Lue keskustelun säännöt.
Alue: Aihe vapaa
Endometrioosi. Milloin se voidaan todeta esim. NKL:lla tutkimuksessa?
13.06.2011 |
Pitäisikö ensimmäisen kerran pyrkiä menemään tutkimuksiin juuri silloin, kun menkat ja endometrioosi oireilee (verta vuotaa oudoistakin paikoista ja särkee) vai menkkojen välissä, kun on oireeton?
Tuskin alkavat vatsaa availemaan heti, näkyykö endo mahdollisesti ultrassakin (alakautta tehtävässä esim.)?
Kommentit (2)
todennäköinen endometriooma. Sitten ivf-hoidon yhteydessä tehdyssä munarakkulapunktiossa se varmistui: kysta punkteerattiin siinä samalla ja sieltä tuli suklaan väristä vanhaa verta.
Siskolla ei ultrassa näkynyt mitään ja diagnoosi tuli laparoskopiassa. Yleensä endo ei näy ultrassa, koska useimmiten sitä ei ole noin helposti nähtävässä paikassa kuin minulla oli.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Mulla ei ultraäänessä näkynyt mitään, mutta oireiden perusteella sain lähetteen laparoskopiaan. Leikkaava lääkäri näki jo alatutkimuksessa paljain silmin, että on endoa. Laparoskopia tehtiin, jossa todettiin endometrioosi. Sitä oli myös suolistossa, joten ei sokkona lähdetty poistamaan, vaan kävin magneettikuvauksessa ja nyt uudestaan laparoskopiaa.
En menisi menkkojen aikana tutkittavaksi. Mulla se näkyy sinisenä pisteenä syvällä emättimessä.