mikä siinä hoitoaikojen noudattamisessa on niin vaikeeta?????
jos on sovittu lapsen tulevan hoitoon 7-16.00 ja vanhemmat sanoo tän riittävän kun keskustellaan hoitosopimusta tehdessä.
mutta kun arki alkaa tullaan myöhässä ensin 5min. seuraavaksi 10 min. ja kohta puol tuntia myöhässä.
kun vanhemmalle huomautetaan tämä närkästyy ja suuttuu.
ei auta hoitajan perustelut että on omakin elämä ja ehkä menoja tai vieraita tulossa, et pitäis ehkä imuoida vielä tms.
hoitaja kyllä joustaa, mutta ei ilman sopimusta. eli pitää sopia esim. pari päivää aikaisemmin että sopiiko jos sinä päivänä hiukan myöhästytään tms.
mutta ei se vaan onnistu vanhemmilta, ainakaan kaikilta.
jos se johtaja kysyy/tarjoaa teille ylitöitä te ette voi ottaa niitä vastaan jos olette luvanneet hakea lapsen 16.00 ja työt venyy niin että ette ehdi ajoissa hakemaan.
kuvitteletteko te vanhemmat että pph on se joka koustaa ja venyy loputtomiin??
ei ne päiväkodissakaan veny loputtomiin.
joustava hoitaja.
Kommentit (34)
Heidän lapsillaan on harrastuksia, heillä itsellään on sovittuja menoja ja hekin haluavat viettää vapaa-aikaansa oman perheensä kanssa. Vaikka henkilö tekeekin kotona työtään, ei se oikeuta perheitä käyttämään tilannetta hyväkseen. Hoitoajoista tulee pitää kiinni. Yksittäiset myöhästymiset (liikenneruuhka tms.) on ymmärrettävää, mutta muu on jo silkkaa hyväksikäyttöä. Ja ei, minä en ole perhepäivähoitaja.
joo kyllä mä joustan joskus, en joka päivä.
mutta kun se on joittenkin vanhempien kohdalla vaan niin yksipuolista, eli joustoa toisinpäin ei löydy.
eli kun hoitaja yrittää esim. kuukausi aiemmin sopia lääkäri yms. juttua, että voisi mennä sinne ilman lapsia...niin ei käy.
kyllä ja hoitajana menen sinne lääkäriin sitten hoitolasten kanssa.
varmaan tosi kivaa lapsille, istua kiltisti rattaissa tai vieressä tätin jutellessa lääkärille(terveysasemalle kun pitää päästä 8-16 välisenä aikana, ei siellä ole ilta aikoja).
no onneksi on tosiaan paljon myös näitä ihania josutavia, lapsensa ajoissa hakevia vanhempiakin, muuten tätä yötä en tekisi. muut saa puolestani mennä päiväkotiin. siellä heille laitetaan rajat kyllä.
Aina ei mene putkeen vaan jokainen myöhästyy joskus, mutta jos tietää jo valmiiksi, että työajat eivä tole jämptit vaan ylitöitä tulee niin, että sovitusta noutoajasta joutuu lipsumaan usein, miksei sitä voi ottaa esille pph:n kanssa jo ENNEN kuin lapsi menee hoitoon? Ei varmasti tule vaikka sille leikkaussalin sh:lle yllärinä, että työpäivät voivat venyä. Miksi sen pitäisi tulla pph:lle yllärinä, että myös hänen työpäivänsä voivat venyä?
Jos pph:lle käy liukuva noutoaika, asia selvä, mutta jos ei, eikä luontevaa olisi etsiä toinen hoitopaikka eikä yksipuolisesti päättää, että koska MINÄ olen niin tärkeä, MINUN ei tarvitse kertoa pph:lle, että hän tulee joutumaan järjestään ylitöihin vaan voin huoletta jättää MINUN lapseni hoitopaikkaan, johon hän ei hoitopaikan aukiolon puolesta sovellu. Ei kai kukaan, jolla on työaika 10-18 veisi lastaan päiväkotiin, joka sulkee 17.45 ja tuumisi, että eihän se haittaa, jos tädit vähän odottaa, tärkeintä on, että MINULLA on MINUN lapselleni tosi kätevä hoitopaikka kivasti kotimatkan varrella.
Ja sitten vielä tuo maksupuoli: ylitöistä tavataan maksaa. Pph:n työ on hoitaa lastasi. Miksi tätä(kin) on niin vaikeaa tajuta? Jos pph hoitaa lapsiasi kolmesti viikossa 40 min ekstraa, jotta sinä voit tehdä palkallisia ylitöitä, pitäisi olla aikuiselle ihmiselle itsestäänselvyys, että se ei ole vaan "sori että olin taas myöhässä" vaan pph:lle myös maksetaan kahdeksasta ylimääräisestä viikkotunnista.
MINÄMINÄMINÄMINÄ.
Kasvakaa aikuisiksi.
Mikä helpotus kun ei tarvitse enää suostua vanhempien hyppyytykseen. Voin kylmästi sanoa, että hakemassa pitää olla silloin kun perhepäivähoitajan työvuoroni loppuu. Jos haluaa muutosta voi keskutella esimieheni kanssa.
Ja tiedoksi että pidän työstäni, en pidä siitä että työtäni tai elämääni ei kunnioiteta. Nämä myöhästelijät kun yleensä ovat niitä joiden ei tarvitse todellakaan jäädä ylitöihin.
Mikä helpotus kun ei tarvitse enää suostua vanhempien hyppyytykseen. Voin kylmästi sanoa, että hakemassa pitää olla silloin kun perhepäivähoitajan työvuoroni loppuu. Jos haluaa muutosta voi keskutella esimieheni kanssa. Ja tiedoksi että pidän työstäni, en pidä siitä että työtäni tai elämääni ei kunnioiteta. Nämä myöhästelijät kun yleensä ovat niitä joiden ei tarvitse todellakaan jäädä ylitöihin.
Loppuu kinastelu ja lapset hoidetaan pk:ssa
Täällä taas assistentit kirjoittelee ja pätee, postipakettia joutuu joka päivä muka odottelemaan yliaikaa. Älkää nyt naurattako, ei teillä assareilla, jotka te sitä postipakettia joka päivä odotatte (siis muka odotatte), voi joka päivä se päivä venyä.
mutta kyllä minä myöhästyn tai tulen ajoissa toistuvasti. En minä ainakaan voi elää niin että olen paikassa x joka pvä tasan kello x. Jos on niin tarkkaa niin kannattaa varmaan muuttaa se soppari muotoon "lapsi haetaan/haettava klo 16 mennessä".
mutta kyllä minä myöhästyn tai tulen ajoissa toistuvasti. En minä ainakaan voi elää niin että olen paikassa x joka pvä tasan kello x. Jos on niin tarkkaa niin kannattaa varmaan muuttaa se soppari muotoon "lapsi haetaan/haettava klo 16 mennessä".
Päiväkodissakin hoitajaksi kirjataan tasan täsmälleen se PISIN hoitoaika, eli jos hoitoajan on ilmoitettu päättyvän klo 16.00, ei lasta haeta myöhässä jatkuvasti. Jos ihan satunnaisesti sattuu jotain, on se inhimillisesti ymmärrettävää. Jos taas vanhemman työ on sellainen, että saattaa usein tulla 5-15 min lisähommaa ja sen takia myöhästyy hoitoajasta, niin SOPIMUSTA PITÄÄ MUUTTAA.
Vitutti päiväkodin tätinä työskennellessä, kun oma työvuoroni loppui 16.30 ja oman lapsen päiväkoti sulki ovensa klo 17.00, niin harva se päivä joku toikkaroi paikalle vasta niin myöhään, että myöhästyin itse omaa lastani hakemasta. Ja kyllä, syynä oli aina näitä "no oli ruuhkaa" tai "tuli työpuhelu" tai "kaupassa oli pitkä jono". Jos ei ehdi, niin ei ehdi, ei pidä laittaa liian tiukkaa aikataulua, vaan etsiä sellainen hoitopaikka, jossa hoitoaika vastaa tarvetta.
Teen matkatyötä, ja lentokone nyt ei ole ihan kaikkein täsmällisin kulkuväline. Tästä syystä ei tullut mieleenkään laittaa lasta pph:lle.
Oikeasti ihmettelen kaikkia vuoro- ja provikkatyöläisiä, että miksi teette TOISTEN elämästä niin hankalaa. Pph-paikat ovat kiven alla, ja niitä varmasti haluaisi sellaisetkin, jotka pystyvät aina lapsensa täsmällisesti viemään & hakemaan.
miksi se on aina pph:t jotka vain valittavat ja ovat noin ymmärtämättömiä?
joka on auki tarvittaessa vaikka iltaan asti? Niin minä ainakin tekisin
provikkapalkalla. Joskus asiakkailta tulee joku juttu viime tipassa, joka on aika pakko tehdä. Jos jättää asiakkaan pulaan se on äkkiä entinen asiakas ja se näkyy ihan suoraan palkassa.
Ei ole tosin sovittu hoitoaikoja kovin tiukalle eikä ole kuin kerran mennyt pitkäksi, mutta silti. Jotkut sattuvat tekemään työtä, jossa on aika hankala sanoa en tee.
tämä "ongelma" virikehoidosta ja sanotaan että ne äidit pitäisi olla tekemättä lapsia..mutta,mutta eihän näytä työssäkäyvätkään olla sen parempia äitejä kun kerran työ on niin paljon tärkeämpi kun oma lapsi ettei vaivaudu edes ajoissa hakemaan. Monissa perheissä on vielä 2 aikuista mutta kuitenkin ei saa lapsia haettua pois ajoissa. Hyi teitä!
tämä "ongelma" virikehoidosta ja sanotaan että ne äidit pitäisi olla tekemättä lapsia..mutta,mutta eihän näytä työssäkäyvätkään olla sen parempia äitejä kun kerran työ on niin paljon tärkeämpi kun oma lapsi ettei vaivaudu edes ajoissa hakemaan. Monissa perheissä on vielä 2 aikuista mutta kuitenkin ei saa lapsia haettua pois ajoissa. Hyi teitä!
ei, en ole lapseton. Ettekö ymmärrä tekstiäni?? Siis ihmettelen miksi niin kauhea haloo virikehoidosta ja niitä äitejä haukutaan ihan maan rakoon tuntematta niitä ja niiden tilanteita. Mutta sitten samalla monet näyttää luulevan että jos käy töissä niin voi olla miten huvittaa. Ettekö näe epäkohtaa siinä että ei saa lapset haettua sovittuna ajankohtana?
Itse olen sairaanhoitaja ja kyllä multa jää potilas siihen paikkaan jos vaihtoehtona on että oma lapsi jää hakematta päivähoidosta. Toki ensin yritän saada jonkun muun hakemaan mutta aina se ei onnistu. Eiköhän sitä kaikille tule tilanteita, jolloin töistä lähtö saattaa venyä hieman mutta käsittääkseni ap puhuikin jatkuvista myöhästymisistä ja siitä mikseivät vanhemmat jo aluksi sopineet hoitoaikaa pidemmäksi.
Ja meilläpäin ainakin on harvinaista, jos pph:lla on omaa aikaa ennen klo 17 :)
ei mulla olekkan tuooli vain esimerkki.
mun työpäivä on 7.00-18.00 välillä. että kyllä silloin jo pitää tietää että pääseekö jo 18.00 kotiin vai ei.
jos on sovittu lapsen tulevan hoitoon 7-16.00 ja vanhemmat sanoo tän riittävän kun keskustellaan hoitosopimusta tehdessä.
mutta kun arki alkaa tullaan myöhässä ensin 5min. seuraavaksi 10 min. ja kohta puol tuntia myöhässä.
kun vanhemmalle huomautetaan tämä närkästyy ja suuttuu.
ei auta hoitajan perustelut että on omakin elämä ja ehkä menoja tai vieraita tulossa, et pitäis ehkä imuoida vielä tms.
hoitaja kyllä joustaa, mutta ei ilman sopimusta. eli pitää sopia esim. pari päivää aikaisemmin että sopiiko jos sinä päivänä hiukan myöhästytään tms.
mutta ei se vaan onnistu vanhemmilta, ainakaan kaikilta.jos se johtaja kysyy/tarjoaa teille ylitöitä te ette voi ottaa niitä vastaan jos olette luvanneet hakea lapsen 16.00 ja työt venyy niin että ette ehdi ajoissa hakemaan.
kuvitteletteko te vanhemmat että pph on se joka koustaa ja venyy loputtomiin??
ei ne päiväkodissakaan veny loputtomiin.
joustava hoitaja.
jotka tistuvasti hakevat lapsen myöhässä hoidosta.
Parin myöhästymisen jälkeen soittaa vanhemmille ja sanoo, että varahakijan täytyy hakea lapsi jos vanhemmat eivät ehdi.
Jos tuokaan ei vielä auta niin lapsi siirretään päiväkotiin.
Jos myöhästely jatkuu siellä niin henkilökunta ottaa yhteyttä lastensuojeluun.
voi myöhästyä, jos tulee joku matti myöhäinen asiakas, joka ei osaa päättää mitä ostaa tai vanhempi juuttuu esim. ruuhkaan tai myöhästää työmatkalla kotimatka junasta tms. Ei se maata kaada, jos vanhempi soittaa klo 16.20 (noutoaika olisi klo 16.30), että hän täällä motarilla ja täällä on paha liikenne suma tai missasin parilla minuutilla junan ja tulen 15 minuuttia myöhässä tms. En nyt pääse lähtemään ja vaari tulemaan hakemaan lapsen ja hänellä menee nyt n. 20 minuuttia ennen kuin hän on teillä.
Ei se mua haittaa ja vanhemmat puolestaan joustavat myöskin, esim. meidän esikoisella on hammasoikojalle aika ja äitini tai mies ei pääse lasta viemään, niin pakkohan se on vanhemmille sanoa, että voitteko tuoda lapset ensi maanantaina vasta klo 10.00, kun meidän koululaisella on hammaslääkäri aika klo 8.30? Ja aina on vanhemmat joustaneet mukisematta.
Samoin aamulla joustan, ei sillä ole mitään väliä tuleeko lapsi joka aamu esim. klo 8.00 vai tuleeko hän joskus klo 9.00 tai peräti klo 9.30. Ollaan vanhempien kanssa sovittu, että jos tulee jotain yllättävää (nukkuvat esim. pommiin tai auto ei talvella käynisty ja tulevatkin bussilla tms.) ja tuovatkin lapset myöhemmin, niin X päivänä meidät löytää omalta pihalta, Y päivänä puolestaan läheisestä avoimesta päikkäristä, jossa on perhekerho jne. Eli vanhemmat osaavat tuoda lapsensa itse sinne perhekerhoon tai lähipuistoon tms. Metsäretkistä ym. spesiaali jutuista tiedotan etukäteen.
Ja vanhemmat myös tietävät, että voivat aina soittaa ja kysyä, että ollaanko me nyt omalla pihalla vai kurvataanko lähipuiston kautta tms. jos ovat myöhässä. Meillä on kuitenkin aika tarkka rytmi (ryhmässä on 3 2,5 vuotiasta ja oma kuopus on 3v).