikka moni niin on tässä keskustelussa väittänyt, vaan se on toinen koska-sanan kahdesta eri merkityksestä.
Lisätietoa aiheesta löytyy esim. äidinkieltä käsittelevän Kielikello-lehden verkkosivulta: http://arkisto.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=13&aid=2350
Jos kirjakieli tuottaa ongelmia, kannattaa lukea enemmän. Nuo asiat alkavat tulla itsestään.
Kumpaakin voi käyttää tapahtuma-ajankohtaa tiedusteltaessa. Koska-sanalla on kuitenkin useampia merkityksiä. Jos se on jossakin kontekstissa mahdollista ymmärtää useammassa merkityksessä, on parempi käyttää siinä tilanteessa yksiselitteistä vaihtoehtoa (esim. milloin, sillä).
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 22:08"]Eiko todella voi kysya 'Koska tulet?' Mita vaaraa siina on?
[/quote]
Voi sitä käyttää mutta kuuluu enemmän murrejuttuihin kuin äidinkieleen.
Ilmeni juuri syy nostaa tätä. Väärinkäyttö jatkuu.
” Koska aikaa ilmaisevana kysymyssanana
Toiseksi koska-sanalla on ajankohtaa kysyvä merkitys ’milloin’. Tällä tavoin sitä käytetään erityisesti päälausekysymyksissä ja kiteytyneissä sanonnoissa kuten koska tahansa.”
http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/konjunktiot/ohje/481
"Koska" ei siis ole oikein kysymyssanana, esim kysymyksessä "koska Jarkko tulee?" Se menee puhekielessä, mutta ei ole kirjallisen tyylin mukainen.