Kenellä täällä on ihan oma mökki
ei isän tai ädin tai suvussa kulkenut.
Paljon ylipäätään mökki kustantaa.. Mökkejä on eri hintaisia ja kokoisia. Haaveilen mökistä, mutta onkohan meillä pienituloisilla ikinä varaa sellaista ostaa..
Kommentit (7)
mutta kyllä varmaan esim. sähkölaskut jne. muut tulevat siihen päälle.. Tuskin siellä käyminen ilmaistakaan on.. Halusin vain kysellä onko ketään pienituloista jolla on oma mökki.
Ensinnäkin kustannukseen vaikuttaa sijainti. On aivan eri asia etsiskellä mökkiä jostain Tammisaaresya rannalta tai edes Turun saaristosta tai jotain kuivan maan mökkiä vaikka Keski-Suomen Saarijärveltä, puhumattakaan ihan pohjoisesta.
Lisäksi vaikuttaa mökin koko, kunto ja varustelutaso (pätee myös mökkiä rakennettaessa).
Ylläpitokustannuksiin vaikuttaa se, onko pelkkä kesäpaikka joka lämpiää vaikka puilla vai onko ympärivuotinen mökki, jossa pidetään peruslämpö päällä koko vuoden.
Tää on ihan vastaava kuin että kysyisi kuinka paljon omakotitalo kustantaa. Hintahaitari on yhtä iso ellei vielä isompi.
mkin kustannukset voivat olla aika erilaisia. Missä se on? MILlainen se on? Kuinka iso, onko vettä, sähköä, talvilämmin?
Meillä on mökki, jonka ostohinta on noin 140 000 euroa. Mut mökkejä saa hintahaitarilla 80-800 teuroa TÄmän lisäksi vuosittaisia kuluja ovat
vakuutukset (suuruus riippuu siitä, millaisen -vakuutuksen otat, meillä on 150e/vuosi)
-jätemaksu (50e/vuosi)
-sähkö kulutuksen mukaan
-lämmitys talvella (kulutuksen mukaan, meillä menee sähkölaskuun)
Sit noin kerran 10 vuodessa se pitää maalata - talon maalit maksaa noin tonnin - joskus vähän korjata, uusia terassin- ja räystäänlaudoitusta, pestä kaivoa, laittaa lisää sähköjä tai korjata jotain vikaa, tms. Jos on jätevesiumpisäiliö, se pitää tyhjentää kerran pari vuodessa. Muuten remppaa voi tietysti tehdä vapaaehtoisesti ihan niin paljon kuin kukkaro ja hermot kestää, pakollisia on nuo.
Minä ostin 6 vuotta sitten kuivan maan mummonmökin länsi-Suomesta. Hinta oli n. 20 000 euroa, lainanlyhennyt kuussa on 150 euroa.
Torpassa on oma kaivo jonka vesi tsekattu. Sähkölasku vuodessa on alle 100 euroa, ei jätemaksuja (rakensin lämpökompostin johon huussijäte menee myös) Ilman juoksevaa vettä ei myöskään tarvitse tehdä jätevesille puhdistusta. Punamultamaalaus kestää 50 vuotta, viime kesänä maalattiin, maaleihin meni 400 euroa ja niillä maalattiin myös ulkorakennukset. Remontteihin on mennyt yhteensä max. 1000 euroa, tosin osaan tehdä itse kaiken ja käytän kierrätysmateriaaleja paljon. Mökissä on kakluuni ja puut maksavat vuodessa 50 euroa jos haluaa käydä talvellakin pari kertaa. Olen myös itse kaatanut puita tontilta ja pilkkonut ne. Matka on 200 km ja bensoihin menee per kerta 40 euroa.
http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/se…
ehkäpä vähän tyyris.
http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/se…
jos satut voittamaan lotossa. kelpais kyllä mulle.
riippuu mökin sijainnista ja tasosta. Meillä on oma mökki(tai osin vielä pankin).