Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koska lapsi saa syödä lihaa?

30.10.2005 |

Eli siis kasvisperheille tämä kysymys =). Missä vaiheessa mielestänne lapsi saa jo itse valita syömisiään, eli ottaa liharuokaa jos haluaa? Tarkoitan nyt lähinnä kodin ulkopuolella tapahtuvia syöminkejä, mummoloita sun muita. Täällä on nyt ollut paljon puhetta näistä anoppiloista, joissa mielellään lihaa annettaisiin, niin tuli vaan mieleen, oletteko jo valmiiksi ajatelleet tai onko jollain jo valmiiksi kokemusta siitä, missä vaiheessa lapsen alkaa tehdä mieli maistaa lihapullia tms. ja miten niissä tilanteissa on toimittu?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siis kasvoin kasvissyöjäperheessä, mutta sain kyllä aina valita itse syömiseni. Sikäli siis tilanne on erilainen kuin monella, jotka haluavat rajoittaa lasten ruokavalion ainoastaan kasviksiin. Meillä ei kotona syöty lihaa ensimmäiseen kymmeeneen vuoteeni, mutta sitten jossain vaiheessa meillä oltiin ihan sekasyöjiä. Murrosiässä jätin taas lihan pois, samoin äitini, isäni on kausiluontoinen vegetaristi =).

Itse muistan syöneeni mummolassa kyllä lihapullia ja tykkäsin kovasti. Liha ei ollut minulle mikään peikko silloin lapsena, en osannut pitää pahana sitä, vaikka tiesinkin syöväni eläintä ja omat vanhempani olivat kasvissyöjiä nimenomaan eettisistä syistä. Koulussa ei siihen aikaan ollut puhettakaan kasvisruoista, joten sekaruoaa söin siellä.

En vielä tiedä kuinka toimin omien lasteni kanssa, mutta minulle on jäänyt hyvä meininki siitä, että sain alusta asti itse valita. En ehkä halua ladata lapsia kovin pienenä meat is murder -sloganeilla, ahdistusta ehtii kerätä myöhemminkin. Toisaalta nykyään kasvisyönti on jo niin yleistä, ettei siitä välttämättä tule mitään ongelmaa, etenkin kun meillä mummolassa saa nykyään vain kasvisruokaa =).

Vierailija
2/5 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättää jatkaako kasvissyöjänä??? Kotona en kuitenkaan aio kenellekään alkaa lihoja kokkailemaan ....Täytyy sanoa että hieman pettynyt olisin jos lapsi päättäisi lihaa syödä :=(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksyinpä jostain syystä tänne osastolle ja tämä aihe sattui silmään. Ihan mielenkiinnosta kysyisin että mitä te sitten lapsillenne syötätte jos eivät saa syödä lihaa? Ihminen kuitenkin on sekaravinnonsyöjä.

Vierailija
4/5 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en TODELLAKAAN ole perehtynyt aiheeseen millään tavalla. Siksi halusinkin tietää millä KORVAATTE lihan ruokavaliossanne, etenkin LASTEN ruokavaliossa kun lihan proteiinit nyt kuitenkin on ihmiselle tarpeellisia.

Vierailija
5/5 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

TuuliEmilia:

Mutta en TODELLAKAAN ole perehtynyt aiheeseen millään tavalla. Siksi halusinkin tietää millä KORVAATTE lihan ruokavaliossanne, etenkin LASTEN ruokavaliossa kun lihan proteiinit nyt kuitenkin on ihmiselle tarpeellisia.

Nykyinen ravitsemustietämys ei näe mitenkään pahana sitä, että " jopa" lapsesta asti noudattaa lakto-ovo-vegetaristista ruokavaliota, koska liha itsessään ei ole mitenkään elintärkeää ihmiselle.

Vegaanista ei kai kovin hanakasti suositella, koska siinä täytyy oikeasti todella tietää (niin kuin vegaanit yleensä tietävätkin ;) mitä tekee ;).

Yleisesti ottaen voi sanoa, että keskiverto vegetaristi tietää enemmän ravitsemuksesta ja noudattaa terveellisempää ruokavaliota kuin keskiverto sekasyöjä.

Ei ne nakit ja jauheliha kenenkään ruokavaliota kohenna, näin karrikoidusti ilmaistuna :).

Kannattaa myös muistaa, että suuri osa maapallon väestöstä (eikä ainoastaan ne nälkää näkevät kurjat) elää joko ilman tai lähes ilman lihaa ruokavaliossaan. Se on se länsimainen elintasojauheliha, minkä nimeen monet vannovat ;).