Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä jos työntekijä ei vaan opi työtään?

Vierailija
14.06.2011 |

Opastan päivittäin työntekijää, joka ei puolenvuoden jälkeenkään pysty omatoimisesti hoitamaan työtään. Samoja asioita saa toistaa päivästä toiseen. Koeaika on jo mennyt ja laillisesti ei pysty irtisanomaan. Rasittavaa kun hänestä piti olla apua minulle ja nyt onkin taakka.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koeaikana? Sitä vartenhan se koeaika on.

Vierailija
2/16 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka sulla ei ollut mitään näyttöä hänen osaamisestaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä koeaikana oppii jo aika hyvin tietämään.

Vierailija
4/16 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli miksi et potkinut 4 kuukauden jälkeen pois??

Vierailija
5/16 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se vaikka sillain menisikin perille. Myös opastuksessa todennäköisesti on jotain "vikaa", eli ei ole osunut lähetin ja vastaanotin yhteen.

Ja voi olla kyse myös siitä, että teille on opastusvaiheessa päässyt syntymään sellainen hierarkia, että nyt tämä työntekijä kuvittelee, että hänen pitää ottaa käskyt vastaan sulta. Niin kuin armeijassa, jossa aina hoetaan, että älä tee jos sitä ei ole nimenomaan käsketty.

Jos taas kyse on ihan vaan siitä, että henkilö ei pysty, jostain oman toiminnan ohjauksen tyyppisestä asiasta, niin kokeilkaa sitä, että hänellä olisikin kirjallinen lista päivän rutiinitöistä ja kuhunkin päivään rutiinien lisäksi tulevista lisähommista. Monet, jotka ei "löydä" puheesta tällaisia rutiineja, pystyy hyvin hoitaamaan ne, kun näkevät listan kirjallisena. (Oon nähnyt esim exceltaulukoita, johon on tehtävän perään joka päivälle printattu oma ruutu ja siihen ruutuun voi vetää raksin sit kun homma on siltä päivää tehty. Mulla itselläni tas on pöydällä ruutupaperille väsätty lista tekemistä odottavista hommista - ne kun eivät ole rutiineita, niin toi taulukkohoma ei toimi, mutta listaa mäkin silti kaipaan. Ja oon toissä siis proffana yliopistolla, että en edes ole mitenkään tyhmä tai toistaitoinen, vaikka toki jotkut pitää toistaitoisuutta edellytyksenä yliopistouraan.)

Vierailija
6/16 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI ei opi työtään? Normaali ihminen oppii työtehtävät elleivät ne jotain rakettitiedettä ole...

Vika voi olla opettajassa: teetkö esim. näin:

-Et opeta vaan näytät nopsaan ja poistut paikalta.

-Et anna toisen itse tehdä ja oppia vaan sanot ei noin vaan näin ja teet itse kun se nopeampaa.

-Jemmailet (alitajuntaisesti) tietojasi, jos hän etsii jotakin paikasta X ja tiedät sen löytyvän helpommin paikasta Y et kerro sitä.

-Et ymmärrä että sinun tapasi ei ole se ainoa oikea, usein ihmisillä on piintyneet tapansa (niin töissä kun vaikka kotitöissä) ja heitä ärsyttää jos työkaveri tai vaikka oma puoliso se tekee ne asiat mutta OMALLA tavallaan. Lopputulos voi olla ihan sama (tai jopa parempi) mutta monia esim. ärsyttää se jos itse imuroi makkarit, olohuone, keittiö ja mies tekeekin sen järjestyksessä olohuone, keittiö, makkarit =ihan aiheetonta ärsyyntymistä joka johtuu siitä että on kotrollifriikki.

Vierailija
7/16 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä, mikä tuntuu vaikealta työssä, mitä hän on itse mieltä osaamisestaan? Kertoisit rehellisesti sille, ettei hyvältä näytä? Anteeks nyt vaan, mutta se on kyllä aika tyhmää palkata ketään suoraan vakituiseksi ihminen, josta ei ennestään tiedä yhtään mitään. Kuka vaan pystyy tekemään loistavan hakemuksen ja esiintymään haastattelussa todellakin edukseen. Työ teko onkin sitten ihan eri asia.

Eräs tuttuni on joskus pitänyt kahvilaa, ja palkkasi sinne erään tytön tarjoilijaksi suoraan vakipaikkaan. Kun 4kk koeaikaa oli ohi, tyttö rupesi laiskottelee, jättämään hommia tekemättä, olemaan töykeä asiakkaille. Tuttuni ei pystynyt irtisanoo sitä laillisesti ja joutui lopettamaan koko kahvilan, kun asiakkaat valitti hänestä ja loppujen lopuksi valitsivat naapurikahvilan... Surullista hommaa...

Vierailija
8/16 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ei kertakaikkiaan todistetusti saa töitään tehtyä niin voi antaa varoituksen. Viimestään kahden varotuksen jälkeen voi sitten potkia pihalle.

Vierailija
9/16 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä päätä poispotkimisesta. Enkä ole mikään käskyttäjä, jokaisen pitäisi tehdä itsenäisesti työtään, mutta tämän tarvii apua ihan koko ajan.

Mitään rutiineja ei ole, työ on ohjelmoistia.

Vierailija
10/16 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko keskutelunpaikka ja yhdessä hetkeksi pysähtyä miettimään, missä vika?

Vierailija
11/16 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei ne mitään rakettitiedettä ole. Jotku nyt vaan on tyhmempiä kuin toiset.

Vierailija
12/16 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko keskutelunpaikka ja yhdessä hetkeksi pysähtyä miettimään, missä vika?

Vierailija
13/16 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuupattiin "avuksi" ihminen, joka oli väsähtänyt toisella osastolla. Vaikka kuinka käytiin asioita läpi, ensin aamuisin kahvikupposen äärellä ja sitten checklistojen muodossa, niin ei siitä mitään tullut.

Työntekijän oma motivaatio homman oppimiseen oli liian matala. Hän sai kyllä apua työterveyshuollon kautta burn-outiinsa, mutta motivaatiota on hieman vaikea toisen puolesta.

AP, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Kerro tarkasti, ilman tunteenpurkausta, että mitä olet tehnyt & auttanut ja että homma ei toimi.

Itse kerroin tilanteesta omalle esimiehelleni. Katseltiin vielä vähän aikaa, sitten YT:t. Perustettiin uusi positio toisella toimenkuvalla, jotta ei tarvinnut odotella 9 kk uuden palkkaamista.

Vierailija
14/16 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen "asiantuntijatyössä" työntekijänä samassa asemassa. Puoli vuotta tulee kohta kasaan ja edelleenkin minulla hukassa alussa opetettuja asioita. Ei tosin kaikki asiat, ja suoraan sanottuna asioiden unohtumiseen syynä on se, että jatkuvasti opin täysin uusia työtehtäviä. Työt itsessään kun ovat vaihtuvia päällekkäisiä projekteja, joissa milloin mitäkin taitoa pitää löytyä. Laitostekniikkaa, konetekniikkaa, mediatekniikkaa, mittaustekniikkaa,.. kohta puoli taitaa tulla vastaan sovelluskehittäjän töitä sillä johto on huomannut että hallitsen ohjelmointiakin...

Pää räjähtää tässä ihan kohta puoli *katsoo kelloa*.

Vierailija
15/16 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sellainen joka ei opi mitään ja eräällä naisella menee muhun hermot. En tiedä mitä minun pitää asialle tehdä. Olen kuitenkin kiva, ahkera ja kohtelias.

Työelämä on vaa aivan liian vaikea minulle mutta pakko on vaa olla mukana.

Vierailija
16/16 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos työntekijä ei opi tehtäviään,niin hänet pitää siirtää ministerin tehtäviin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi