Mitä vauvan tarvikkeita vielä hankin? Help!
Isoimmat ostokset olen siis jo hommannut, eli vaunut, pinnasängyn jne.. Nyt siis pitäs ruveta kokoamaan listaa kaikista pienistä tavaroista, esim: vaipat, öljyt ja sellaiset.. Apu olisi suotavaa koska odotan esikoistani enkä oikeen tiedä mitä kaikkea minun tulee vielä hommata! Olen tällä hetkellä rv 30 ja pikkuhiljaa tulee kohta kiire hommata kaikkea ;)
Kommentit (5)
Itse taisin lueskella niistä neuvolasta saaduista oppaista, vauva-lehdestä tms. listoja, joissa oli vinkkejä hankintoihin. Oli myös listattu turhaksi koettuja hankintoja.
Esikoinen syntyi kaksi vuotta sitten ja itse en ostanut etukäteen rasvoja tms. muuta kuin Natusan baby nestesaippuan. Synnytysöaitokselta (/neuvolasta) sai ainakin silloin senä liberon että pampersin lahjapaketit ja liberolla oli mukana öljy, rasva yms. Ihan vastasyntyneellä ei meillä kuitenkaan ollut tarvetta käyttää veden lisäksi mitään (kemikaaleja).
Liivinsuojia kannattaa olla varuiksi maidon nousua varten, jos sitä sattuu tulemaan sitten runsaamman puoleisesti. Voi alkaa jo synnytyslaitoksella.
Riippuu millaiset apujoukot/ kaupassakäyntimahdollisuuden sinulla on, mutta varaisin kotiin myös (ainakin hätävaraksi) itselle jotain hyvää ja helppoa juotavaa / syötävää, koska ensimmäisinä päivinä aika meni ihan muuhun kuin kauppareissuihin tai kokkailuihin.
Tutti on varmaan itsestäänselvyys, että sellainen hankitaan ainakin varuille. Meillä oli itkuhälyytin hankittuna huuto.netistä ja sille tuli kyllä käyttöä. Kantoliina ei ollut hankittu ja sen hankin myöhemmin. Jälkikäteen ajateltuna se olisi saanut olla valmiina niin mahdollisesti jo laitoksella olisi voinut alkaa totuttaa vauvaa liinaan.
Eipä sitä ihan oikeesti paljon mitään tarvitse, vaikka muistan kyllä itsestä sen, että halusi valmistautua kaikella tavalla ja tavaroiden hankkiminen oli "jännää". :) Leivo vaikka pullaa pakkaseen, voit sieltä sitten sulattaa kun vieraita tulee katsomaan vauvaa. ;)
Vaippoja kannattaa olla. Jos sulla on äitiyspakkaus, eipä sitä vissiin paljoa muuta tarvii kuin pieniä vaatteita.
Itse hankin kaiken tarvittavan vauvan syntymän jälkeen.
Öljyjä ei koskaan käytetty, ei talkkia eikä rasvoja.
Turhaa ostaa etukäteen minun mielestä, hankit sitten jos/kun tarvii ihan oikeasti.
Kannattaa käyttää hyödyksi tuleva kesän alennusmyynti ja hankkia vauvalle vaatteita jemmaan jo syksyksikin. Nyt on vielä helppo käydä rauhassa ostoksilla, kun olet vielä yhdessä koossa.
Meillä lapset ovat olleet 2kk:n iässä suunnilleen 60cm ja 6kk:n iässä 68cm. Ihan niitä pikkuisia 50cm ja 56cm vaatteita käytettiin meillä tosi, tosi vähän aikaa.
Tietty asia on toisin, jos vauva haluaakin syntyä hieman aiemmin laskettua aikaa.
Hanki itsellesi vielä liivinsuojuksia, kankaiset ovat mukavimpia herkälle iholle imetyksen alkaessa.
Hanki itsellesi vielä liivinsuojuksia, kankaiset ovat mukavimpia herkälle iholle imetyksen alkaessa.
Totta! Kankaiset ovat huomattavasti mukavampia. joissain halpiskertakäyttöisissä saattaa jäädä sitä suojusta rinnan päähän kiinni, jos/kun maitoa tulee. Natusan kertakäyttöiset olivat mielestäni huomaamattomimpia esim. t-paidan alla (ja käyttömukavimpia) ja esim. rainbow-suojilla ei tehnyt mielestäni mitään.
vaatteita
tutteja
tuttipulloja
rintapumppu
korviketta muutama purkki
d-vitamiini
vaippoja
hoitopöytä/-alusta
vuodevaatteet
kylpylämpömittari
sinkkivoide
pyyhe, harsoja
Otatko äitiysavustuksen rahana vai pakkauksena?
Mä en ottanut pakkausta kummankaan lapsen kohdalla, kun saatiin perintönä niin paljon vanhoja vaatteita. Kannattaa katsoa, onko enemmän hyötyä äitiyspakkauksesta vai rahasummasta.
Onnellista odotusaikaa!