Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä, rauta ja raskaus

Vierailija
13.06.2011 |

Jos naisen raudan tarve on 25mg /vrk. Miten voidaan syödä multi-tabs x2 tabl vrk, yht.20mg rautaa ja lisäksi retafer 100mg rautaa. hb mulla 117. Eikö tuo oo aivan liikaa. Lisäksi apteekissa sanottiin että retafer ja multi-tabs joka suunnattu raskaanaoleville, voidaan syödä yhtaikaa. Ei mulle apteekissa puhuttu mitään et retaferiä on myös 50mg.

Maha sattuu ja pingottuu täsä lääkkeestä. Olen väsynyt ja ymmärrän että rauta on hväksi, mut toi märä ihmetyttää.??

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana ollessa raudan tarve on paljon enemmän kuin tuo 25 mg per vuorokausi. Verivolyymi kasvaa ja veri "laimenee", jonka vuoksi hb laskee. Jos ei rauta sovi vatsalle, niin koita toista valmistetta. Parhaiten rauta imeytyy kun otat sen 2 tuntia edellisen aterian jälkeen ja pidät syömisestä 2 tuntia taukoa ennen seuraavaa ateriaa. Ja ota rauta C-vitamiinin (esim. appelsiinimehu) kanssa, ei minkään kalsiumpitoisen. Tosin tuolla hb:llä (117) ei välttämättä joka päivä edes tarvitse ottaa rautaa purkista.

Vierailija
2/12 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

25mg tai jopa vähemmän.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja spartoferiä 2 tbl/vrk, vasta sitten hemppa nousi. Rauta ei läheskään aina imeydy hyvin.

Vierailija
4/12 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raudasta jää imeytymättä.

Vierailija
5/12 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

popsi mieluummin rautapitoisia ruokia, persiljaa, ruisleipää jne kun tuo sinun Hb ei välttättä tuollaisena mitään kuuria vaadi ollenkaan.

Vierailija
6/12 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

testaa muuta lääkettä..esim. obsidania.

Vierailija
7/12 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No munkin mielestä aika isot annokset rautaa josulla on raskaana ollessa hemoglobiini 117. Sehän on ihan hyvä raskaana olevan Hb. Yleensähän sitä aletaan suositella vasta kuin Hb on alle 110.

Hemoglobiinin lasku on normaalia raskauden aikana, paljon huolestuttavampaa on se, että jos se ei laske tai päinvastoin jopa nousee. Silloin on pelko raskausmyrkytyksestä.

Vierailija
8/12 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö parsakaalia ja persiljaa, tuoretta lihaa. Äläkä juo aterian yhteydessä maitoa, äläkä käytä ruuanlaitossa maitotuotteita, esim kermaa.

Itse en pystynyt syömään rautatabletteja, hirveä maku suussa ja ummetusta ja vatsanväänteitä. Ostin floradix liuosta, kun hb oli 99. Ei sivuoireita, hb kuukaudessa 129.

Tuo 117 ei ole vielä hälyttävän alhainen.

Vierailija
9/12 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka pillerissä on 100mg, rauta imeytyy aika kehnosti joten et millään saa siitä lähellekään tuota määrää. Niin monet ruoka-aineet heikentävät raudan imeytymistä, että parasta on ottaa tabletti esim. yöllä kun heräät pissalle. Silloin on mahdollisimman monta tuntia edellisestä ateriasta ja seuraavaan ateriaan. C-vitamiini myös mukaan joko mehussa tai omana tablettina. 117 hemoglobiini on aika alhainen, mutta ei vielä hirveän huono. Kannattaa kyllä syödä tabletteja, ei välttämättä tarvitse joka päivä mutta säännöllisesti kuitenkin. Raudan puutetta tulee paljon helpommin vaikka söisikin tabletteja, kuin liikasaantia. Ja jos tunnet olosi väsyneeksi niin silloin varsinkin.

Vierailija
10/12 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Hb normaalisti 155, ja jos / kun tippuu alle 120, niin kyllä väsyttää... Olen syönyt Obsidania raskausaikana, ja Hb sillä noussut tarpeeksi.

No munkin mielestä aika isot annokset rautaa josulla on raskaana ollessa hemoglobiini 117. Sehän on ihan hyvä raskaana olevan Hb. Yleensähän sitä aletaan suositella vasta kuin Hb on alle 110.

Hemoglobiinin lasku on normaalia raskauden aikana, paljon huolestuttavampaa on se, että jos se ei laske tai päinvastoin jopa nousee. Silloin on pelko raskausmyrkytyksestä.

Vierailija
11/12 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on parempi ainakii mulla ollu. Ja niitähän on nykyään nestemäisinäkin rautalisiä olemassa, ovat kuulemma mahaystävällisempiä.

Kannattaa ottaa vaikka yöllä se rauta niin ei ole ruuat ja juomat sotkemassa imeytymistä ;D näin itse tein ja nopeasti nousu hemppa. Tosin noilla arvoilla ei vielä tarvii edes jokapäivä muistaa ottaakaan rautaa..

Vierailija
12/12 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka imeytyy huonommin. Lihassa on hemirautaa, joka imeytyy paremmin. Ja lisäksi rautaa purkista ja sellaista, josta ei mee vatsa sekaisin. Mä en ainakaan viittiny ottaa läheskään joka päivä rautaa purkista kun lähes kaikista valmisteista tuli mahaoireita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi